Gå til innhold

Flytte til Sande?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår lille familie vurderte å flytte til Holmestrand om noen år, men etter å ha hørt mye negativt om stedet vurderer vi nå Sande, etter sterke anbefalinger her inne. Er det noen her som har kjennskap til stedet som kan anbefale oss det? Evt. noen som vil fraråde oss det?

Vi ønsker at sønnen vår skal vokse opp i et bedre miljø enn det som er i Oslo (Hvor vi bor nå). Jeg har selv vokst opp ved sjøen, og ønsker at han skal få nærhet til vann og båtliv.

Vi er ikke ute etter et sted hvor mye skjer, men et sted hvor det er fint for familier. Fint for barn å vokse opp... Greit ungdomsmiljø er også viktig.

Vi vurderer også å la han gå på den Montessoriskolen i Sande, Noen som har kjennskap til denne skolen?

Vi tenker at vi kan jobbe i Tønsberg eller Drammen dersom vi ikke får jobb i Sande, er uansett kortere enn det vi bruker på å komme til jobb nå (jeg bruker 45 min til jobb, selv om jeg bor i Oslo, og jobben er i Oslo!)

Venter spent på tilbakemeldinger :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan jeg spørre hvor i Oslo dere bor nå, og hvor i Oslo dere jobber?

Er det noen spesiell grunn til at dere vil flytte så langt?

Edit: siden jeg så i den andre tråden at familien bor i Oslo.

Endret av lille katt
Skrevet

Jeg vil helst ikke si hvor i Oslo vi bor, og hvor jeg jobber. Men med busser som ikke korresponderer, og rushtrafikk, tar det faktisk så lang tid å reise til jobb...

Grunnen til at vi vil flytte så "langt" unna Oslo er at vi ikke vil at sønnen vår skal vokse opp i Oslo. Jeg er fra sørlandet og vil gjerne at han skal vokse opp slik jeg gjorde, samboer er fra Oslo og vil ikke flytte så langt unna familien som bor der. Derfor har vi inngått et kompromiss om at Sande/Holmestrand er max avstand fra Oslo. Da får jeg tilgang på vann/sjø uten at avstanden til familien blir for stor...

Skrevet

Vil jo si at sande er lik som holmestrand jeg. Har et par venninner i både sande og holmestrand og vil vel si de er like på den måte at det smått og gronglete.

Selv er jeg oppvoskt i horten og bor her enda med mitt barn.

Nå vil ikke jeg påstå at horten er så bye bedre enn både holmestrand og sande, men det er litt mer muligheter her.

Her går timexpressen rett forbi døra mi, stranda og kaia er 5min gåing og byen er 5min kjøring, og der har man kjøpesenter og havna, og jeg har den vakre kyststien og golf-skogen å gå med sønnen min i.

Også er det båten som går over til moss her og tønsberg er et drøyt kvarter unna.

Horten har også fått montesorriskole nå, og de jeg vet som har barne sine der er veldig fornøyd.

Nei, velg heller et sted der man har litt muligheter med både butikker og jobb. Men man har jo masse muigheter rett utenfor oslo også.

Skrevet

Hva med Bærum eller Asker?

Skrevet

Hei.

Jeg bor i Sande, og kan ikke forstå sammenlikningen som er gjort her med Holmestrand. Sande sentrum er ikke rotete i det hele tatt. Tvert imot så er det oversiktlig, koselig og et naturlig møtepunkt i bygda. Sande kommune har satset stort på sentrumsutvikling de siste årene, noe som bla. har gitt oss et stort fint torg og mange flere butikker. Vi fikk Vinmonopol nå i høst, og da har vi faktisk alt!

Bygda er omkranset av flott turterreng, med tilhørende fiske- og badevann. Hvis man heller vil bade i sjøen, så er det minst 5 flotte badestrender i umiddelbar nærhet. Om vinteren blir det kjørt opp løyper i det tidligere nevnte turterrenget. Vil man kjøre slalåm, så er ikke veien lang til den flotte Aronsløypa i Drammen.

Sande har et godt utviklet idrettsmiljø. Fotball og håndball står sterkest, men det finnes også andre muligheter. Turn, riding, friidrett, skyting og seilskolen(i Holmestrand). Det er nok noe grums i ungdomsmiljøet her også, men det ikke noe som dominerer.

Det er 20 min kjøring til Drammen, 30 min til Tønsberg og 45 min til Oslo herfra.

Hehe. Ser hva jeg har skrevet her, og visste egentlig ikke at jeg er så glad i bygda mi :) Hvis jeg skal nevne noe negativt, så må det være den irriterende bomstasjonen de har satt opp. Vi betaler når vi skal i sydlig retning, så hvis du skal jobbe i Holmestrand, Horten eller Tønsberg, så regn med bomavgift.

Lykke til.

Skrevet

Du er jo anonym bruker, så om du skriver hvilken bydel du bor i, og hvilken bydel du jobber i, så er vel ikke det særlig avslørende? Grunnen til at jeg spør, er at jeg tenker på hva slags løsninger dere kan finne nærmere Oslo, siden dere har familie her. Nå kan det jo selvfølgelig hende at dere har lyst til å ha en viss avstand til familien ;), men hvis dere har et godt forhold ville jeg aldri i livet ha flyttet bort fra potensielle barnevakter. I Sande i Vestfold vil dere jo ikke ha verken hans eller din familie nært nok til å trå til når det trengs.

Jeg bor selv i Oslo, men i et strøk som ikke på noen måte er belastet eller by-aktig, det er snarere som en liten bygd i seg selv. Dyrt er det heller ikke her.

Man trenger ikke å flytte helt til Vestfold for å komme unna de mest usjarmerende strøkene i Oslo, og for å komme nært sjø og hav.

Vi vurderte selv Sande i Vestfold en gang i tiden, pga. jobbsituasjon og reisevei, men er veldig glad for at vi bosatte oss nær familien. De har vært en uvurderlig ressurs for oss.

Skrevet

Hei!

Jeg bodde i Sande i et år, og elsket det :-) Man har jo det meste i Sande - det man trenger av butikker, masse fine turområder og bademuligheter osv. I tillegg er det kort til steder som Drammen og Holmestrand, og ikke så langt til Oslo og Tønsberg. Toget går de fleste steder også. Boligprisene er også ganske bra, spesielt i forhold til Oslo.

Hadde det ikke vært for at jeg og samboeren min har all familie på vestlandet, kunne jeg fint flyttet til Sande!

Skrevet (endret)

Har dere vurdert andre siden av fjorden da - Nesodden, Drøbak, Fredrikstad?

Jeg er selv forøvrig bedre kjent på Vestfoldsiden, og jeg ville nok mye heller gått for Sande enn Holmestrand. Horten er helt OK, har kommet seg mye de siste årene syns jeg. Åsgårdstrand er jo kjent som veldig fint, særlig om sommeren, men jeg syns det har "forfalt" litt de siste årene, og boligprisene gjør at det ikke er helt verdt det lenger. Her har du imidlertid Montessoriskole i umiddelbar nærhet, den ligger på veien mellom Åsgårdstrand og Tønsberg.

Selv ville jeg uten tvil ha valgt Tønsberg hvis jeg skulle flyttet til Vestfold. Litt lengre fra Oslo - OK, men det ville jeg gladelig ha ofret. Hvis du ser på boliger i Tolvsrød, Ringshaug eller Husvik får du mange av de kriteriene du ønsker.

Endret av Vibi
Skrevet

Til deg som foreslo andre siden av fjorden:

Jeg har bodd i Østfold i 5 år, og det er helt uaktuelt å flytte dit igjen...

Til deg som anbefalte å bli i Oslo:

Kan jeg spørre hvor du bor? (Hehe, hvis du vil svare på det da, når jeg ikke ville....) ;-p

Har aldri hørt om noe sted i Oslo som er slik du beskriver. Vi vil jo helst være nær familien, og vi har ikke noe ønske om å komme oss unna dem, nei ;-)

Er det sjø i nærheten der dere bor? Kan ikke skjønne hvor det kan være...

Til deg som foreslo Asker og Bærum:

Det er nok altfor dyrt dessverre..... og har dessuten ikke lyst til at sønnen min skal bli en Bærumssoss, Hehe...

Sande høres ut som et topp sted å vokse opp, etter beskrivelsene deres å dømme :-) jeg ser dere skriver bygd; hvor mange innbyggere er det der? Ca.....

Og: Er det en del barnefamilier der, eller mest eldre folk?

Og: Har sett på bilder at det ser veldig landlig ut, med mye jorder: Er det mest bønder i området? :-)

Takk for supre tilbakemeldinger så langt....

Skrevet

Vibi:

Maser på sambo om Tønsberg, er jo dit jeg helst vil....

De stedene du nevnte i Tønsberg, er det sjø i nærheten der? Og hvordan er kollektivforbindelsene? Jeg har nemlig ikke lappen, og skal ikke ta den heller.....

Skrevet

Sande foran Holmestrand, uten tvil.

Skrevet (endret)

Tønsberg er en kystby, mange strender, Brygga er fantastisk.

Kollektiv vil jeg si er veldig bra, hadde ikke lappen/bil før i god alder, og brukte bussen flittig.

Jeg vil tilbake til Tbg....

Plassene Vibi nevner, er like ved vannet. Jeg selv bodde på Ringshaug, og hadde stranda 50m unna...

Der går det og busser hvert 20.min på hverdagene, hver halvtime i helga.

Endret av FruN
Skrevet

Tønsberg er min favorittby i Vestfold. Jeg har aldri bodd der, men har besøkt byen en del ganger.

Sande er også et fint sted. Vi bodde der i 5 år. Huset lå ved sjøen. Med strand og svaberg rett ved huset. Og stor hage med frukttrær. Ulempen var at det var skolebuss og ingen butikker i gangavstand. Hvis jeg husker rett gikk bussen bare en gang i timen.

Vi flyttet fra Sande til Drammen. Her har vi også stor hage med frukttrær. Fordelen med å bo her er at det et kortere vei til alt, og gangavstand til skole og butikker.

Kanskje dere kan reise litt rundt til steder som kan være interessante, se på boliger, gå turer i nærmiljøet, sjekke skoler og fritidsaktiviteter?

Skrevet

Til deg som anbefalte å bli i Oslo:

Kan jeg spørre hvor du bor? (Hehe, hvis du vil svare på det da, når jeg ikke ville....) ;-p

Har aldri hørt om noe sted i Oslo som er slik du beskriver. Vi vil jo helst være nær familien, og vi har ikke noe ønske om å komme oss unna dem, nei ;-)

Er det sjø i nærheten der dere bor? Kan ikke skjønne hvor det kan være...

Send meg en PM :). Vi bor ikke ved sjøen, det er det eneste som er negativt. Men det er mange flotte, barnevennlige steder utover Mosseveien mot Oppegård/Kolbotn som ligger nært sjøen, og som jeg absolutt kunne tenkt meg å bo selv.

Skrevet

Tønsberg er en kystby, mange strender, Brygga er fantastisk.

Kollektiv vil jeg si er veldig bra, hadde ikke lappen/bil før i god alder, og brukte bussen flittig. Jeg vil tilbake til Tbg....

Plassene Vibi nevner, er like ved vannet. Jeg selv bodde på Ringshaug, og hadde stranda 50m unna... Der går det og busser hvert 20.min på hverdagene, hver halvtime i helga.

Takk for flott info! :D Har sjekket ut stedene på kartet og ser veldig lovende ut. Vet du hvordan det er med matbutikker i områdene? Dukket ikke opp så mange på kartet, og i og med at jeg ikke skal ha lappen blir det et ork å reise lange veier for å handle inn...

Kanskje dere kan reise litt rundt til steder som kan være interessante, se på boliger, gå turer i nærmiljøet, sjekke skoler og fritidsaktiviteter?

Dette er nok lurt, ja. Har fått sambo til å gå med på å besøke Tønsberg til våren for å titte. Planlegger å vise fram brygga og kjøpesenteret ;) Hehe, det bør nok gjøre susen. Tips til noen andre steder jeg kan vise fram som vil være med på å stille Tønsberg i et positivt lys? Jeg har sett bilder av noen koselige gater med gamle hus, vet dere navnet på disse gatene? (slik at jeg kan sørge for at vi går gjennom dem på turen vår...) ;)

Send meg en PM :). Vi bor ikke ved sjøen, det er det eneste som er negativt. Men det er mange flotte, barnevennlige steder utover Mosseveien mot Oppegård/Kolbotn som ligger nært sjøen, og som jeg absolutt kunne tenkt meg å bo selv.

Skulle gjerne sendt deg en PM, men klarer ikke å finne ut hvordan jeg gjør dette...?

Mvh TS

Skrevet

Skulle gjerne sendt deg en PM, men klarer ikke å finne ut hvordan jeg gjør dette...?

Du kan f.eks. klikke på nicket mitt, så kommer profilen min opp, og under bildet står det "send melding" :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...