Gå til innhold

Boligoverdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge etter budrunde det er vanlig å overta en bolig?

Jeg var på visning på drømmeleiligheten i helgen og gjør meg klar for budrunde, der jeg er relativt optimistisk. "Problemet" er at jeg har en del måneder oppsigelse på leiligheten og derfor lurer jeg på hvor lang tid det pleier å gå fra budrunde (slutten av november) til overtakelse? Snakker vi dager, uker, måneder?

Det ideelle for meg hadde vært om jeg vant budrunden men kunne drøye noen måneder med overtakelse, så jeg ikke trenger å betale dobbelt opp så lenge. Det blir jo snakk om husleie der jeg leier, og felleskostnader og lån for kjøpeleilighet. Hvordan pleier selger å stille seg til dette? Noen som har erfaring med å kjøpe eller selge leilighet? :)

Om det er av relevans er det et dødsbo, så sånn sett har kanskje ikke selger fullt så hastverk med å få pengene sine. Samtidig er leiligheten tømt, så om jeg vinner budrunde og ønsker det så kunne jeg sikkert overtatt før jul...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du og selger avtaler når overtakelsen skjer. Solgte selv et dødsbo og gikk med på overtakelse en måned lenger enn hva jeg faktisk ønsket.

Skrevet

Dette varierer. Noen har så kort som feks 2 uker, mens andre har 6 mnd.

Stort sett har jeg hørt om/opplevd rundt 2-3 mnd, men som sagt varierer det.

Er det dødsbo, så kan det være at de ønsker å bli kvitt det så raskt som mulig, men de har nok også muligheten til å vente med overtagelsen til det passer ny eier.

Tipper at folk flest ikke har lyst til å begynne med flytte/ryddesjau nå rett før jul, så du får satse på evt overtagelse uti neste år ;)

Lykke til!

Skrevet

Dette varierer. Noen har så kort som feks 2 uker, mens andre har 6 mnd.

Stort sett har jeg hørt om/opplevd rundt 2-3 mnd, men som sagt varierer det.

Er det dødsbo, så kan det være at de ønsker å bli kvitt det så raskt som mulig, men de har nok også muligheten til å vente med overtagelsen til det passer ny eier.

Tipper at folk flest ikke har lyst til å begynne med flytte/ryddesjau nå rett før jul, så du får satse på evt overtagelse uti neste år ;)

Lykke til!

Glemte at du skrev at leiligheten var tom... Uansett, -du skriver forslag til overtagelse når du legger inn bud, også bli man enige :)

Skrevet

Vi kjøpte i november og overtok i mars neste år, fordi vi bodde et annet sted og kunne ikke flytte før sent i februar. Selgeren ville flytte så sent som mulig og da ble vi enige om mars.

Skrevet

Siden leiligheten allerede er tømt, kan du nok regne med at de ønsker at de skal bort fortest mulig. Sist jeg kjøpte dødsbo overtok jeg tre uker etter budrunden. De fleste andre leiligheter har hatt 1-1,5 mnd overtakelsestid. Husk at det må stå på budskjema når du ønsker å overta, hvis du ikke er villig til å overta tidlig kan det være de selger til noen andre som kan ta over kjappere, for å få saken ut av verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...