Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom med ditt beste sparetips! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elissima
Skrevet

Når jeg lager mat lager jeg ofte store porsjoner som lett kan fryses ned og varmes opp igjen. Ganske mange som gjør dette,men er betydelig billigere enn å kjøpe f.eks flere porsjoner med fjordland etc som uansett ikke smaker noe godt.

• Liker 2
Skrevet

Klipper opp tuben med deo, krem, ansiktsvask mm. Alltid mye igjen i bunnen.

Har du kort hår så holder en hårfarging til to ganger. Går fint å ta det på øyemål.

Skrevet

Planlegg måltider en uke om gangen, og dra i matbutikk kun en gang i uka. Da går det en del mindre penger enn om du går i butikken hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Skriv handleliste og handle en gang i uken.

Slå av lys i rom du ikke oppholder deg i.

Jeg farger ikke håret,og bruker lite kremer etc i ansiktet,da sparer jeg mye penger.

Handle julegaver hele året.

Gå stedet for å kjøre bil hvis du skal en plass.

Lag middagene fra bunnen av,så blir den sunnere og billigere.

Skrevet

Takker for supre tips så langt! Tar gjerne imot fler :)

Skrevet

Jeg har ikke så mange pågående sparetips, men husker studenterlivets glade innstramming av beltestroppen..

- Sku vannet nesten av når man såper inn/har i shampo i dusjen.

- Sett mat inn i ovnen før den er ferdig oppgått og shave av ett minutt på steketiden (funker for frossenpizza osv)

- Mye ris/pasta, mindre kjøtt. Jeg og samboeren kjøpte feks 500gr pakker kjøttdeig, tok halve og lagde til pastasaus med, tok andre halven i en gryterett eller lignende dagen etter. Lettere å ikke "skal ha litt til bare" når halvparten er rått i kjøleskapet, og 250gr kjøttdeig er nok til to pers. Vi gjorde det med 400gr pakker også!

- Vann på tannkremtuben. Åh som jeg hatet det.. :P Men tannkremtuben varte i 3-5 dager lengre. Når den var tom, før vi begynte å klemme som gale, liten skvett vann i, rist og få "flytende" tannkrem ut. Drøye'n litt.

- Jeg hadde balsam kun i tuppene på håret for å gre det skikkelig.

- Vasket badet med varmt vann med litt klorin i. Ble mye billigere enn å dusje ned badet med blå sprute-jif...

- Nesten alt gikk på kortprogrammer i vaskemaskinen. Hadde ikke tørketrommel.

- Nye gardinger = råbillig stoff kjøpt på salg og bytte tjeneste med sy-dyktige venner..

- Stoffruller på Jysk på tilbud = nye duker hjemme!

- Årlige turer på Ikea for å hamstre servietter og slikt.

- Hyggelige venner som jobber i to forskjellige kleskjeder = ansattes rabatt på Tirkes et par ganger i året. <3 Dem for det. HM på salg + 25% rabatt ble redningen for å få noen nye antrekk i ny og ne.

- Niste, ikke kantinen.

- Kjøpte te på kafé med venninner, kostet gjerne 12kr, istedet for 35 for en latte. Inneholder faktisk endel koffein også.

- Kjøpte mest epler av frukt. Bananer blir fort stygge, epler holder seg fine lengre.

Det vi sparte mest på:

Lagde vår egen mikromat. Det er så lettvint med hold-its, billys pizza eller fjordland i blant. Men det er rådyr mat. Lagde bl.a pizzahorn i bulk og store mengder, frøs dem ned når de ble kalde og varmet i mikroen når jeg hadde lyst på. Husker ikke regnestykket nå, men i mine studenterdager regnet jeg ut at hjemmelagde kostet 11 kroner stykker, inkl ost. Kjøpte en schvær first price ost og rev opp halve til pizzahorn-bruk og resten ble pålegg den kommende uken.

Mitt mest idiotiske påfunn: Jeg brente ikke stearinlys med mindre det var kaldt i huset. Da tente jeg alle som en. For å spare varmeovnen litt. :P

Det merkes godt at jeg gikk tre år på kun lånekassens lån og stipend og ikke jobber så mye på siden av, ja. :-)

• Liker 3
Skrevet

Åh! Jeg væter bomullspaden godt før jeg tar sminkefjerner på den. Da bruker jeg mindre sminkefjerner og synes sminken glir lettere av. Det er et student-triks som jeg har fortsatt med til den dag i dag.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, bruker bakepapir mange ganger før det kastes. Men tror kanskje det er noe de fleste gjør?

Hamstret sikkert 50 bursdagskort en plass de hadde 10 for 10 kr, noen hadde bare motiv. Har 5 tantebarn og det går en del kort i løpet av året. Det Er alltid det jeg glemmer og kjøpe og ender som regel opp med ett til 20-30 kr. Nå har jeg de her i skuffa hjemme. Ingen stress lenger og har sikkert spart 1000 kr når jeg har brukt alle:P

Skrevet

Det er supert tips, Azure. :) Floriss tror jeg har 10 for 10kr, enkle (i vanlig kort-str) med bare motiver.

Bør jeg begynne å gjøre, om ikke for å spare penger så dukker det stadig opp en anledning, også finner jeg en vinflaske og setter sløyfe på... men.. eh.. Kort...? Pokker.

Skrevet

Det smarteste jeg noen gang gjorde var å opprette en konto som var sperret i så og så lang tid. Fra tid til annen slang jeg over penger på den, og når jeg mente at jeg mååååtte ha penger ut fra den, måtte jeg oppsøke banken i egen person og få den sperret opp. Dermed fikk jeg tenkte meg om, ingen impulsuttak, ingen impulskjøp eller noe. I løpet av 5 slike år, sparte jeg 180 000kr :)

Skrevet

Det smarteste jeg noen gang gjorde var å opprette en konto som var sperret i så og så lang tid. Fra tid til annen slang jeg over penger på den, og når jeg mente at jeg mååååtte ha penger ut fra den, måtte jeg oppsøke banken i egen person og få den sperret opp. Dermed fikk jeg tenkte meg om, ingen impulsuttak, ingen impulskjøp eller noe. I løpet av 5 slike år, sparte jeg 180 000kr :)

Smart!!

Skrevet (endret)

Jeg har en budsjettkonto som jeg ikke har kort til, og når jeg får stipendet går husleie og strøm pluss litt ekstra over på den. I tillegg har jeg et fast trekk til bsu, og et til vanlig høyrente, der pengene er mer låst enn på budsjettkontoen. Sparer minst 400 kr per mnd selv om jeg kun får stipend/lån.

Når jeg ser at jeg ikke kommer til å rekke å spise opp bananene mine skjærer jeg dem i skiver og legger så flatt som mulig i frysen. Da har jeg bananbiter til smoothie (har i tillegg noen kg frosne bær fra i sommer/høst som jeg plukket selv) og til søtning i havregrøten. Bedre enn med sukker, synes jeg!

Endret av Moscato
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper bare klær på salg. De butikkene som jeg liker godt har av og til lagersalg så jeg har skrevet meg opp på mail-lista deres så jeg vet når de skal ha salg. Benytter meg hemmningsløst av Trondheims Toilldager da du kan gjøre store kupp, alle julegaver ble gjort unna på en formiddag og alt med minst 50% avslag. Kjøpte meg julekjole til 300 som egentlig hadde kostet 3200.

Kjøper mye mat som er satt ned med 50% pga. kort holdbarhetstid. Jeg har aldri hatt noe problem, bare en gang opplevd at en yogurt var sur. Når OBS har kjørt salg med 40% avslag på frukt og grønt hamstrer jeg gjerne ting som holder seg lenge.

Finn.no er genialt, kjøpt stuemøbler der.

Alle pensumbøker handler jeg på nett ettersom bøkene koster gjerne 3 ganger så mye her.

Shampoo- balsam kjøpes også på nett.

Apotekene har ofte salg på hudpleieprodukter, da gjelder det å hamstre.

Kjempelurt med en tråd om sparetips!

Skrevet

* Bruker Kickback ved kjøp av f.eks julegaver. På den måten får jeg tilbake penger på det jeg har brukt penger på. ;)

* Bruker Trumfvisa og Coop-kort slik at jeg tjener opp noen kroner der også. Det er uansett de butikkene jeg handler mest i, og da er det greit å tjene noen ekstra slanter. Det som tjenes her går rett til sparing. Alle monner drar!

* Kjøper større kvantum og fryser ned.

* Kjøper billige studentbilletter til 50 kr/stykket på danskebåten og tar en snarvisitt hvor det kjøpes inn billig kjøtt og andre matvarer.

* Tråler tilbudsavisene etter gode tilbud.

* Kjøper alltid på salg, sjelden jeg kjøper noe til fullpris (unntaket er selvsagt mat).

* Mange butikker har egne disker eller steder i butikken hvor nedprisede produkter står. Det er gjerne fordi det er kort holdbarhetsdato eller lignende. Man kan finne mange gode kupp på den måten. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Kjøp det du trenger, ikke det du tror du trenger, eller tror du vil få lyst på :)

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...