AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Vet at dette kan være litt håpløst å svare på fordi jeg ikke vet noen ting om ull, men setter pris på alle forsøk:) Kjæresten ønsker seg ullgenser til jul (ala mariusgenser) og mamma elsker å strikke, så jeg tenkte jeg kunne høre med henne om hun ville. Men hun har anstrangt økonomi, så jeg ønsker isåfall å betale minst det det koster å kjøpe garn. Er snakk om mannestørrelse M/L. Noen som har en formening om ca hvor mye det vil koste? Grunnen til at jeg ikke spør mamma er at hun antagelig kommer til å ville spandere uansett og derfor nekte å si noe om pris, noe jeg vet at hun egentlig ikke burde bruke penger på.
absinthia Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Det kommer helt an på hilket garnmerke det er. Man får garn fra litt over en tier pr. 50 gram og garn som koster 50 kr pr 50 gram. Mengden man bruker vil også variere ut fra garnets tykkelse. 1
Gjest Daenerys Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 For godt garn ville jeg ha tenkt mellom 600-800 i garn for en slik genser
Grønt blad Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Kommer an på garntype, og størrelse, selvsagt. Du kan se garnmengde til oppskrift her hos sandnesgarn. Velger du en annen oppskrift (f.eks. fra annen produsent) kan det være noen forskjeller i garnmendge. En klassisk mariusgenser i størrelse M trenger 750g garn (15 nøster á 50g), mens til størrelse L trenger man 850 g garn (17 nøster á 50g). SandnesGarn foreslår disse garntypene: peer gynt (kr 29), smart superwash (kr 35)sandnes alpakka (kr 47), sandnes duo (kr 42,-). Med utgangspunkt i denne oppskriften og anbefalt garn kan en slik genser koste fra 435,- til 799,-, avhengig av størrelse og valg av garn.
Grønt blad Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Jeg vil bare legge til at det lønner seg å legge litt penger i garn. Når man legger såpass mye arbeid ned i en genser som man planlegger at skal vare i mange år, så er det kjedelig med mange knuter på tråden, eller at plagget ikke beholder passformen etter flere vask, bare fordi man absolutt skulle snu på krona. Jeg regner alt garn fra Sandnesalpakka som bra, men ville styrt unna garn som er mye billigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå