Gå til innhold

"sint" gutt på 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på 2,5 år som er veldig opptatt av om folk/figurer er glade, sinte, lei seg eller redde. Jeg vet at de har hatt om følelser i barnehagen og de har tegninger av barn som viser ulike ansiktsuttrykk på veggen i barnehagen.

Han er veldig flink til å vise de ulike følelsene, men han bruker det også for alt det er verdt. Med det mener jeg at han viser "sinne" hvis han blir irrettesatt eller blir forhindret til å gjøre noe han vil. F.eks. hvis han nekter å legge seg, vi sier han må, han nekter og vi sier igjen at han må hvis ikke må vi bli strenge. Da sier han at han blir sint, "freser" (streng stemme) og tramper avgårde dit han vil.

Vi bruker aldri ordet sint, bare streng, når vi prater til han. Men når vi leser bøker e.l. så sier vi f.eks. at "da ble mannen sint og sa at det ikke er lov til å dytte....

Jeg har i det siste hengt meg opp i at han bruker ordet sint så mye. Jeg er fullt klar over at han bare er 2,5 år, men synes likevel ikke noe om at han sier han er sint "hele tiden". Ja, for det blir jo en del kamper om dagen. Han blir altså sint hver gang han ikke får viljen sin. Og når han innser at "slaget er tapt" (f.eks. at han må gå å legge seg) så sier han at han er lei seg.....

Må bare tilføye at han også ofte påpeker han er glad og blid.

Er det normalt at barn i denne alderen er "sinte" i slike situasjoner? Er det sunt eller uheldig at de bruker slike uttrykk?

Videoannonse
Annonse
Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Du skriver det selv :)

Du henger deg opp i at han er sint.

Gutten vil fortsette å være både sint og glad og sur og lei, og hvis han er i ordentlig kontakt med disse følelsene og forholdsvis klar over hva de er (slikt er ymse når de er så små) burde han få ros for å være så klar og tydelig!

"Synes det er bra at du forteller meg at du er sint for da vet jeg det og sa forstår jeg bedre. Selv om likevel må...(ditt og datt han blir sint for)".

Det beste en forelder kan gjøre er å anerkjenne følelsene til barna sine og si at det er helt ok og hjelpe dem å sette ord på dem.

Det trenger ikke bety at du må gi etter e.l :)

Jeg syns han er veldig flink som sier ifra til dere jeg!

Edit: det er jo ikkeno galt i at han er sint, eller hva? Det går jo over ;)

Om han har en hel dag hvor han er kjempesint på dere får han bare være det! Da erfarer han at det er ok med følelser :)

At han er sint hele dagen er det samme som at han er glad hele dagen. Det bare er to forskjellige følelser.

Endret av frøken am
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har nettopp vært på ett kurs hvor vi såvidt var inne på dette temaet. Det jeg lærte var at barn må få lov til å utrykke hva de føler, og vi som voksne i barnehagen skal ikke prøve å distrahere eller roe ned barnet, men heller la barnet få lov til å føle det h*n vil. Og det tror jeg på.

Før dette kurset hadde jeg tenkt tanken på å foreslå at vi kunne ha gjort noe lignende det barnehagen din har gjort, altså å lære barna om ulike følelser. Dette ville nok være en stor hjelp for oss voksne i barnehagen i.f.t barna og deres følelser.

Jeg syns det er utrolig bra at sønnen din er så flink til å uttrykke seg jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...