pingalu Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Jeg sliter litt med en oppgave som lyder som følger: merverdiavgiftssatsen på næringsmidler økes fra 14% til 15%, bruk økonomisk teori for å finne eventuelle effekter på pris og omsatt mengde. Er det så enkelt som at næringsmidler er typisk uelastisk, og at en avgiftsøkning derfor vil føre til en økning i pris for kunde, men ikke noe særlig effekt på omsatt mengde, siden det er varer som man må ha/kjøpe uansett? Eller er jeg helt ute å kjøre nå? Er det evt. andre aspekter jeg må ta hensyn til? Hadde vært veldig fint med litt hjelp
Labello Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Må først si at jeg ikke er 100% sikker her nå, men: I slike oppgaver kan man vel velge en pris for å ta utgangspunkt i noe.. Jeg velger da 100 kr. Og prisen på mva øker da ifra 14 til 15 kr. Totalt blir det jo 114 kr(gammel) og 115 kr (ny). Mener man da må ta den nye prisen og dele på gammel 115/114= 1,00877 noe som vil si at omsetningen kan synke med 0.8 % for å opprettholde samme inntekt. Formelen for Ep endring i pris/endring i volum også sjekker du om den er elastisk ut ifra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå