Gå til innhold

Carving - slalom - randonne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ski, men etter et par timer på nettet er jeg mer blank en hva jeg trodde. Det er jo en gigantisk verden av navn og uttrykk jeg ikke skjønner bæra av!

Så jeg trenger nok litt hjelp fra eksperter for å finne frem i mylderet av det skiutvalget som finnes. Noen som gidder å ta seg bryet med å forklare kort hva jeg bør se etter og prøve å unngå? Hva er forskjellen på disse skiene? Vet at randonne er slike man bør ha når man skal på topptur for hælen er løs - riktig? Kan disse også bruke i vanlige skitrekk som en slags carvingski? For min del blir jeg nok oftest i skitrekkene, men har ønske om å være med de som går på fjelltur også, så en litt allroundtype tenker jeg.

Jeg er heelt blank, de gangene jeg har vært på tur så har jeg fått lånt med ei venninne, emn aner ikke hva det er hun har engang.

Er evig takknemlig de som kan hjelpe en stakkar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt riktig at randonne er alpinski som har bindinger hvor man kan løsne hælen og dermed gå oppover med. Så fester man hælen når man skal kjøre ned igjen.

De kan også brukes i slalåmbakker. Men randonneski er som regel bredere og har mindre carving enn slalåmski, og mindre stabilitet i bindingene.. derfor egner de seg dårligere til preparerte løyper i slalåmbakkene.

Randonne-ski er også betraktelig dyrere (spesielt bindingene) enn slalåmski.

Carving betyr bare at skiene har innsving (er smalere) på midten, og derfor lettere å svinge med. Så og si alle slalåmski som selges nå har carving.

Så en kombinasjonsski til både bakke og toppturer er vanskelig å anbefale.. Da kommer du sannsynligvis til å ende opp med en ganske dyr ski, som er halvgod til toppturer og halvgod til bakkekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...