Gå til innhold

Vil jeg aldri få "min" hunderase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg falt pladask for en spesiell hunderase da jeg var 15 år. Jeg kjøpte mange bøker om denne rasen, leste mye om den, og så for meg at dette var en hunderase jeg ville anskaffe meg i fremtiden. Jeg har tilogmed funnet navn til han/henne også :)

Nå er jeg mye eldre, og bor sammen med min kjære. Vi er begge i midten av 20-årene, og er snart ferdig med studiene. Vi snakker om å snart flytte ut fra den lille leiligheten vi bor i, og kjøpe oss hus sammen.

Jeg er like forelsket i denne hunderasen som jeg var for 10 år siden (om ikke mer), men samboer vil overhodet ikke ha denne rasen :tristbla: Jeg vil ikke ha noen annen rase enn den jeg har sett for meg hele tiden :tristbla: Hvordan kan vi løse dette?

Det høres kanskje ut som et "sutreråd", men jeg har i over 10 år forestilt meg at jeg kommer til å få en slik hund :tristbla: Har noen opplevd noe lignende? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo få dere to hunder, en av den rasen du ønsker også kan han velge en hund av en annen rase som er kompatibel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og ønsker meg en hunderase, men samboeren min syns ikke noe om denne hunden! Kjenner meg igjen ja, men skal nok få viljen min ja! :fnise:

Hvordan rase er det?

Skrevet

Dere kan jo få dere to hunder, en av den rasen du ønsker også kan han velge en hund av en annen rase som er kompatibel.

TS:

Ja, vi har tenkt over det, men tenker at det kan være litt vel mye å anskaffe to hunder samtidig? Vi hadde en familiehund fra jeg var 10-22 (flyttet ut da jeg var 20), mens han aldri har hatt hund tidligere. Dermed tenker vi at det er best å begynne med en.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvorfor han ikke ønsker den rasen tenker jeg.

Skrevet

Jeg og ønsker meg en hunderase, men samboeren min syns ikke noe om denne hunden! Kjenner meg igjen ja, men skal nok få viljen min ja! :fnise:

Hvordan rase er det?

Mops :)

Min samboer vi gjerne ha Staffordshire terrier, men dette må da være en veldig krevende førsteganghund? Den trenger også mer mosjon enn en mops..

Skrevet

Jeg foreslår at dere reiser på utstillinger eller besøker oppdrettere der begge kan hilse på noen individer av den rasen du har sett deg ut, snakke med eiere eller oppdrettere om hvordan det er å ha denne rasen, spørre om de aspektene man er skeptisk på osv. Min mann var negativ til min favorittrase inntil vi traff en hyggelig hund med en seriøs eier som kunne fortelle mye (men på en ganske balansert måte) om akkurat denne rasen. Nå er han minst like begeistret som meg.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvorfor han ikke ønsker den rasen tenker jeg.

TS:

Han mener den er "for liten". Han vil ha stor rase. Men store hunder har jo mer aktivitetsbehov enn de små, som jeg tror passer best til vår livsstil. Vi skal jo også kanskje få barn etterhvert, og da vil nok en liten hund være mer ideelt enn en stor.

Skrevet

Jeg foreslår at dere reiser på utstillinger eller besøker oppdrettere der begge kan hilse på noen individer av den rasen du har sett deg ut, snakke med eiere eller oppdrettere om hvordan det er å ha denne rasen, spørre om de aspektene man er skeptisk på osv. Min mann var negativ til min favorittrase inntil vi traff en hyggelig hund med en seriøs eier som kunne fortelle mye (men på en ganske balansert måte) om akkurat denne rasen. Nå er han minst like begeistret som meg.

TS:

Takk for svar :) Det høres jo veldig bra ut! Hva var grunnen til at din mann ikke likte rasen du ville ha?

