AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 På jobben min er vi ikke mange ansatte, og nå er det en god del sykemeldinger og andre grunner til at folk er borte, som gjør at vi ikke er fullbemannet. Jeg fikk beskjed om at vi som er igjen må jobbe ekstra for at det i det hele tatt skal gå rundt. Jeg jobber deltid, og det er en grunn til at jeg ikke jobber heltid. Jeg skjønner at man bør være litt fleksibel og grei å stille opp, men det er vel strengt tatt ikke mitt problem om jeg ikke har jobbedag den dagen, og har planlagt noe annet? Syns bare det er veldig useriøst når jeg får beskjed om at jeg MÅ stille opp, fordi det ikke er andre å ta av.
Gjest Grønnblomst Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 (endret) På jobben min er vi ikke mange ansatte, og nå er det en god del sykemeldinger og andre grunner til at folk er borte, som gjør at vi ikke er fullbemannet. Jeg fikk beskjed om at vi som er igjen må jobbe ekstra for at det i det hele tatt skal gå rundt. Jeg jobber deltid, og det er en grunn til at jeg ikke jobber heltid. Jeg skjønner at man bør være litt fleksibel og grei å stille opp, men det er vel strengt tatt ikke mitt problem om jeg ikke har jobbedag den dagen, og har planlagt noe annet? Syns bare det er veldig useriøst når jeg får beskjed om at jeg MÅ stille opp, fordi det ikke er andre å ta av. Er du ung? Høres ut som meg da jeg var litt yngre, og hadde en møkka jobb i en butikk. Kanskje sitter det litt langt inne å si nei? Selvfølgelig er det fint å kunne være fleksibel, men om du allerede har planer, prioriter dem. Nei! Det er ikke din feil at det ikke er din jobbedag. Det beste er å bare si at du beklager men det kan du ikke, og spør de hvorfor, sier du bare at det ikke passer. Grunnen har de ingenting med. Bare vær høflig, men samtidig bestemt. Ikke vær nølende eller unnvikende. Sjefen har en tendens til å presse litt på de som er unge, fordi de vet at de gjerne er litt usikre, og kan slite med å være bestemte. Uansett er det ikke din oppgave å passe på at det er nok med bemanning. Det er det bedriften som skal sørge for. Har de ikke nok å ta av, kan de leie bli nødt til å inn folk. Noe de ikke liker fordi det koster penger. Lykke til i hvert fall Endret 27. november 2011 av Grønnblomst
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Jeg er i tjueårene, og stillingen min innebærer en del ansvar. Men personalet er ikke en del av det. Det er ikke bare jeg som blir "forventet" å stille opp, det gjelder alle, gammel som ung.. Jeg har ikke problemer med å si nei, det har jeg sagt i liknende situasjoner før, jeg bare synes det er veldig useriøst, og måtte bare få det ut her.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Når det er uforutsette hendelser, som mye sykdom, som gjør at bemanningen ikke går opp, så kan du bli pålagt å jobbe på fridagen din. Omtrent eneste gyldige grunn til da å fortsatt si nei er omsorg for små barn.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Når det er uforutsette hendelser, som mye sykdom, som gjør at bemanningen ikke går opp, så kan du bli pålagt å jobbe på fridagen din. Omtrent eneste gyldige grunn til da å fortsatt si nei er omsorg for små barn. jeg vil si at det finnes bedre grunner enn omsorg for små barn. de kan man skaffe barnevakt til. jeg tipper du har barn selv 2
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 En kan bli pålagt å jobbe på en fridag ved uforutsatte situasjoner ja - men når denne "fridagen" ikke er en fridag, men at man ikke jobber denne dagen? Dårlig forklart. Si at jeg har 40% stilling. Jeg jobber mandag og onsdag. En onsdag ringer sjefen min og beordrer meg på jobb torsdag pga lav bemanning. (Dette er slik jeg forstår TS sin situasjon). Snakket vi ikke nå tvungen overtid, og ikke inndradd fridag? I og med at dette overstiger min stillingsprosent? ....eller tar jeg feil? (Spør fordi jeg lurer litt.)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Jeg trodde det måtte stå i kontrakten om man kunne beordres på jobb i krisesituasjoner? I helsevesenet så har vi ihvertfall sånne kontrakter, ihvertfall der jeg jobber.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 En kan bli pålagt å jobbe på en fridag ved uforutsatte situasjoner ja - men når denne "fridagen" ikke er en fridag, men at man ikke jobber denne dagen? Dårlig forklart. Si at jeg har 40% stilling. Jeg jobber mandag og onsdag. En onsdag ringer sjefen min og beordrer meg på jobb torsdag pga lav bemanning. (Dette er slik jeg forstår TS sin situasjon). Snakket vi ikke nå tvungen overtid, og ikke inndradd fridag? I og med at dette overstiger min stillingsprosent? ....eller tar jeg feil? (Spør fordi jeg lurer litt.) Nei, overtid er kun når man overstiger 100% stilling. Man snakker altså her om pålagt merarbeid.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Denne er ganske fin til å forklare dette, selv om den er stilet inn mot overtid/merarbeid i varehandel nå i førjulsperioden: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=189812
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #11 Skrevet 28. november 2011 Jeg trodde det måtte stå i kontrakten om man kunne beordres på jobb i krisesituasjoner? I helsevesenet så har vi ihvertfall sånne kontrakter, ihvertfall der jeg jobber. Helse er ikke felt å begynne i hvis man hater tanken på beordring, det er i hvert fall sikkert. Du kan faktisk beordres på jobb som sykepleier selv om du har gitt opp det yrket og begynt som maler i stedet. Riktignok skal det litt til før denne lovparagrafen blir tatt i bruk, men om det skulle komme en pandemi som gjør halve befolkningen til zombier...
MiniMjau Skrevet 28. november 2011 #12 Skrevet 28. november 2011 Ved pålagt ekstraarbeid, selv om en har deltidsstilling, så skal en vel ha %-vis tillegg i timelønnen den dagen?!
Gjest Regza Skrevet 28. november 2011 #13 Skrevet 28. november 2011 Ved pålagt ekstraarbeid, selv om en har deltidsstilling, så skal en vel ha %-vis tillegg i timelønnen den dagen?! Kun hvis det overskrider en 100% stilling i timer. Så du må jobbe over 37,5 timer før du får overtidsbetalt.
Rosalie Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 Ved pålagt ekstraarbeid, selv om en har deltidsstilling, så skal en vel ha %-vis tillegg i timelønnen den dagen?! Nei, ikkje før ein har jobba over 9 timar den dagen, eller 40 timar den veka (37,5 timar ved tariffavtale).
CoffeeCup Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Altså kan du bli pålagt merarbeid, men da må du varsles 2 uker før. Du har ikke krav på tillegg, med mindre du jobber mer enn 40/37,5 timer.
Gjest Grønnblomst Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 Tror bare det er i helsevesenet at må kan pålegges å jobbe
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #17 Skrevet 29. november 2011 Hva vil du ha som referenser? Jeg jobber selv deltid og har nå et par uker fått stokket om på arbeidsdagene mine. Ikke ideelt for meg, men jeg gir i et arbeidsforhold.
MiniMjau Skrevet 29. november 2011 #18 Skrevet 29. november 2011 Altså kan du bli pålagt merarbeid, men da må du varsles 2 uker før. 2 uker før? Det fungerer jo dårlig i praksis. Hva når noen er syk og du må steppe inn på kort varsel(type neste dag, samme dag)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå