Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2003 #1 Skrevet 14. desember 2003 Jeg lurer på om noen vet hvor navnet stammer fra? Selv innbiller jeg meg at det kommer fra Nordriget, "riket/landet i nord", som senere er blitt kortet ned til Norge/Noreg...Er jeg helt på villspor her? Noen som vet, anyone? Clea
Pip Skrevet 14. desember 2003 #2 Skrevet 14. desember 2003 Eg har lært ein gong for lenge sidan at det har noko med 'vegen mot nord' å gjere - derav Norway og Norvegen, mellom anna. Og Nor(v)eg. Norge er vel ei slags omskriving...
chimp Skrevet 14. desember 2003 #3 Skrevet 14. desember 2003 Eg har lært ein gong for lenge sidan at det har noko med 'vegen mot nord' å gjere - derav Norway og Norvegen, mellom anna. Og Nor(v)eg. Norge er vel ei slags omskriving... Det er helt korrekt!
Gjest Virvel Skrevet 14. desember 2003 #4 Skrevet 14. desember 2003 Det er Pips versjon jeg alltid har fått høre også, så jeg tror det er slik.
Gunilla Skrevet 14. desember 2003 #5 Skrevet 14. desember 2003 Navnegranskere blir faktisk ikke enige om navnets opphav. Den klassiske versjonen er "Norveg", altså Nord-veien. Men noen forskere mener at sisteleddet i navnet ikke er fra gno. vegr, men riki (som da har gått via riki, til rige-rig-reg - i prinsipp ikke uvanlig språkutvikling og kan hypotetisk sett skjedd) (er klar over at denne forklaringen kan se litt snål ut, men slik er nå engang forskernes syn - ikke nødvendigvis mitt). Forskere har også ulike hypoteser mht førsteleddet. Noen (et fåtall) mener det kan komme fra gno (gammelnorsk) nor (substantiv), som betyr 'trangt sund', mens den vanligste oppfatningen nok er at det kommer av nordr (adjektiv) og betyr 'nord'. Interessant tema du tar opp, men ingen kan altså gi deg et fasitsvar på hva som er riktig. Men her er det altså mange meninger - og det er i seg selv interessant! Om noen mener de har korrekt svar på vitenskapelig grunnlag, foreslår jeg at de tar kontakt med navnegranskingsinstituttet.. (og ring meg også... )
Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2003 #6 Skrevet 14. desember 2003 Tusen takk for svar, dette var interessant! Har faktisk aldri hørt om den "vei"-teorien før, så dette her var lærerikt! Clea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå