AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 hEI.. jeg er en ung jente på 18 år. Går mitt siste år på vgs. Nesten alle i klassen min jobber, og jg har spurt alle sammen om det fins noe jobb der ute for meg? men de har ingen ldig stilling, jeg har søkt mange steder, men aldri fått svar! :( tenker på det hele tiden nesten at er jeg den eneste her som ikke har fått jobb ikke har jobbet et minutt engang i livet sitt? jg vil også ha jobb, jeg vil også være en del av befolkningen, hvordan kan jeeg skaffe meg jobb? er det mulig å få seg jobb her i oslo? er så deprimert.... håper noen vil hjelpe meg...
Gjest WendyClear Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Arbeidsmarkedet er ekstremt presset i Oslo desverre. Du må søke overalt, tenk litt utradisjonelt også - det er jo ikke bare butikker som søker ansatte. Ellers er det jo det vanlige tipset om å gå rundt og spørre for å skape et godt inntrykk.
Cho Kon It Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Har du søkt på noen jobber? Litt vanskelig å skjønne om du har spurt vennene dine om jobb, eller om du har spurt arbeidsgivere. Uansett er det bare å følge med på nav sine sider, og skrive seg opp hos de forskjellige vikarbyråene.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 Jeg har både spurt mine venner og har søkt på alle steder. De deltidsstillingene som passet meg har jeg søkt på, uansett om det er butikkarbeid eller om det er et annet sted hvor de trenger studenter eller noen som går / fullført vgs. ALDRI FÅTT POSITIVT SVAR TILBAKE!
Moscato Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Nå høres jeg nok kjempefrekk ut, men arbeidsgivere pleier å synes at det er et pluss med grunnleggende grammatiske ferdigheter. Der har du i alle fall et punkt du helt klart kan forbedre uten at det slår ut negativt. Ellers har du det de andre nevner, og det er utrolig viktig å fremstå som ansvarsfull og høflig når man snakker med potensielle arbeidsgivere. Selg deg selv, rett og slett, spill på de gode egenskapene du har. 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Veldig mange butikker setter bare en lapp opp i vinduet. Sjekk ulike kjøpesenter. Fant nettopp ut at mitt lokale kjøpesenter hadde mange deltidsstillinger på hjemmesiden til selve kjøpesenteret. Det ble bl.a. etterspurt julehjelp.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 jeg kjenner folk som ikke kan snakke norsk engang har jobb på en butikk. Så hvorfor ikke meg? er det noe feil med meg???
2046 Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 (endret) Det svaret kan likesågodt være ja som nei, da vi ikke vet noe om deg. Generelt gir du lite detaljert info, og du svarer ikke konkret på de spørsmålene du blir stilt; hvilket fører til at det er vanskelig å hjelpe deg. Hvor mange jobber har du faktisk søkt? Og over hvor stort tidsrom? Har du søkt i butikker der de har mange ansatte? (div matbutikker, Clas Ohlson osv). Søker du med CV og jobbsøknad (slik man bør gjøre for å virke seriøs), eller stikker du bare innom diverse butikker og spør? Har du noen gang blitt innkalt til intervju etter at du har søkt jobb et sted? Edit. Jeg vil også anbefale deg å søke innenfor helsesektoren. Endret 27. november 2011 av 2046
HopelessFear Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Du sier heller ingenting om hvilken linje du utdanner deg innen. Kopier noen CVer og jobbsøknader og ta en butikkrunde (eller hos en annen bedrift) og hør om de trenger noe arbeidskraft. Om de gjør det, er det bare å legge igjen Cven og søknaden.
Gjest SemperFi Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Vil anbefale deg å få noen til å se gjennom dine søknader, kanskje du har formulert deg feil, eller skrevet en dårlig søknad. Jeg var innblandet i en del ansettelseavgjørelser når jeg jobbet. Det kom inn mange dårlige søknader og uprofesjonelle e-post adresser. Det er ikke alltid CV'n som teller mest, men hvordan du legger deg fram for arbeidsgiver, og hvordan du oppfører deg under intervju (ærlighet kommer du alltid langt med), arbeidsgivere liker ikke uærlige og skrytete CV/søknader.
Ametrin Skrevet 28. november 2011 #11 Skrevet 28. november 2011 Jeg har erfaring med å ansette nye medarbeidere i butikk. Her er et par tips på veien, om du ønsker en butikkjobb; Å levere søknaden personlig er gjerne et stort pluss. Da får butikkleder et inntrykk av deg, utenom det som står i søknaden din. Kle deg pent, og tenk over hvilken butikk du har gått inn i. Det hjelper litt om man gir et inntrykk av at du ønsker å jobbe i nettopp denne butikken, og ikke at du går rundt og spør overalt. Når du kommer inn, spør etter butikkleder. Smil og vær hyggelig. Svar på de spørsmålene du blir stilt. Det er i dette møtet det hele kan avgjøres. Gir du ikke et godt inntrykk, er faren stor for at din søknad havner langt ned i bunken. Gir du et godt førsteintrykk, at du for eksempel fremstår som ei blid og søt jente som kan passe godt inn som en ny medarbeider, så får du kanskje et smil på søknaden og en telefon senere Vær positiv, gjerne gjør noe positivt først så du er litt sprudlende når du skal levere søknaden. Selg deg selv! Gi inntrykk av at dette vil du og at du passer til nettopp denne jobben. Et godt poeng flere her også sier, se over søknaden og CV`en din enda en gang. Få gjerne noen i familien til å se over. Lykke til! 1
Gjesten Skrevet 28. november 2011 #12 Skrevet 28. november 2011 Søk på sykehjem, har inntrykk av at de stort sett trenger folk.
Gjest Skrevet 28. november 2011 #13 Skrevet 28. november 2011 Nå høres jeg nok kjempefrekk ut, men arbeidsgivere pleier å synes at det er et pluss med grunnleggende grammatiske ferdigheter. Der har du i alle fall et punkt du helt klart kan forbedre uten at det slår ut negativt. Ellers har du det de andre nevner, og det er utrolig viktig å fremstå som ansvarsfull og høflig når man snakker med potensielle arbeidsgivere. Selg deg selv, rett og slett, spill på de gode egenskapene du har. Må innrømme jeg tenkte det samme selv. Hadde jeg vært en som skulle ansette noen, ville de med åpenbare grammatiske feil fort havnet i nei-bunken. Men så er jeg generelt ganske opptatt av grammatikk og rettskrivning. Ellers vet jeg hvordan du har det; det er vanskelig å få jobb som ung. Man må rett og slett bare søke og søke. Lurt å få en til å lese gjennom søknaden din; kanskje det er noen tips du kan få for å gjøre den enda bedre
sauen87 Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 -Få hjelp av noen til å lage en skikkelig søknad og CV. Det har ufattelig mye å si for inntrykket av deg. Søknaden bør være formell, og trekke frem positive sider ved deg. -Meld deg hos vikarbyråer. -Følg med på finn, NAV og lignende sider -Lever ut åpne søknader til butikker, sykehjem, kafeer osv. -I helsevesenet er det ofte ledige stillinger som assistent. Sjekk ut sykehjem, borettslag, hjemmesykepleien osv. Det finnes nok en jobb der ute et sted :-)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor i helvete er det en stor nytteressurs å skrive grammatisk riktig, om man søker jobb i for eksempel en butikk? Herregud.
Gjesten Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor i helvete er det en stor nytteressurs å skrive grammatisk riktig, om man søker jobb i for eksempel en butikk? Herregud. Fordi det sier litt om personen som skriver. 1
Gjest WendyClear Skrevet 28. november 2011 #17 Skrevet 28. november 2011 Fordi det sier litt om personen som skriver. Jaha, hva sier det om personen? Jeg er veldig optatt av rettskriving selv, men det er da ikke nødvendig med perfekt skriftspråk for å sitte i kassa på Rimi. Synes for mange arbeidsgivere glorifiserer jobben de ansetter til.
Gjesten Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 Jeg er veldig optatt av rettskriving selv, men det er da ikke nødvendig med perfekt skriftspråk for å sitte i kassa på Rimi. Synes for mange arbeidsgivere glorifiserer jobben de ansetter til. Dette er jeg helt enig i. Hvis det er en rimi-jobb, bør det ikke være nødvendig. Allikevel, en arbeidsgiver velger jo stort sett det beste de finner. Hadde jeg sittet der med to søknader, der begge søkere var akkurat like godt kvalifisert, men en skrev ordentlig og den andre ikke. Da ville jeg jo valgt den som skrev ordentlig, ville ikke du? 5
Gjest Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor i helvete er det en stor nytteressurs å skrive grammatisk riktig, om man søker jobb i for eksempel en butikk? Herregud. Fordi ingen vill ha en annsatt såmm ikke kann skrive ordntli norge
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Fordi ingen vill ha en annsatt såmm ikke kann skrive ordntli norge Det finnes mennesker med dysleksi og et annet morsmål. Så lenge muntlig norsk og kommunikasjonen fungerer, er det absolutt ikke viktig at en person skriver grammatisk korrekt, med mindre det er en jobb hvor rettskriving er en viktig del av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå