Gjest Linnea 5 Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 (endret) Hei! Jeg har tenkt å søke sykepleierutdanning på Høyskolen i Oslo. Jeg ser at snittet for å komme inn i fjor var 35,7. Jeg fikk 3,56 i snitt da jeg gikk ut av videregående. Er de så nøye på tallet at jeg ikke har sjangs på å komme inn? Hvis jeg ikke får kommet inn med snittet mitt uansett, og jeg velger å ta en eksamen; slettes min tidligere karakter i f.eks. naturfag på en måte slik at jeg kan komme inn på førsteinntaket? Eller går de fortsatt etter det første vitnemålet jeg fikk? Edit: Lurer også på om snittet mitt blir rundet opp til 3,6? Eller står det fast ved 3,56? Endret 27. november 2011 av Linnea 5
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 (endret) Tar du faget på nytt, så går ikke dette inn i førstegangskvota. Du konkurrerer i begge kvoter om du tar faget på nytt, med forbedringer i ordinær kvote, og førstegangsvitnemålet i førstegangsvitnemålskvota. Oversikt Forbedringer og nye fag. Poenggrensa er ikke gitt på forhånd, det avhenger av antall søkere og deres karakterer. Dermed må tidligere poenggrenser anses som en god indikasjon, men ikke en fasit på neste års inntak. Endret 27. november 2011 av D_flatmajor
Gjest Linnea 5 Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Tar du faget på nytt, så går ikke dette inn i førstegangskvota. Du konkurrerer i begge kvoter om du tar faget på nytt, med forbedringer i ordinær kvote, og førstegangsvitnemålet i førstegangsvitnemålskvota. Oversikt Forbedringer og nye fag. Poenggrensa er ikke gitt på forhånd, det avhenger av antall søkere og deres karakterer. Dermed må tidligere poenggrenser anses som en god indikasjon, men ikke en fasit på neste års inntak. Tusen takk for svar Det klarnet ting litt opp for meg! Vet du hva snittet mitt blir hvis jeg tar opp en karakter jeg fikk 3 i og får 5? Plusser jeg da 3,56 med 0,2? Eller blir det helt feil?
Gjest SemperFi Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Du kan alltid forsøke å søke deg inn på flere universiteter. Grimstad er en flott by, ellers har du Stavanger, Bergen, osv ...
Gjest Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Tusen takk for svar Det klarnet ting litt opp for meg! Vet du hva snittet mitt blir hvis jeg tar opp en karakter jeg fikk 3 i og får 5? Plusser jeg da 3,56 med 0,2? Eller blir det helt feil? Jeg ville heller ha regnet ut snittet på nytt jeg da Ved å bare erstatte 5 med 3. Husk at om du tar opp fag havner du i den andre kvoten; da er snittet alltid høyere for å komme inn.
Gjest Linnea 5 Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Jeg ville heller ha regnet ut snittet på nytt jeg da Ved å bare erstatte 5 med 3. Husk at om du tar opp fag havner du i den andre kvoten; da er snittet alltid høyere for å komme inn. Smart er litt lat jeg, haha. Men hvis jeg tar opp fag som privatist, blir ikke karakteren da ersattet med den gamle og jeg kan søkes inn i første omgang?
Gjest Linnea 5 Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 SemperFi; jo, har tenkt på det, men jeg er avhengig av å bo der jeg bor pga. kjæreste :/ er veldig glad i Oslo, og har mest lyst til å studere der
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 Smart er litt lat jeg, haha. Men hvis jeg tar opp fag som privatist, blir ikke karakteren da ersattet med den gamle og jeg kan søkes inn i første omgang? Nei, jeg har forstått det slik at når du tar opp fag, kommer du automatisk i den andre kvoten. Det er jeg nesten helt sikker på!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Ja, tar du fag som privatist etter at du har fullført VGS mister du førstegangsvitnemål og havner i ordinær kvote. Det er mulig å ta fag som privatist og likevel få førstegangsvitnemål, men da må du ta eksamenene før du har bestått VGS. Alt som blir tatt etter at du har bestått eller utenfor den normerte VGS-tiden på 3 år gjør at du mister førstegangsvitnemål. Du må også være maks 21 år når du søker for å havne i førstegangskvoten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå