Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte om AAP for ca 4 uker siden. Jeg sliter med kronisk sykdom, og jeg har aldri klart full jobb. (Jeg måtte f. eks slutte i en 40 % stilling pga helsa). Men NAV skriver at arbeidsevnen min ikke er nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte og at kravet avslås. De skriver også at min arbeidsevne ikke er nedsatt i en slik grad at jeg hindres i å beholde eller skaffe meg inntektsgivende arbeid. Men at det er viktig at jeg melder meg som arbeidssøker, slik at jeg kan få oppfølging i forhold til å komme i inntektsgivende arbeid. De har vurdert at jeg har behov for standard innsats fra NAV, men at de anser at det ikke er behov for å iverksette individuelle aktivitetet for at jeg skal komme i arbeid.

Jeg fikk sjokk da jeg leste dette, for jeg er jo syk og jeg forstår ikke hvordan de kan klare å komme frem til noe slikt? :overrasket: Det virker jo ikke som de har tatt noe hensyn til legeerklæringen legen skulle sende inn. Kan det være at NAV har fattet dette vedtaket uten å ha fått legeerklæringen fra legen min? Legen skulle ettersende skjemaet til NAV, så jeg er ikke 100 % sikker på at de har fått det.

Eller kan jeg ha fylt ut noe galt når jeg registrerte meg på NAV? Jeg forsto det slik på NAV at jeg måtte registrere meg som arbeidssøker uansett om jeg er syk. Så jeg fylte ut registreringen og CV, pluss at det var noen spørsmål om hvilke typer stillinger man var interessert i. Jeg trodde jo at dette måtte fylles ut uansett, så jeg skrev hvilke typer jobber jeg er interessert i. Men jeg kan jo uansett ikke klare noe særlig med jobb med min helse. Kan NAV ha vurdert at min arbeidsevne ikke er redusert på bakgrunn av at jeg fylte ut skjemaet på den måten?

Huff, håper noen har noen innspill å komme med. Er helt fortvilet over dette. Skal i alle fall ringe både legen og NAV i morgen, så håper jeg at jeg blir litt klokere på hva som har skjedd her. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen. Ble litt forvirret for først fikk jeg innkallelse til et informasjonsmøte om AAP (om rettigheter og plikter) i desember. Så noen dager senere dumpet avslaget på AAP ned i postkassen. Jeg har heller ikke blitt innkalt til noen samtale hos NAV, så jeg skjønner ikke dette her..

Skrevet

Har du vært til samtale på nav ? Jeg var det for 3 uker siden, tok med egenvurderingsskjema og fylte ut. Venter fortsatt på svar om søknaden jeg da, men hvis legen din sier at du har grunn til og få det, så burte du søke på nytt, men trur både legeerklæring og skjema må være med før de de gidder og se over søknaden din. Men jeg vet ikke helt sikkert , så svaret mitt er nok ikke til noe hjelp.

Skrevet

Så ikke det du skrev som innlegg nr 2. Beklager, men ring nav. Da har de sikkert gjort en feil! :klemmer:

Skrevet

Takk for svar! Nei, jeg har ikke vært til noen samtale på NAV i det hele tatt. Synes det er litt rart at de sender avslag på søknaden hvis det er noe som mangler, kunne de ikke bare ha skrevet at jeg må ettersende noe mer hvis det trengs for å behandle søknaden?

Skrevet

Da har de sikkert gjort en feil, for du skal levere papirer (egenvurdering) og ha vært inne til samtale før de vurderer søknaden :) Sliter med det samme selv, lei av og vente på svar :gjeiper:

Skrevet

Det trenger ikke å være en "feil" fra nav sin side. Kan godt være at du har levert alle tingene du skulle. Du tar selvfølgelig og klager på vedtaket.

Skrevet

Jeg skal naturligvis klage på vedtaket, men jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal klage når jeg ikke forstår hva de har lagt til grunn for avslaget? Er det noen som vet om jeg kan få en begrunnelse på avslaget?

Skrevet

Jeg skal naturligvis klage på vedtaket, men jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal klage når jeg ikke forstår hva de har lagt til grunn for avslaget? Er det noen som vet om jeg kan få en begrunnelse på avslaget?

Begrunnelsen skal stå i avslaget.

Skrevet

Jeg også fikk avslag først. Så dro jeg og en meget sint forlovede innom kontoret deres og spurte hva i all verden de tullet med, og da viste det seg at det var nettopp det: nav tullet. Viste seg at de ikke hadde gått gjennom saken min ordentlig, i og med at kommunikasjonen innad i navsystemet hadde feilet, så de fikk ikke med seg sin egen spesialistuttalelse...

