Gå til innhold

Hva kan brudgommens far ha på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønn skal snart gifte seg, å i innbydelsen står det pent antrekk.

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig antrekk i sånne anledninger, men jeg tenker at samboer bør ha noe som passer anledningen.

Han vil ikke ha tversover og magebelte - vet ikke om det lenger er i bruk eller om det er gammeldags... hehehe...

Jeg tenkte at han kanskje kunne ha brokadevest og slips. Han skal ikke ha kjole og hvitt, men bruke vanlig svart dress.

Har også tenkt på at det han har på seg ikke burde kræsje fullstendig med det mor til stesønn har på m.t.p bilder osv. Jeg tror ikke det blir så mye lange kjoler, kanskje mer penkjoler og bunad på damene.

Tips tas imot med takk fra en amatør som ikke har vært i formelle bryllup på massevis av år :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Stesønn skal snart gifte seg, å i innbydelsen står det pent antrekk.

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig antrekk i sånne anledninger, men jeg tenker at samboer bør ha noe som passer anledningen.

Han vil ikke ha tversover og magebelte - vet ikke om det lenger er i bruk eller om det er gammeldags... hehehe...

Jeg tenkte at han kanskje kunne ha brokadevest og slips. Han skal ikke ha kjole og hvitt, men bruke vanlig svart dress.

Har også tenkt på at det han har på seg ikke burde kræsje fullstendig med det mor til stesønn har på m.t.p bilder osv. Jeg tror ikke det blir så mye lange kjoler, kanskje mer penkjoler og bunad på damene.

Tips tas imot med takk fra en amatør som ikke har vært i formelle bryllup på massevis av år :fnise:

Pent antrekk sier ikke meg det aller minste. Jeg vil anta at de fleste pynter seg og har på finklær når de er buden i bryllup. Man har for eksempel på seg forskjellig type antrekk avhengig av om det er et formiddagsbryllup med mottagelse, "vanlig" bryllup som strekker seg fra ettermiddag utover kvelden med middagservering osv. Du kan lese om kleskoder på nettet. For eksempel vil det virke rotete hvis menn kommer i dress (kanskje både svart og andre farger), smoking og kjole og hvitt, og damene i forskjellige kjolevarianter, korte, ankellange, fotside. De sistnevnte brukes bare til galla.

Det kommer også an på hvor formelt hele opplegget er rundt bryllupet, lokaliteter osv.

Endret av Belladonna
Skrevet

Jeg blir så oppgitt når jeg hører brudepar oppgi "ikke eksisterende" kleskoder i invitasjonene. "Pent antrekk" er totalt intetsigende.

Skulle jeg gjette vilt, ville jeg antatt at mørk dress med eller uten vest (men med slips) er fullt gangbart i denne sammenhengen. En brokadevest kan være stilig.

Tversover og magebelte benyttes til smoking, ikke til dress. (Og skal ikke være i rosa, grønt, blått eller andre glade farger.)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg ser for meg en brokadevest i grått eller sort og slips til. Slipset selvsagt i diskrete farger uten prangende mønster :fnise:

Er ening i at det er ikke enkelt å vite hva man skal forholde seg til når det står "Pent antrekk" i innbydelsen. Jeg har store problemer med å finne ut hva jeg skal ha på meg. Nå bruker jeg store størrelser, å det er ikke akkurat så lett å finne noe pent i store størrelser heller.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...