AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Har altså malt et rom med lady sin easy-clean maling. Den luktet stramt når det ble malt (nesten salmiakk-aktig), og det er vel 2-3 uker siden. Men det lukter fælt enda.. mye svakere, men denne salmiakk/sure lukten er fortsatt der. Står på spannet at det tar opptil 4 uker før malingen er herdet, betyr det at det kommer til å lukte sånn helt til den er ferdig herdet da eller? Gasser den lenge? Er jo helt uaktuelt å ligge på dette rommet før lukta gir seg.... Noen som har malt med denne malingen og har erfaringer? (Ventiler står åpne og innimellom vinduet for å lufte skikkelig, samt at døren står oppe på dagtid slik at det skal komme til varme og bli litt gjennomlufting der)
Gjest Best Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Hvilken temperatur er det i rommet?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Hvilken temperatur er det i rommet? Halvkjølig romtemperatur. Kanskje rundt 15 grader ca..
Gjest Best Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 (endret) Øk temperaturen med (minst) 10 grader, lukk ventiler så det blir varmt. En del timer senere eller morgenen etter så sjokklufter du. Gjenta prosessen om det ikke bedrer seg. Endret 27. november 2011 av Best
Gjest Best Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Hvilket underlag har du malt på? Har sparkel/lim/ 1. strøk maling fått tørke skikkelig? 15 grader er lite i tørkeprosessen.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Takk for gode tips! Jeg har nå latt døren stå helt oppe til rommet, så det er normal romtemp der (har ikke noen løs ovn å sette innpå der..), så nå er det i alle fall noen-og-tyve grader der. På kvelden har jeg hatt opp vinduet en bitteliten stund, før jeg har lukket døren og latt ventilen på vinduet stått oppe om natten. På morgenen har jeg satt opp døren igjen og latt rommet bli varmt. Jeg synes det lukter mindre ja! Får bare gjenta til det forsvinner... Sparkel, akrylmasse og malingsstrøk 1 og 2 fikk tørke godt mellom hver gang ja. Det er malt på sånne sponplater (som har vært malt før, fra 70-tallet). På de andre rommene har vi brukt vanlig LADY 10 og LADY Pure. De luktet aldri sånn, så jeg lurer på om easy-clean er en maling som lukter mer? Underlagene er det samme på alle rommene og behandlet helt likt.
Gjest Best Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Mulig easy-clean lukter mer, har ikke tenkt over det før.. Kanskje den lukter mer når man tar av lokket... Til sammenligning så lukter jo Sens ingenting:) Å øke temperaturen over tid, for så å lufte med vidåpent vindu og gjerne gjennomtrekk er nok det beste for å bli kvitt malingslukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå