Gå til innhold

Ånei hva skal jeg gjøre!

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang
Skrevet

Nånå, det er IKKE jeg som har brukt opp depositumet siden jeg ikke leier ut..men jeg leier.

Hadde ett litt eldre tråd og for de som har lest det så vet dere at jeg leier hos en venninne.

Jeg og henne har ikke noe kontrakt i mellom oss, noe vi BURDE ha hatt.

Jeg betalte fast hver mnd, 4000kr, og depositum trengte jeg ikke å tenke på, fortalte hun..

Så forrige måned kom hun plutselig ut med "Du, jeg har snakket med mamma, og hun ønsker depositum fra deg, vi vet at du bare blir boende ut desember eventuelt januar, hadde vært fint å fått depositum" jeg bare svarte "jaok, jeg skal tenke på det...har veldig dårlig råd akkurat nå.."

noen dager etterpå kommer hun og sier "du vet du hva! jeg er nødt til å få depositumet på 8000kr nå, du har mer penger enn meg, du burde ikke ha det så vanskelig å betale depositum, du har 3 dager på deg ellers ryker du ut."

Og jeg har jo ikke akkurat noen andre plass å dra, siden jeg sliter å finne meg ny plass her i byen.

Så dagen etterpå betalte jeg 8000kr, noe som egentlig skulle gå til KRISE ting, du vet sånne teite ting som plutselig dukker opp..

så denne måneden.

Jeg misten en fylling og jekselen brakk, og fikk 911 smerte.

Jeg fortalte henne tidligere denne måneden at jeg muligens ikke fikk råd til å betale hele leien, pga tannlegen. Det sa hun at det var helt greit.

Nå for 3-4 dager siden, kom hun opp til meg og begynner å kjefte å smelle at hun MÅ ha hele leien...fordi hun ikke har råd til å dekke hele selv..da sier jeg til henne, at hun kan jo trekke det ifra på depositumet, siden jeg absolutt ikke har råd.

Og da får jeg svaret:

"du...de pengene er brukt opp...senga mi ble ødelagt, så jeg måtte ha meg en ny en, tv'en gikk i grava, så har bestilt ny"

Hva f....?????

men vent det er ikke alt..

Hun snakket på tlf og jeg overhørte deler av samtalen..

hvor hun har bestilt tur til spania i mars, fordi hun "plutselig" fikk råd å bli med venninnene sine på en 2 ukers ferie..

hva f, er galt med henne??

hun har brukt MITT depositum >.<

hun ga meg ett nytt konto nummer som jeg skulle overføre depo pengene til, jeg tenkte det var depositums konto i banken, men akk det var det ikke :(

Og siden vi ikke har kontrakt er det vel LITE jeg kan gjøre =/

hun har utbetalt nå i måneden ca 16'000kr, klager 24/7 at hun har sååå dårlig råd...jeg har utbetalt 7500kr ca, 4000kr av det går til leie (dagpenger) er jeg jeg flink klarer jeg å legge opp 1000kr imnd for sparing..hun shopper nye klær og duppeditter 3-4 ganger i uken...jeg kan ikke huske sist gang jeg handla klær,sko,sminke..alt går til leie & mat.

Men min & hennes økonomi til siden..

Greia var HUN har brukt opp depositumet mitt.

8000kr,

merk.

Jeg sover ikke i senga hennes..

Jeg bruker ikke tv'en...

hun har da ikke no rett å bruke MINE penger fordi noe HUN bruker blir ødelagt >.>

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det i kontrakten at du har betalt depositum? Har dere opprettet en depositumskonto? Har du noen kvittering på at du har gitt henne penger?

• Liker 2
Skrevet

Overførte du pengene via nettbank? Da har du i det minste et bevis på at du overførte, om det senere blir en sak av det.

Hun har INGEN rett til å bruke opp depositumet på den måten der. Dere skulle vært i banken og opprettet en depositumskonto sammen, og pengene skulle stått der til du flyttet ut. Da skulle du fått dem igjen, med mindre du hadde ødelagt litt i leiligheten eller noe.

Faktisk står du nærmest uten rettigheter..

• Liker 3
Skrevet

Herregud for en venn :hakeslepp:

Dette virker jo som prakteksempelet på hvorfor man alltid skal ha leieavtaler! Har desverre ikke noen gode tips å komme med.

• Liker 6
Skrevet

Hun der er ingen god venninne, hun har tatt 8000kr fra deg som hun kaller depositum, men hadde det vært depositum hadde det stått på en egen låst konto som dere sammen skulle fått i banken. Dette har ene og alene gått til hennes forbruk.

• Liker 2
Skrevet

opprettet du ikke depositumskonto??? Da er nok de pengene long gone...

• Liker 1
Skrevet

Enkelt. Hun har lurt deg. Ring moren og fortell at du ble bedt on å betale depositum innen tre dager, ellers ble du kastet ut. Da får nok moren hennes en overaskelse.

Videre, siden du skal flytte ut snart sier du at de to neste mnd betaler du ikke husleie. Der går depositumet.

Så, er jo ikke noe vennskap det der?

• Liker 14
Skrevet

Hvis dere ikke har opprettet depositumskonto har huseieren (og jeg vil anta det er moren hennes) gjort seg skyldig i underslag.

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Hvis dere ikke har opprettet depositumskonto har huseieren (og jeg vil anta det er moren hennes) gjort seg skyldig i underslag.

Ja det er moren som eier leiligheten og lar datteren sin da leie.

huff >.<

Hvorfor ringte jeg ikke bare moren istede for å være så dum å betale henne >.>

Jeg overførte via nettbank

med melding "Depositum-XXXXX XXXXX" ( altså mitt navn) :)

Gjest Daenerys
Skrevet

huff >.<

Det var jo ganske dumt ja. Dere skulle opprettet depositumskonto, da kan ingen røre pengene uten av begge er med i banken og er enige... De er utilgjengelige rett og slett!

For ei venninne!

Skrevet

huff >.<

Lag en utskrift av dette og dra på besøk til moren hennes og fortell hva som har skjedd. Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

• Liker 6
Skrevet

gikk du for disse rådene eller ikke?

hvis ikke så får du la være ¨sutre over spilt melk, for her fikk du fasiten.

Skrevet

Er du villig til å ofre vennskapet hadde jeg flyttet ut snarest og sagt "trekk de siste leiene fra depositumet, du!" :lur:

• Liker 4
Skrevet

si de 800 kan dekke leie for des og jan. og at dere kan opprette depositumskonto om hun fortsatt ønsker det, det koster utleier ca 500kr

Skrevet

Er du villig til å ofre vennskapet hadde jeg flyttet ut snarest og sagt "trekk de siste leiene fra depositumet, du!" :lur:

Dette kan vel ikke akkurat kalles vennskap lengre. Jeg hadde lett valgt den løsningen.

Skrevet

Du har vel ikke betalt leie for desember og januar enda? Ikke gjør det heller, si til henne at de får hun dekke, siden hun alt har fått 8000 ekstra. Dersom moren blander seg inn forklarer du bare at du alt har betalt penger til datteren, og vis evt kvittering på dette til moren. Og ikke flytt ut før tida du har betalt for, da får hun bare mulighet til å kreve dobbelt leie fra noen andre. Gir du henne mere penger nå er det rent tap for deg.

• Liker 4
Skrevet

Ikke betal leie videre, si at depositumet var forskudd på leia. ;) Ikke helt lovlig, men hun har jo brutt loven ganske grådig selv, så hvem bryr seg...

Uansett var det utrolig dumt av deg å overføre depositum til noe annet enn depositumskonto. Det står svart på hvitt i husleieloven at depositum skal på egen konto.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde garantert gjort det de over meg foreslår. Nektet å betale mer leie og sagt at hespetre-eksvenninna skal trekke det fra depositumet.

Hun blir garantert sur, men vis at du ikke lar deg knekke. Du har utskrift som bevis på at du har betalt, så hun har ingenting å komme med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg betaler husleie med en gang hun setter 8000 inn på en depositumskonto i begges navn. Før det hadde jeg ikke betalt et øre i husleie.

• Liker 3
Skrevet

Har du funnet ut av det, ts?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...