Så som andre anbefaler jeg deg å dra innom dem og høre. Spør hva slags begrunnelse de har, og hva de mener du bør gjøre for å dokumentere helsen din, og arbeidsevnen din.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har ikke fått noen annen begrunnelse enn det som jeg har skrevet i hovedinnlegget. Så jeg lurer jo på hvordan de kan si at jeg ikke har nedsatt arbeidsevne pga sykdom, når jeg har slitt med denne kroniske sykdommen i årevis og aldri klart å jobbe noe særlig. Jeg ble ikke klokere av å snakke med NAV heller, men de skulle kontakte meg igjen. Legen har sendt inn legeerklæring som NAV har mottatt. Så jeg skjønner ikke hva som har gått galt.

Skrevet

Nå trenger jo ikke en kronisk sykdom være begrensende for arbeid da...

Skrevet

Nå trenger jo ikke en kronisk sykdom være begrensende for arbeid da...

Men den er åpenbart det i TS' tilfelle.

Skrevet

Men den er åpenbart det i TS' tilfelle.

Fordi?

Skrevet

Fordi jeg må tilbringe de fleste dager i senga eller på sofaen pga kronisk hodepine med opptil 2-3 migreneanfall per uke (som gjerne varer i flere dager sammenhengende). Er jeg heldig, så har jeg kanskje en bra dag i løpet av ei uke. Så jeg vet ikke helt hva du synes, er ikke det begrensende for arbeid?

Skrevet

Kan det være at du TS har gått på skole og fullført 60 studiepoeng etter normert tid? Jeg lurer på om NAV tenker sånn, og likestiller fulltids stidier med fulltids jobb. Men jeg vet ikke.

Skrevet

Takk for svar, sølepytt! Nei, om det bare hadde vært så vel.. Jeg har ikke klart å komme i mål med studier pga sykdommen. Men jeg har tatt noen eksamener i løpet av de siste 8 årene, studiepoengene tilsvarer vel ca 25 % av full studiebelastning. De siste 2 årene har det vært så ille at jeg ikke har klart å komme meg på skolen. Jeg har meldt meg opp til eksamen hvert semester, men har blitt nødt til å trekke meg hver gang. Så jeg har ikke tatt noen studiepoeng de siste 2 årene.

Men jeg kom til å tenke på at når jeg fylte ut CV'en min på nav.no, så var det ingen felt hvor jeg kunne skrive opp hvor mange studiepoeng jeg har fullført eller hvor mange prosent jeg har jobbet i de jobbene jeg har. Jeg oppga kun i hvilke perioder jeg har jobbet hvor, og hva jeg har studert (skrev at studiene ikke er fullført) Men kanskje Nav da har tolket dette som heltidsarbeid siden jeg ikke presiserte stillingsprosent/studiebelastning noe nærmere?

Eller kan det være at kronisk migrene og hodepine ikke er en anerkjent sykdom hos NAV? At de mener at en slik tilstand ikke vil påvirke arbeidsevnen?

Skrevet

Jeg vet ikke, TS, har bare hørt at NAV kan være innmari vrange. Men heldigvis finnes det hyggelige folk innen NAV også, det har jeg erfart, så ikke gi opp! Grav og spør til du finner ut av dette! (Når jeg leser enkelte sine erfaringer med NAV, lurer jeg på om de som jobber der lar det gå sport i å avslå så mange søknader som mulig, og at all tvil går i NAVs favør) Skjønt i ditt tilfelle burde det ikke vært tvil engang.

Go girl, dette klarer du! Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kan være greit å avvente brev i postkassa som går på nav sitt avslag. Utover det så hadde jeg klaget på vedtaket.

At DU mener at du ikke er i stand til å jobbe trenger ikke å bety at nav mener det samme. Det er mange i din situasjon ts. Jeg går selv på aap og plutselig så fant nav ut av den medisinske behandlingen jeg mottok ikke var god nok. Noe jeg hadde gått på i minst et år. Ergo uten aap i et halvt år før plutselig nav godtok samme behandlingen. Jeg påstår ikke at det er lett noen ganger å forholde seg til nav, men jeg gir deg det beste rådet jeg har. Klag når du¨ får vedtaket.

Skrevet

Fordi jeg må tilbringe de fleste dager i senga eller på sofaen pga kronisk hodepine med opptil 2-3 migreneanfall per uke (som gjerne varer i flere dager sammenhengende). Er jeg heldig, så har jeg kanskje en bra dag i løpet av ei uke. Så jeg vet ikke helt hva du synes, er ikke det begrensende for arbeid?

Du skrev ingenting om sykdommen din i startinnlegget, og hvordan skal vi kunne mene at du ikke er arbeidsfør da? Tror du vi sitter her og er synske?

Og, det kan faktisk være at legeerklæringen din er så dårllig at nav ikke kan gi aap med bakgrunn i den. Reglene er faktisk ganske strengte, og det finnes vanvittig mange dårlige legeerklæringer ute og går...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...