Gå til innhold

Hvis/viss?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan man bruke viss istedenfor hvis?

Heter det f.eks: viss jeg kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvis og viss er ikke samme ord, og kan ikke brukes om hverandre.

Fra bokmålsordboka:

hvis [viss] konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om

1 i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn?

2 i ønsker: h- hun bare hadde hørt på meg! .

viss a1 (norr víss, eg sammenfall med víss 'vis', besl med *II vis og *vite)

1 sikker, utvilsom være v- på noe / vite for v-t / den v-e død / sant og v-t / sikkert og v-t / det er v-t nok sant nok

2 bestemt av v-e grunner / med v-e mellomrom / på v-e måter / en v- herr Ås / forsvinn og det i en v- fart! brennfort / være til en v- hjelp litt hjelp / til en v- grad i noen grad / en v- mann, person ofte: fanden / et v-t sted wc

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Nei, hvis og viss er to forskjellige ord. Hvis brukes som "om", viss brukes som "særskilt/bestemt/sikker".

Skrevet

På nynorsk skriv me viss for dykkar 'hvis'. Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn...

Skrevet

Jah. Vi er strenge på sånne ting her inne på forumet. :lol:

Skrevet
På nynorsk skriv me viss for dykkar 'hvis'. Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn...

Ja, det er riktig. Måtte slå opp i den ordlista jeg har her, og der står det at viss kan brukes for dersom - altså på samme måte som vi bruker hvis på bokmål.

Gjest lekebøll
Skrevet
Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn...

Kan man bruke "viss" på denne måten på bokmål?

Skrevet

ja

Skrevet

I bokmålsordlista mi står det at 'viss' betyr 'sikker, bestemt'. Så eg reknar med det...?

Skrevet

Jeg er ganske så sikker at min kjære, kunnskapsrike norsk-frøken lærte oss at nå, dvs sånn ca i 1985, kunne man også skrive "hvis" slik; viss.

Husker også at vi praktiserte dette en stund, men gikk bort i fra det, da de fleste oppfattet det som feil.

Skrevet

I følge de ordbøkene jeg har sjekket nå er viss en sideform/klammeform av hvis. Det betyr at den ikke skal brukes i skolebøker eller statstjenesten, men at andre har lov til å skrive den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan det antas at f.eks dyslektikere kan ta feil av hvis/viss?

Skrevet

Ikkje noko større problem for dyslektikarar enn andre å halda tydinga av to ord i frå kvarande.

Å lesa og skriva ord - særleg for hand - er der problema kan oppstå. Og problema kan vera av ulik art; det er ikkje slik at dyslektikarar har problem med det og det, slikt varierar frå person til person. Hadde ein dyslektikar i femte klasse ein gong, men han hadde godt språk og god rettskriving, særleg om han kunne skriva på PC; det var lettare å skilja bokstavane frå kvarandre på tastaturet enn om han skreiv for hand. (I samanhengande skrift var det vanskeleg for han å skilja bokstavane.)

Andre med lese og skrivevanskar kan ha problem med å halda bokstavar frå kvarandre, t.d. V og F, G og K (om de lurar, tenk etter korleis de held tunge, lepper etc når de uttalar desse bokstavane.)

Skrevet
Kan det antas at f.eks dyslektikere kan ta feil av hvis/viss?

Nei, ikke noe mer eller mindre enn andre. Dysleksi har ingen ting med gramatisk kunnskap å gjøre. En dyslektikker skriver ofte feil bokstaver uten selv å kunne se det.

Dårlig norsk kunnskap har ingen ting med dysleksi å gjøre.

Skrevet

Jeg reagerer mere på de som sier og skriver "visst" eller "hvist" når de mener hvis...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...