Gå til innhold

Astrologisk religionsteori? (Warning: langt åpningsinnlegg)


Maria.91

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Først vil jeg bare nevne at jeg ser på meg selv som agnostiker og er åpen for det meste. Prøver altså ikke å si at noen religioner tar "feil", selv om det kan tolkes på den måten. Er åpent for alt dere innehar av nyttig kunnskap.

Dette er nemlig noe jeg har lest litt om, og jeg synes det er en interessant teori. Vil gjerne høre tilbakemeldinger, erfaringer osv, både fra religiøse av alle typer og ikke-religiøse. La meg bare legge ut et sammendrag, som trolig kan bli det lengste åpningsinnlegget NOENSINNE her på KG.

Solen har alltid blitt tilbedt; Den "redder" oss fra den mørke og kalde natten, og gir oss lys, syn, vekst og varme. Stjernetegn-krysset, som symboliserer solen og stjernenes gang over nattehimmelen, er en av de eldste «kalenderene» mennesket kjenner til. Dette er en sirkulær tavle som symboliserer solens gang, med solen tegnet i midten, et kryss over, og alle de tolv «månedene»/stjernetegnene er representert i sirkelen rundt solen. Ikke bare viser den til vitenskap rundt stjernene, men den følger også deres bevegelser og forhold til hverandre. Her blir solen personifisert som en livsgivende og allmektig guddommelighet; Guds sol, ble den kalt. Og det er jo ikke rart, den ga vekst til det som kunne sankes av naturen, og ga oss dermed liv.

3000 år f.kr. var Horus den Egyptiske sol-guden.

Horus’ historie, i generelle trekk, går slik:

Født 25. Desember av jomfru Isis (noen kilder sikter til at hun faktisk het Isis Maria).

Da han ble født skinte en stjerne i østen, tre konger fulgte stjernen til Horus’ fødsel, og den nyfødte ble tilbedt av dem.

Da han var 12 ble han sett på som en «lærer»

Døpt/velsignet og startet som en slags «prest» i alder av 30

Han hadde 12 disipler

Utførte mirakler som å hele syke og gå på vann

Kjent ved flere navn, f.eks: Sannheten, Lyset, Guds Utvalgte Sønn, Den Gode Hyrde, Guds Lam.

Ble bedratt av Tyfon, hengt på et kors og gjenoppstod 3 dager etter sin død.

Disse trekkene, originale for egypterne eller ei, ser ut til å ha inspirert flere andre mytologier/religioner. Jeg nevner:

- ATTIS, Hellas, ca 1200 f.kr.

- KRISHNA, India, ca 900 f.kr.

- DIONYSUS, Hellas, ca 500 f.kr.

- MITHRA, Persia, ca 1200 f.kr.

Listen fortsetter visstnok, og jeg har sett flere andre guddommelige/mytologiske navn nevnt i sammenheng med disse kvalitetene, men det er disse jeg har klart å finne detaljene på. Men hvorfor disse kvalitetene? Hvorfor jomfrufødsel, 25. Desember, hvorfor tre dager før gjenoppstand? Hvorfor tolv følgesvenner?

La oss se på den nyeste av de kjente «sol-messias’ene»:

JESUS KRISTUS

Født av Jomfru Maria den 25. Desember

Hans fødsel ble varslet av en stjerne i Øst

Tre konger fulgte stjernen for å tilbe «menneskehetens redder»

Ble lærer i en alder av 12

Døpt/velsignet i en alder av 30

Hadde 12 disipler

Utførte mirakler, for eksempel:

- Helbredet syke, gjorde vann til vin, gikk på vannet.

Også kjent under disse navnene:

- Kongenes Konger

- Guds Utvalgte Sønn

- Alfa og Omega

- Lyset

- Guds Lam

Ble sviktet av sin disippel Judas, deretter hengt på korset

Gjenoppstod tre dager etter sin død

Men flere kilder peker mot at Jesus’ fødselssekvens faktisk kan forklares astrologisk:

På den 24. Desember ser vi at stjernen Sirius, den lyseste stjernen på vår himmel, står i linje med de tre lyseste stjernene i Orions belte, også kjent som De Tre Kongene. «En stjerne i øst som tre konger fulgte». Tegner man en «strek» gjennom disse, peker de på stedet der soloppgangen skjer den 25. Desember; Fødselen av «Guds sol». Tre konger følger en stjerne i Østen til fødselen av Guds sol, solens Gud, Guds legemliggjørelse, kall det hva du vil.

