Gå til innhold

Jeg har problemer med å kontrollere temperamentet mitt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trenger hjelp! Jeg får egentlig hjelp av psykolog, men føler ikke det er nok. Jeg lar min korte lunte gå utover de rundt meg, etterpå får jeg så dårlig samvittighet og føler meg helt misslykket. Jeg er tidvis helt fortvilet og i mitt eget hode er jeg et dårlig menneske.

Psykologen sier at etter det jeg har opplevd må jeg få lov til å få uttrykke mitt sinne av og til. Jeg er som en dampmaskin som er nødt til å få ut litt damp i nye og ne. Det er bare det at jeg ikke vil godta dette. Jeg vil prøve å finne en måte å få kontrollen selv!

Er det andre enn meg som føler seg totalt misslykket når de blir sinte på noen de er gla i? Min samboer får gjennomgå kraftig. Jeg får bare av og til ikke lyst å leve lenger når jeg begynner å krangle. Det går nå lengre tid mellom hver krangel, og det er bra!

Likevel føler jeg meg misslykket! Er jeg det? Er jeg et dårlig menneske selvom jeg sier stygge ting jeg ikke mener av og til og kjefter på min kjære. Han vet jeg går gjennom et tøfft år og er umåtelig forståelsesfull. Men jeg vil ikke være slik!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta ett skitt om gangen, for hvert skritt som går så må du prøve å beherske deg litt,

Det går ikke ant å vende om med en gang, men vis du bruker tid å krefter på det så går det nok

Gjest Madam Felle
Skrevet

Enig med *perfecta*

Men hva med å forlate rommet en liten stund når du er på det verste? Da kan du kanskje roe deg ned på egenhånd uten at de du er glad i behøver å få gjennomgå.

At alle mennesker har lov til å slippe ut litt damp av og til er en sak, men det blir litt feil når sinnet ditt går ut over noen som ikke har gjort deg noe gale.

Ta en dag om gangen, og prøv å gå ut av rommet i det du blir sint. :wink:

Skrevet

Jeg har det litt sånn som deg av og til. Kjenner det koker helt over noen ganger, og da har jeg bare lyst til å ødelegge ting. Men jeg klarer stort sett å besinne meg. Men det er ingen god følelse!

Hva med å slå løs på en madrass f.eks.? Eller gå en en tur slik at du blir litt sliten. Det er lov å være sint og ikke bra å stenge sinnet inne hele tiden. Men det kan jo være greit å få det ut på en måte som ikke går utover noen/noe.

Skrevet

Kjøp en punchingball. Og la den ta i mot all aggresjon. For det er vel ikke samboeren din du egentlig er sint på? Hvis det er ham, så bør du kanskje ta opp konflikter før du blir helt dampveivals, ikke vente til du sprekker helt ukontrollert.

Og så hadde det kanskje hjulpet med f.eks. yoga og meditasjon? Prøve å se på hvorfor du blir sint fra flere vinkler? Noen ganger kan man bli for rasjonell, andre ganger er man totalt urasjonell. Hvis du klarer å takle sinnet ditt på flere måter, så hadde det kanskje blitt greiere for deg.

Catzy

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen her jeg.. Men jeg tror ikke jeg er verre enn noen andre - og der er vel forskjellen.... Jeg kan være så sliten av jobb og mas, at det er som om jeg ikke har lunte i det hele tatt, eksploderer over den minste ting og det går som regel ut over mann og barn ja... Kjeften går og "mamma gneller" som min eldste sønn sier... :-?

Men jeg er ikke et dårlig menneske av den grunn - de vet jo at jeg elsker dem over alt, jeg er flink å vise og si det..

Du er vel heller ikke et dårlig menneske, og at man kjefter og krangler er en del av livet.. Det ville vært verre syns jeg om man aldri kokte over, alltid var rolig og ikke "følte"

Jeg tror de som aldri viser sitt sinne, men biter det i seg og går derfra til slutt vil få større problemer enn de som slipper ut dampen og blir ferdig med det..

Men selvsagt - alt med måte, og husk å gjøre opp etterpå...

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette lover så bra:-) Er faktiskt positiv på dine vegner.

Du er klar over at ditt temp. går ut over de rundt deg og ønsker å gjøre noe med det. Du får også proff hjelp. Supert

Det første som falt meg inn var:

Trening - Legg inn en gåtur inn i hverdagen din på 30-45 min (gå raskt og gå på steder hvor du opplever en indre ro). Du får da indre ro evt. så får du ut agresjon i kroppen). Prøv å gjennomfør dette et par dager i uken, evt. gjør dette når du er sint.

Unn deg SPA (hvis du kan)

Akupunktur - Ta en telefon og legg frem problemet ditt, kanskje hun/han finner en årsak. Kinesisk medisin skal mann ikke le av

Det tipset som andre kom med her om å forlate rommet er heller ikke dumt syns jeg da. Du kan f.eks si til mannen din at istedet for å holde et helvete foran ham, så går du heller inn på et rom for deg selv. Spørs litt hvor problemet ligger. Dersom det er ham som irriterer deg i første omgang så ville jeg kanskje gått ut av rommet når du er kjempe sint, også ville jeg snakket om problemet når sinnet har lagt seg og du føler at du klarer å snakke på en normal måte om problemet.

Lykke til

Skrevet

Kan ofte hjelpe å ha en interesse som du kan bruke litt energi på.... Slippe ut litt damp... Hva med kampsport, der må du lære selvdisiplin også.

Skrevet

Tenkte også på det at jevnlig trening gjør godt både for kropp og sjel, men det bør jo være en form for trening hvor man tar seg ut skikkelig, blir sliten, svett, andpusten og varm....Kroppen produserer et el annet stoff under trening som gir en slags lystfølelse, er vel det som gjør at man får litt abstinens hvis man ikke får trent en periode. Uansett, trening kan være en medvirkende årsak til at man bl a takler stress mye bedre! Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...