Gå til innhold

Strikke pledd(perlestrikk)..


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Hei på deg! :)

Ja, det er jo så koselig å strikke nå til julen og jeg har veldig lyst å strikke meg et pledd, trenger ikke være sånn kjempestort, men gjerne perlestrikk. Dette har jeg ikke prøvd før, men har fortsått at det er 1 vrang, 1 rett hele veien og når man begynner på neste så må man huske å få den vrange over den rette og motsatt? :) ... Men jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan legge opp opptil 150 masker, hvordan er det plass til det?? Tenker de er best å strikke to store emner jeg kan feste sammen til slutt? Tenker en hvit-kremfarget perlestrikk pledd, og kanskje med et lite hjerte i ene hjørnet :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem å strikke stort. Strikk på rundtpinne. 150 masker er ikke så mye (er det nok?), og jeg har sett rundtpinner opp til 120 cm, noe jeg vil tro holder i massevis, i alle fall siden du ikke skal strikke et stort pledd.

Når det gjelder tid er det mye som spiller inn. En erfaren strikker strikker antagelig raskere enn en ikke så erfaren strikker. Garntykkelse, pinnestørrelse og antall masker har også mye å si.

Det er vanskelig å si noe om hvor lang tid det vil ta. Jeg tror ikke jeg hadde hatt tålnodighet til å strikke et helt teppe i perlestrikk. Hadde det vært meg hadde det nok tatt noen år, fordi jeg hadde lagt det bort i flere måneder og strikket mye annet i mellomtiden. :fnise:

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok dessverre garantere deg at du kommer til å bli drittlei, og da spesielt om du ikke har strikket mye før (det går tregt, og sjansen for å gjøre feil er større enn om man er litt erfaren).

Hvor fort det går avhenger jo også av garn- og pinnetykkelse, og de fleste pledd strikker man gjerne i de ganske tynne og myke garnene.

Jeg ville ikke delt det i to, da er det bedre å strikke lapper som man syr sammen (det er også mye mindre demotiverende siden man ser framgangen bedre og har "delmål", dessuten kan man i større grad velge når man skal stopppe).

Og så går det også an å strikke "på skrå", slik at man begynner i et hjørne og øker på med masker til man har diagonalen, og så feller man igjen og ender i det siste hjørnet. Da kan man også velge mer selv når man vil avslutte, uten at man er låst fra starten. For når man begynner på en av sidene vil pleddet se teit ut om man stopper tidlig og det blir kjempesmalt.

Altså, jeg har strikket mye, og i over 15 år. Jeg har enda ikke strikket pledd fordi jeg vet at jeg kommer til å blir drittlei, og det ender opp som Grønt Blad sier :fnise:

Min beste sjanse er nok å bli gravid og starte på et babypledd, for da har jeg en tidsfrist jeg må overholde :jepp:

Jeg gjentok visst GB litt nå, men det får gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk frem og tilbake på rundpinne:)

Hvordan kan man strikke frem og tilbake på rundpinne? Strikker man ikke rundt?? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man strikke frem og tilbake på rundpinne? Strikker man ikke rundt?? :skratte:

Nei, man snur når man har kommet til enden. Slik man gjør når man strikker på vanlige lange pinner.

Man er heller ikke nødt til å strikke rundt om man bruker strømpepinner, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...