Gjest Linnea 5 Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Heihei, Jeg har tenkt til å ta opp naturfag fra første året på videregående. Jeg bor i Akershus(Drøbak) og lurer på hvordan du gikk frem da du skulle ta opp ett fag. Hvor mye koster det å ta opp ett fag som privatist? Jeg har lest mye om å ta opp fag som privatist, men flere av nettsidene viser bare oversikt over priser for ett helt års undervisning osv. som koster opp til 12.000 kr. Det er jo ikke det jeg skal ha, fordi jeg må få tatt denne eksamen i mai 2012. Hvilken nettside skal jeg gå inn på for å lese om akkurat dette?
JohnS Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 Jeg har tenkt til å ta opp naturfag fra første året på videregående. Jeg bor i Akershus(Drøbak) og lurer på hvordan du gikk frem da du skulle ta opp ett fag. Hvor mye koster det å ta opp ett fag som privatist? Jeg har lest mye om å ta opp fag som privatist, men flere av nettsidene viser bare oversikt over priser for ett helt års undervisning osv. som koster opp til 12.000 kr. Det er jo ikke det jeg skal ha, fordi jeg må få tatt denne eksamen i mai 2012. Hvilken nettside skal jeg gå inn på for å lese om akkurat dette? Det koster 752 kroner per fag du ønsker å forbedre og 367 kroner for nye fag du tar (eller fag du forbedrer fra Reform 94). For å melde deg opp går du enkelt og greit til Privatistweb, velger fylket ditt (Akershus) og registrerer deg. Når du er registrert melder du deg opp i naturfag (fagkode NAT1002) og betaler der og da med kort (oppmeldingen er ikke gyldig før den er betalt). Når eksamenstid nærmere seg (vanligvis minst en tre ukers tid før) får du informasjon om når og hvor du skal ha eksamen, både på Privatistweb (kommer først der, så best å sjekke der!) og som brev i posten. Muntlige eksamener holdes på kveldstid og begynner vanligvis rundt 16-tiden og kan i verste fall vare utover til 21-22 avhengig av hvor mange som havner i samme gruppe som deg. Alle må møte til oppsatt tidspunkt og blir så kalt inn en og en for eksaminering. Avhengig av hvor på listen du havner kan det bli en del ventetid. De med særskilte behov pleier å være først. Når du er ferdig får du vite karakteren der og da etter at eksaminator og sensor har diskutert seg frem til den. Kompetansebevis mottar du i posten fra fylkeskommunen senere (det registreres også elektronisk, slik at skoler i samme fylkeskommune har tilgang til dem der og dermed kan skrive ut nytt vitnemål på forespørsel uten å trenge papirer fra deg). Privatistweb åpnes for oppmelding til vår 2012 en gang i desember, så du må nesten vente til da. De nøyaktige datoene kan variere fra fylke til fylke.
Gjest Linnea 5 Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Det koster 752 kroner per fag du ønsker å forbedre og 367 kroner for nye fag du tar (eller fag du forbedrer fra Reform 94). For å melde deg opp går du enkelt og greit til Privatistweb, velger fylket ditt (Akershus) og registrerer deg. Når du er registrert melder du deg opp i naturfag (fagkode NAT1002) og betaler der og da med kort (oppmeldingen er ikke gyldig før den er betalt). Når eksamenstid nærmere seg (vanligvis minst en tre ukers tid før) får du informasjon om når og hvor du skal ha eksamen, både på Privatistweb (kommer først der, så best å sjekke der!) og som brev i posten. Muntlige eksamener holdes på kveldstid og begynner vanligvis rundt 16-tiden og kan i verste fall vare utover til 21-22 avhengig av hvor mange som havner i samme gruppe som deg. Alle må møte til oppsatt tidspunkt og blir så kalt inn en og en for eksaminering. Avhengig av hvor på listen du havner kan det bli en del ventetid. De med særskilte behov pleier å være først. Når du er ferdig får du vite karakteren der og da etter at eksaminator og sensor har diskutert seg frem til den. Kompetansebevis mottar du i posten fra fylkeskommunen senere (det registreres også elektronisk, slik at skoler i samme fylkeskommune har tilgang til dem der og dermed kan skrive ut nytt vitnemål på forespørsel uten å trenge papirer fra deg). Privatistweb åpnes for oppmelding til vår 2012 en gang i desember, så du må nesten vente til da. De nøyaktige datoene kan variere fra fylke til fylke. Tusentusen takk! Det hjalp meg veldig mye Jeg prøvde å registere meg på internettsiden men det stod fristen var ute(gjelder sikker for i fjor) så da får jeg bare vente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå