Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Solgte en leilighet for 1 mnd siden. Sitter nå med 1 million på konto i en 2 måneders-periode i påvente av overtakelse av ny bolig over nyåret. Jeg har hørt at ens formue beregnes ved årsskiftet. Må jeg skatte av denne formuen, selv om jeg kun har hatt den i 2 måneder? Bør jeg få overført pengene til megler f.eks midt i desember, og er dette mulig/smart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er i besittelse av pengene den 31. desember må du garantert betale formueskatt av dem. Alle banker rapporterer status på kontoer til Skatteetaten den 31. desember hvert år, og det er på dette grunnlag din formue beregnes.

Formueskatten er 1,1%, så av 2 millioner vil du få en formueskatt på 22000. Det spiller ingen rolle hvor lenge du har eller skal ha formuen.

Verdt å snakke med megleren, for det kan jo være at de aksepterer oppgjør i år.

• Liker 1
Skrevet

Takk! Sukk, for en urettferdig regel.. Ikke alltid like lett å få det til å klaffe 100% når man skal flytte, selge her- kjøpe der.. Da skal jeg prøve på det--snakke med megler altså. :wink:

Skrevet (endret)

Det er formue pr 31.12 som legges til grunn. Men fradraget er vel nå 700 000. Dersom du ikke har annen formue eller gjeld vil det si at din skattepliktige formue er 300 000. Av dette må du betale 1,1% i skatt, altså 3 300. Så jeg hang ikke helt med på regnestykket i innlegget over...

Edit: Selv om du overfører midler til megler vil du fortsatt ha en formue, men da i form av en fordring på megler. Fordring verdsettes til virkelig verdi, i motsetning til en bolig som verdsettes til ligningsverdi.

Endret av Athene
Skrevet

Det er formue pr 31.12 som legges til grunn. Men fradraget er vel nå 700 000. Dersom du ikke har annen formue eller gjeld vil det si at din skattepliktige formue er 300 000. Av dette må du betale 1,1% i skatt, altså 3 000. Så jeg hang ikke helt med på regnestykket i innlegget over...

Bra du ikke hangd eg opp i regnestykket mitt ovenfor, for det er galt på to felter. Først så jeg feil og tenkte 2 millioner i 1 måned, så glemte jeg å trekke fra bunnfradraget på 700 000.

Skrevet

Ok, da stiller det seg litt annerledes.. Forskjell på 3000 og 11000, så da vet jeg ikke om jeg gidder å styre. Ang det med bunnfradrag: vil det altså si at man kan sitte med 700 000 i banken skattefritt?

Skrevet

Ang det med bunnfradrag: vil det altså si at man kan sitte med 700 000 i banken skattefritt?

Ja, så lenge du ikke har noe annen formue eller gjeld. Netto formue 700 000 = null formueskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...