Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2003 #1 Skrevet 14. desember 2003 Kan man bruke viss istedenfor hvis? Heter det f.eks: viss jeg kommer?
Labella Skrevet 14. desember 2003 #2 Skrevet 14. desember 2003 Nei, hvis og viss er ikke samme ord, og kan ikke brukes om hverandre. Fra bokmålsordboka: hvis [viss] konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om 1 i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn? 2 i ønsker: h- hun bare hadde hørt på meg! . viss a1 (norr víss, eg sammenfall med víss 'vis', besl med *II vis og *vite) 1 sikker, utvilsom være v- på noe / vite for v-t / den v-e død / sant og v-t / sikkert og v-t / det er v-t nok sant nok 2 bestemt av v-e grunner / med v-e mellomrom / på v-e måter / en v- herr Ås / forsvinn og det i en v- fart! brennfort / være til en v- hjelp litt hjelp / til en v- grad i noen grad / en v- mann, person ofte: fanden / et v-t sted wc
Gjest Dalwhinnie Skrevet 14. desember 2003 #3 Skrevet 14. desember 2003 Nei, hvis og viss er to forskjellige ord. Hvis brukes som "om", viss brukes som "særskilt/bestemt/sikker".
Pip Skrevet 14. desember 2003 #4 Skrevet 14. desember 2003 På nynorsk skriv me viss for dykkar 'hvis'. Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn...
manji Skrevet 14. desember 2003 #5 Skrevet 14. desember 2003 Jah. Vi er strenge på sånne ting her inne på forumet.
Labella Skrevet 14. desember 2003 #6 Skrevet 14. desember 2003 På nynorsk skriv me viss for dykkar 'hvis'. Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn... Ja, det er riktig. Måtte slå opp i den ordlista jeg har her, og der står det at viss kan brukes for dersom - altså på samme måte som vi bruker hvis på bokmål.
Gjest lekebøll Skrevet 14. desember 2003 #7 Skrevet 14. desember 2003 Men på bokmål kan ein vel berre bruke viss i setningar som: 'Jeg er viss på at han kommer' og sånn... Kan man bruke "viss" på denne måten på bokmål?
Labella Skrevet 14. desember 2003 #8 Skrevet 14. desember 2003 Kan man bruke "viss" på denne måten på bokmål? ja
Pip Skrevet 14. desember 2003 #9 Skrevet 14. desember 2003 Kan man bruke "viss" på denne måten på bokmål? I bokmålsordlista mi står det at 'viss' betyr 'sikker, bestemt'. Så eg reknar med det...?
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2003 #11 Skrevet 14. desember 2003 Jeg er ganske så sikker at min kjære, kunnskapsrike norsk-frøken lærte oss at nå, dvs sånn ca i 1985, kunne man også skrive "hvis" slik; viss. Husker også at vi praktiserte dette en stund, men gikk bort i fra det, da de fleste oppfattet det som feil.
Labella Skrevet 14. desember 2003 #12 Skrevet 14. desember 2003 I følge de ordbøkene jeg har sjekket nå er viss en sideform/klammeform av hvis. Det betyr at den ikke skal brukes i skolebøker eller statstjenesten, men at andre har lov til å skrive den.
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2003 #13 Skrevet 14. desember 2003 Kan det antas at f.eks dyslektikere kan ta feil av hvis/viss?
Crazee Skrevet 15. desember 2003 #14 Skrevet 15. desember 2003 Ikkje noko større problem for dyslektikarar enn andre å halda tydinga av to ord i frå kvarande. Å lesa og skriva ord - særleg for hand - er der problema kan oppstå. Og problema kan vera av ulik art; det er ikkje slik at dyslektikarar har problem med det og det, slikt varierar frå person til person. Hadde ein dyslektikar i femte klasse ein gong, men han hadde godt språk og god rettskriving, særleg om han kunne skriva på PC; det var lettare å skilja bokstavane frå kvarandre på tastaturet enn om han skreiv for hand. (I samanhengande skrift var det vanskeleg for han å skilja bokstavane.) Andre med lese og skrivevanskar kan ha problem med å halda bokstavar frå kvarandre, t.d. V og F, G og K (om de lurar, tenk etter korleis de held tunge, lepper etc når de uttalar desse bokstavane.)
Snuppelure Skrevet 15. desember 2003 #15 Skrevet 15. desember 2003 Kan det antas at f.eks dyslektikere kan ta feil av hvis/viss? Nei, ikke noe mer eller mindre enn andre. Dysleksi har ingen ting med gramatisk kunnskap å gjøre. En dyslektikker skriver ofte feil bokstaver uten selv å kunne se det. Dårlig norsk kunnskap har ingen ting med dysleksi å gjøre.
Sandman Skrevet 15. desember 2003 #16 Skrevet 15. desember 2003 Jeg reagerer mere på de som sier og skriver "visst" eller "hvist" når de mener hvis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå