Gå til innhold

Får ikke overført til ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Gjest SnowLeopard
Skrevet (endret)

Kjøpt meg en Toshiba harddisk, denne, og skulle da legge inn noen dokumenter på den fra min MacBook. Men jeg får ikke lagt over noe der, og på informasjonen står det at jeg bare kan "lese".

Hvordan fikser jeg dette? Skulle gjerne lagt inn de dokumentene fra macen min, siden det er store filer - orker ikke flytte dem til en pc først via noe annet...

Eller har jeg kjøpt meg en teit harddisk jeg ikke kan bruke sammen med mac???? Det er min søster som skal ha den til syvende og sist da, jeg skal bare legge inn noen dokumenter for henne, og hun har pc.

post-53645-0-31985000-1322394676_thumb.p

Endret av SnowLeopard
Videoannonse
Annonse
Gjest Applestore
Skrevet (endret)

Det kan hende at du kun kan bruke den på PC, men jeg er noe usikker.

Du kan evt prøve og formatere den(?) slik at den blir kapabel på mac også, men er faktisk usikker på om det går ann?

Og der var jeg ikke til så mye hjelp likevel.. :P

edit: linken din fungerer ikke

Endret av Applestore
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Ja, tror den kun kan brukes med pc faktisk. Og jeg orker ikke formatere den siden den jo faktisk skal brukes med pc også, bare med unntak av den haugen med dokumenter jeg skal flytte over på den, grrrrr.

Skrevet

Mac OS har ikke skrivetilgang til NTFS (MS Windows filsystem).

Det hjelper ikke å formatere harddisken til HFS+ (Mac OS filsystem) for der har ikke MS Windows hverken lese- eller skrivetilgang.

Det eneste alternativet er å formatere med exFAT, eller rett og slett bruke noe annet enn denne harddisken for å overføre dokumentene til din søster.

Skrevet

Kjøpt meg en Toshiba harddisk, denne, og skulle da legge inn noen dokumenter på den fra min MacBook. Men jeg får ikke lagt over noe der, og på informasjonen står det at jeg bare kan "lese".

Hvordan fikser jeg dette? Skulle gjerne lagt inn de dokumentene fra macen min, siden det er store filer - orker ikke flytte dem til en pc først via noe annet...

Eller har jeg kjøpt meg en teit harddisk jeg ikke kan bruke sammen med mac???? Det er min søster som skal ha den til syvende og sist da, jeg skal bare legge inn noen dokumenter for henne, og hun har pc.

Selv har jeg ikke mac, men jeg hører stadig om denne haltende støtten for NTFS på mac. :)

Fant en link her, hvor man skrur på NTFS skriverettigheter i Snow Leopard (noe jeg av en eller annen grunn regner med du bruker, hehe). De nevner ett program også, NTSF Mounter, som kanskje kan virke vel så bra?

Det tryggeste er nok likevel å formatere disken som FAT (ta backup av den først, om det ligger noe på den). FAT er ett eldre filsystem som er 100% støttet under både mac OS og windows.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Jeg tør ikke formatere den, siden den nok sikkert aldri skal brukes med mac igjen, er bare det at min søster skal ha noen (stoooore) dokumenter/filer på den, som jeg har laget til henne - med Mac. Så da må jeg få lånt en pc for å få lagt de inn... Tungvint.. Takk for svar likevel, dere :)

Skrevet

Jeg tør ikke formatere den, siden den nok sikkert aldri skal brukes med mac igjen, er bare det at min søster skal ha noen (stoooore) dokumenter/filer på den, som jeg har laget til henne - med Mac. Så da må jeg få lånt en pc for å få lagt de inn... Tungvint.. Takk for svar likevel, dere :)

Det går jo an å bruke en fildelingstjeneste som midlertidig lagring? Men jeg hadde tatt en titt på det programmet som ble nevnt over her også, kanskje.

Skrevet (endret)

Hva med å bruke Dropbox til akkurat de dokumentene som skal til din søster? Jeg deler fint både bilder og dokumenter med venninner ved hjelp av den.

Endret av Cata
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Hun skal ha dem på en harddisk, og jeg skal legge dem over for henne, for hun er mldt sagt grønn på tekniske ting :sjenert: Men takk for tipset, jeg satser på å få lånt meg en pc så jeg får lagt de over.

Gjest SemperFi
Skrevet

Formaterer du disken til FAT så kan du ikke legge filer over 4GB på disken, FYI.

Skrevet

Formaterer du disken til FAT så kan du ikke legge filer over 4GB på disken, FYI.

GammelFAT, ja. exFAT klarer 64 zebibyte pr fil.

Det enkleste for ts må være å bruke ett program for få midlertidig NTFS skrivesupport på disken, eller bruke en nettlagringstjeneste.

Gjest SemperFi
Skrevet (endret)

GammelFAT, ja. exFAT klarer 64 zebibyte pr fil.

Det enkleste for ts må være å bruke ett program for få midlertidig NTFS skrivesupport på disken, eller bruke en nettlagringstjeneste.

Tungvint måte.

Men det finnes også et annet alternativ: formatere disken til HSF+ (Mac-format) og bruke programvare på PCen som kjører Windows for å kunne lese og skrive fra harddisken. Et eksempel på et slikt program er MacDrive eller NTFS 3G.

Jeg anbefaler NTFS 3G.

Endret av SemperFi
Skrevet

Tungvint måte.

Enig.

Men det finnes også et annet alternativ: formatere disken til HSF+ (Mac-format) og bruke programvare på PCen som kjører Windows for å kunne lese og skrive fra harddisken. Et eksempel på et slikt program er MacDrive eller NTFS 3G.

Jeg anbefaler NTFS 3G.

Reformatering av hele disken er uansett veldig tungvint, når ts kun skal hive over ett fåtall dokumenter, og disken senere skal gå i tjeneste som 100% windows disk. Da er det bedre å skru på NTFS støtte i OS X midlertidig, lempe over filene, og levere disken til søstera med filsystemet intakt.

Sidenote: NTFS 3G har vel bare støtte for NTFS?

• Liker 1
Skrevet

Jeg var nettopp innom denne problemstillingen selv, dog på Lion, og kom fram til at å installere Tuxera var den greieste løsningen for min del. Dvs, det var eneste løsningen jeg fikk til å fungere uten å formatere disken.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Får bare takke for alle tips, selv om jeg ikke skjønner så mye av det :P Filene ble overført via pc, og alt ordnet seg. Men kjekt å vite til neste gang!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...