Jomfru Maria ser vi i stjernetegnet Jomfruen. Jomfruen ble i tidligere tider også referert til som «huset av brød», og ble ofte tegnet som en jomfru som holdt et hvetestrå. Dette representerte månedene August og September, innhøstings-månedene. Ordet Betlehem kan også oversettes til «huset av brød». Betlehem kan dermed sees på som en representasjon av stjernetegnet Jomfruen på nattehimmelen.

En annen ting man kan se på er at solskinnet på dagtid minsker gradvis utover vinteren. For menneskene som levde ca 3000 f.kr. representerte dette solens/"guds" død.

Den 22. Desember er solen på sit laveste punkt på himmelen, og for det nakne øyet ser det ut som om den følger samme gang i tre dager; Den 22., 23., og 24. Desember. Disse tre dagene kan man også se stjernetegnet som refereres til som «crux», eller «det sørlige korset». Den 25. Desember derimot, kan man se tydelig at solen begynner å bevege seg nordover igjen, og dagene blir lengre og varmere. Slik kan man si at «solen/gud døde på korset, var død i tre dager, og gjenoppstod den 25. Desember».

Gjenoppstanden feires likevel ikke før sommersolvervet, («påske»), ettersom det er da man ser at solen har «overvunnet» de mørke makter.

Og korset var jo også kjent mye tidligere enn kristendommen, som hedningene i Hellas’ sitt hellige symbol. Mange påstår at dette var deres tolkning av stjernetegn-krysset med solen i midten. Mange tidlige bilder av Jesus viser hans hode med korset midt bak hodet hans; Han er solen, verdens lys.

De tolv disiplene kan sees på som de tolv stjernetegnene som Jesus, «solen», reiser rundt med. Dette tallet gjentas flere ganger i bibelen, jeg vet hvertfall at Jakob hadde tolv sønner, og jeg tror det var tolv konger eller prinser eller noe av Israel, og det går sikkert igjen flere steder også.

Jeg vet at det er en «long shot», men det forklarer sammenhengen med korset, tredagers-døden, og gjenoppstanden. Jeg har ikke selv etterprøvd noen av disse teoriene, men har lest om dem fra flere kilder. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte tenkt på dette selv. At det er mange likheter mellom alle religionene, og at Jesus er det samme som Horus.

Endret av Shalimar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt store ulikheter mellom religionene, så noen felles likheter finnes så og si ikke.

Hvis du tror alle religioner kan slåes sammen til en, da har du ikke særlig kunnskaper om religioer.

Endret av Ekerilar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt store ulikheter mellom religionene, så noen felles likheter finnes så og si ikke.

Hvis du tror alle religioner kan slåes sammen til en, da har du ikke særlig kunnskaper om religioer.

Mener ikke å ha sagt at de skal kunne slåes sammen til en? Jeg bare påpeker likheter mellom religion og astrologisk vitenskap. Leste du hele åpningsinnlegget?

Trøtt googling (som du sikkert ser la jeg ut åpningsinnlegget ca kl 2 på natten..) førte til at jeg ikke tok vare på kildene. Men skal finne de igjen, så snart jeg er ferdig med eksamen! Den som googler, finner ;) Wish me luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å ha sagt at de skal kunne slåes sammen til en? Jeg bare påpeker likheter mellom religion og astrologisk vitenskap. Leste du hele åpningsinnlegget?

Hva er astrologisk vitenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunnskap om posisjonene til himmellegemene?

Høres mer ut som astronomi, fysikk og geologi. Dette er vitenskap. Astrologi er juks og lureri.

Endret av Ekerilar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paven er antikrist

Øhhh, dette fra deg som angivelig respekterer andre religioner.

Dersom du blir muslim må du respektere paven for han er av bokens folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Øhhh, dette fra deg som angivelig respekterer andre religioner.

Dersom du blir muslim må du respektere paven for han er av bokens folk.

Hva mente du med det? jeg respekterer alle religioner. Paven (katolske) er ikke bokens folk. De sier ting som ikke står i bibelen som foreksempel at Maria ble tatt opp til himmelen i sjel og legme. Og hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke er muslim??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mente du med det? jeg respekterer alle religioner. Paven (katolske) er ikke bokens folk. De sier ting som ikke står i bibelen som foreksempel at Maria ble tatt opp til himmelen i sjel og legme. Og hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke er muslim??

Jeg sa dersom du blir.

Kristne er bokens folk i islam, kristne og jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Jeg sa dersom du blir.

Kristne er bokens folk i islam, kristne og jøder.

Unskyld, jeg så det ikke :sjenert:

ja, men katolske er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...