Skrevet

TS:

Han mener den er "for liten". Han vil ha stor rase. Men store hunder har jo mer aktivitetsbehov enn de små, som jeg tror passer best til vår livsstil. Vi skal jo også kanskje få barn etterhvert, og da vil nok en liten hund være mer ideelt enn en stor.

Sånn er det her også. Jeg vokste opp med små hunder, han vokste opp med store hunder. Derfor har vi nå en liten og en stor hund, og de er gode venner. :) Jeg eier den lille, og han eier den store, men vi er jo en familie hele gjengen.

Det er uansett lurt at en er hovedeier, sånn mtp på et eventuelt brudd (selv om man selvfølgelig håper det aldri skjer).

Skrevet

Mops :)

Min samboer vi gjerne ha Staffordshire terrier, men dette må da være en veldig krevende førsteganghund? Den trenger også mer mosjon enn en mops..

Mops og staffe er veldig like, både i gemytt og behov for aktivitet, mange som har begge disse rasene. Men dere trenger jo ikke få dem samtidig, bare gjør en avtale om at dere bestemme rase annehver gang feks, trekk lodd om hvem som bestemmer først. De fleste har mer enn en hund i løpet av livet.

Skrevet

TS:

To hunder høres jo egentlig perfekt ut! Med tanke på eventuelt brudd osv som dere snakker om. Og hvis Staff og Mops går sammen, er det jo kanskje håp :)

Men vi bør vel skaffe en av dem først, og kanskje vente 1-2 år før vi anskaffer neste? Eller? Hvilken av rasene bør vi da eventuelt starte med? Å ha to helt nye valper i hus samtidig kan vel være mer utfordrende enn en? Eller?

Forresten når det gjelder Staff, er de mer krevende å trene lydighet med osv enn andre hunder?

Takk for mange herlige svar!

Skrevet

Jeg hadde også satt ned foten hvis det var snakk om mops, mest pga hensyn til hunden. Ikke kjøp to hunder samtidig.

• Liker 1
Skrevet

TS:

To hunder høres jo egentlig perfekt ut! Med tanke på eventuelt brudd osv som dere snakker om. Og hvis Staff og Mops går sammen, er det jo kanskje håp :)

Men vi bør vel skaffe en av dem først, og kanskje vente 1-2 år før vi anskaffer neste? Eller? Hvilken av rasene bør vi da eventuelt starte med? Å ha to helt nye valper i hus samtidig kan vel være mer utfordrende enn en? Eller?

Forresten når det gjelder Staff, er de mer krevende å trene lydighet med osv enn andre hunder?

Takk for mange herlige svar!

Vil råde dere til å vente med den ene hunden. To valper samtidig er IKKE lurt, selv om det er fristende;)

Staffer er fine til lydighet, men tror ikke de når opp i forhold til f.eks BC og andre gjeterhunder.

Husk også at staffen kan ha samkjønnsaggresjon, og at det derfor er lurt å ikke ha samme kjønn på den andre hunden.

Ville betenkt meg litt når det gjelder mops! Mye sykdom der. Pusteproblemer osv.

• Liker 2
Skrevet

+ 1 på siste, bortsett fra at staff skal være egnet til lydighet.

Skrevet

Staffen er meget egnet til lydighet. Og som sofapotet.

Skrevet

Staffen er meget egnet til lydighet.

Sammenlignet med mynder, da? :tongue:

Skrevet

Mops og staffe er veldig like, både i gemytt og behov for aktivitet, mange som har begge disse rasene.

Nei, det er de hvertfall ikke.

Ellers signerer jeg Illiya, hun kommer med mye bra.

Også betenksom når det kommer til mops, mye helseplager!

• Liker 1
Skrevet

Sammenlignet med mynder, da? :tongue:

Haha nei, sammenlignet med de fleste raser. Jeg snakker av personlig erfaring her, har enda til gode å møte en "vanskelig" Staff. Og jeg har vært borti mange, både "ministaff", amstaff og pitbull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...