Gå til innhold

Oppussing av bad i andelsleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på nippet til å kjøpe en andelsleilighet som er et oppussingsobjekt, og det første som må fikses er isåfall badet. Badet er ca 5-6kvm og bygningen er fra slutten av 70-tallet, badet er ikke gjort noe med siden da.

Jeg har lest litt på forumet her og lurer på om rør bør byttes med en gang for ikke å havne i den situasjonen der borettslaget et år senere bestemmer at alle bad og rør skal byttes så mitt nyoppussede bad må rives. Derfor er spørsmålet mitt todelt:

Hvor mye koster det, generelt sett, å totalrenovere et bad på 5-6kvm? Jeg kjenner noen som brukte over kr 400 000 på sitt, men det virker som om 100 000 er et anslag mange bruker - det er jo et ganske stort sprik mellom disse alternativene... Hva er deres erfaring? Satser på middels til høy standard, altså over det helt grunnleggende. I utgangspunktet har jeg erfaring med flislegging og gjort mye oppussing tidligere (mer enn maling altså, vet at enkelte anser malte vegger som totalrenovering), så jeg kan i teorien gjøre en del selv, men akkurat bad er det jo mye regler knyttet til så jeg bør vel kanskje heller la badet fikses av profesjonelle.

Er det mulig å foreta utbytte av rør i sammenheng med oppussing, og hvor mye vil dette eventuelt koste i tillegg? Hensikten er altså å unngå problemstillingen der borettslaget bestemmer seg for å rive mitt bad etter et par år fordi alle rør skal byttes... Leligheten ligger i øverste etasje, om det er av relevans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bør du sjekke hva slags regler borettslaget har ang. oppussing av bad.

Jeg bor i andelselil. men her er det ikke aktuelt med felles oppussing av bad - men alle som bytter sluk og solirør får dekket en liten sum av hva det koster.

Det er jo litt dumt å pusse opp bad og ikke bytte sluk/soilrør - hvis du da ikke bare tar en 'overflateoppussing'. Litt avh. av hvordan taket er i leil. under kan jo du komme til der og få bytten din andel av solirør - men det kan også være vanskelig å komme til fra undersiden.

Du kan jo kontakte litt forskjellige firma og be de om å gi et overslag av hva det vil koste og ikke minst at de anbefaler hva du bør og kan gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...