Gå til innhold

Kreative julegaveidéer

Cho Kon It

Anbefalte innlegg

Er nå nødt til å innse at jeg i år ikke har et rødt øre å bruke på julegaver. Og da mener jeg null kroner, nada, niks, ingenting. Det kjipe med dette er jo at jeg egentlig har lyst til å gi familien min hele verden, og det blir litt vanskelig å få til uten penger.

Så jeg har derfor bestemt meg for å gi hjemmelagde julegaver i år. Jeg er egentlig ganske kreativ, men midt i fortvilelsen har jeg satt meg litt fast og kommer bare på "teite" idéer. Jeg har jo helst lyst til å gjøre hver gave personlig, og akkurat den personlige biten skal ikke bli noe problem. Men det blir jo litt teit å klistre et personlig dikt på en dorullnisse, liksom..

Noen som kan hjelpe meg med å sparke kreativiteten i gang? Tar i mot alle tips om ting man kan lage selv. Jeg har tilgang til printer, lasergravør, transferpresse og industrisymaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tilgang til printer, lasergravør, transferpresse og industrisymaskin.

Med symaskin: handlenett, eggevarmer, tekannevarmer, grytekluter, strikkepinneholder, plastposeholder

Med printer: bildecollage, hvis du f.eks. har en oppskrift noen har lyst på kan du printe ut den og kanskje legge ved ingrediensene, om du har råd? Gavekort på tjenester som ikke koster deg noe, evt noe som kan brukes når du får bedre råd?

Lasergravør: gravere inn navn på drikkeglass, spesielt stas til litt små barn og besteforeldre. Evt lage navneskilt av metall, om du har tilgang på det?

Transferpresse aner jeg ikke hva er... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transferpresse: Lage tskjorter med et kult motiv/en kul tekst som passer til den og den personen.

¨

Er det det man bruker det til? Så kult! Da kan man jo også dekorere eventuelle grytekluter, handlenett og den slags :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et år da jeg var fattig student, ble jeg enig med ei venninne at vi skulle gi hverandre gaver som ikke kostet noe. Så da lagde jeg et personlig brev, med litt mimring, og der jeg skrev hvor stor pris jeg satte på henne som venn, og spedde på med litt vennskapssitater jeg fant fra internett og en sitatbok jeg har hjemme. Og jeg la ved et glass hjemmelagde fløtekarameller.

Hun jobber i barnehage, og jeg antar det jeg fikk av henne sikkert var av typen ting de lager med barna i barnehagen, bl.a. syltetøyglass med sløyfe rundt og telys oppi, samt litt julepynt, og hjemmebakte julekaker.

Ellers går det an å gi gavekort med tjenester, f.eks. vaske huset, gå på butikken for mottageren, måke snø, klippe plenen ...

Har du garn og strikkepinner? Lommetøfler er kjempeenkle å strikke! oppskrift her: http://strikkexpressen.blogg.no/1304692616_oppskrift_p_lommetfle.html

og her med heklekant: http://ingrids-selvkomponerte-oppskrifter.blogspot.com/2010/10/min-egen-vri-pa-de-velkjente-lmmetflene.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Er det det man bruker det til? Så kult! Da kan man jo også dekorere eventuelle grytekluter, handlenett og den slags :jepp:

Det går å an å lage bilder, trykke på f.eksempel en plate,eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder og sånt kan være litt vrient om man ikke har ett øre til feks rammer og sånt.

Men har du stoff og presse til å lage trykk, så utrolig kult med personlige gaver. Har du tilgang på ramme kan stoffkollage med eller uten trykk i en fin ramme være en mulighet (kan jo alltids lakkere rammen i ønsket farge, men dette er vel ca 30kr boksen for spraylakk på Europris og dermed ikke interessant.

Har du nok i hus til å bake noen litt holdbare julekaker som feks peppernøtter eller lignende så kan du kanskje lage en dobbeltforet "brødpose" i stoff og ha noen peppernøtter i. Eller helt uten, men med trykk av brødvarer på. (Like smart some HOME bokstavene, greit med tydelig merking. :-P

Quilt-teppe med forskjellige ruter og noen ruter iblant med trykkede og koselige familiebilder kanskje?

Tror siste ideen er det jeg ville elsket mest av de alternativene jeg kan tenke meg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsnekret julegaveidé til noen som er veldig (!!!!!) glad i taco: Sy "poser" (noe á la tekannevarmer) som man kan ha lefsene/skjellene oppi, slik at de ikke blir så fort kalde. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell "Hjartesmil" hadde et godt tips på bloggen sin, her!

Men du trenger nok en tier til ramme på bruktbutikk da... HELT uten penger er det jo vanskelig å lage noe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage spiselige julegaver? Hjemmelagd marsipan, sylta ingefær, hjemmelaget pesto, kjeks, biscotti - mulighetene er mange! Jeg deler 24 spiselige julegavetips på bloggen min i desember, så hent gjerne inspirasjon der: http://tasteofslow.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bake noe, for eksempel kjeks eller karameller, og legge på krukker eller glass. Prisen for bakverket kan du jo lure inn i matbudsjettet ditt, og hvis du ikke vil kjøpe krukker kan du bruke gamle syltetøyglass eller lignende, og dekorere de litt selv. Ellers har jeg funnet noen kjempefine glasskrukker på Europris til 15 kroner (tror jeg det var).

Skal gjøre dette selv i år, og håper bare karamellene blir gode. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...