Gå til innhold

Misantropi som følge av KG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever en mistro ovenfor menneskeheten ved å lese på KG. Det høres kanskje i overkant dramatisk ut, men. Ved å si dette vil jeg ikke heve meg over andre, ikke i det hele tatt. Men når jeg ser enkeltes meninger, syn på livet osv. her inne begynner jeg rett og slett å lure på om det er noe håp. Om alle tenker sånn som enkelte her inne gjør. Til tider har jeg rett og slett hatt en såpass stor mistro til mennesker som følge av å lese her, jeg forstår ikke hvor «the good guys» har blitt av.

Likevel leser jeg her inne. Mye fordi jeg synes det er spennende å se andres meninger, spesielt siden mange meninger er så langt fra mine egne.

Så... det jeg lurer på er om noen av dere har samme «forhold» til KG?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, KG og andre diskusjonsfora på nett har fått meg til å miste litt troen på menneskeheten flere ganger. Spesielt bør du unngå kommentarfeltene på nettsider, leser jeg slikt får jeg lyst til å flytte til månen.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner absolutt hva du mener, og for meg gjelder det ikke bare KG, men andre nettforum og.

Heldigvis klarer jeg å minne meg selv på at nettforum heldigvis ikke gjenspeiler befolkningen 100% :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Godt å høre at jeg ikke er alene, egentlig. At andre også ser «det» :P

Skrevet

Jeg opplever en mistro ovenfor menneskeheten ved å lese på KG. Det høres kanskje i overkant dramatisk ut, men. Ved å si dette vil jeg ikke heve meg over andre, ikke i det hele tatt. Men når jeg ser enkeltes meninger, syn på livet osv. her inne begynner jeg rett og slett å lure på om det er noe håp. Om alle tenker sånn som enkelte her inne gjør. Til tider har jeg rett og slett hatt en såpass stor mistro til mennesker som følge av å lese her, jeg forstår ikke hvor «the good guys» har blitt av.

Jeg har det også litt sånn med enkelte typer emner. Ser jeg feks en tråd om barn med downs eller abort så orker jeg ikke gå inn lenger, jeg blir for nedslått av hva slags menneskesyn et klart flertall ser ut til å ha. Jeg styrer også ofte unna religionsforumet av samme grunn, det nytter nesten ikke å være der om man ikke er forkynnende ateist. Nå er vel nesten sexforumet det verste når det gjelder å miste troen på menneskeheten, men der velger jeg å tro at det er veldig mye fri fantasi ute og går. :gjeiper:

Og så var det fotballfruetrådene da, sukk... hva driver folk som fyller femtitalls sider i disse "debattene"? Ser de ikke selv hvor bitchy de virker?

Men som deg, så finner jeg heldigvis en god del interessante tråder også, selv om det gjerne er resten som huskes best. :sjenert:

Skrevet

Det er godt å høre at flere føler det på samme måte. Jeg blir faktisk deprimert av å lese på KG og andre nettfora, og har ikke lyst til å flytte tilbake til Norge, eller fostre opp barn i denne verden. Jeg prøver å holde meg unna, men det er en slags selvpining som jeg av og til ikke klarer å la være.

Jeg tror vi kan trøste oss med at de som har de sterkeste meningene og mest menneskefiendtlige meningene kanskje er mindre representative for befolkningen enn det kan virke som på nettet. Håper jeg.

Det er i alle fall bedre å være ute i den virkelige verden, der får jeg jo et helt annet inntrykk av "folk flest".

Skrevet

Nå er vel nesten sexforumet det verste når det gjelder å miste troen på menneskeheten, men der velger jeg å tro at det er veldig mye fri fantasi ute og går. :gjeiper:

På hvilken måte? Jeg syns jeg ser flere skremmende holdninger på de andre underforaene.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tror dette gjelder mange av oss, men på forskjellig måte. Alle har vi ulike oppfatninger av hva som betyr noe, og sånn har det alltid vært. Jeg føler meg trist, oppgitt og matt av å lese hva enkelte mener om dyr for eksempel. For meg er dyr viktig, og jeg forstår ikke at så mange driter i at så mange dyr mishandles på forskjellige måter. Og at mote og reality går foran dyrevelferd og hva som er viktig å engasjere seg i. Enda mer lei meg blir jeg av trådene om innvandring her inne. Jeg visste ikke at jeg hadde så annet syn på det enn mange andre. Radikalt etter enkeltes mening.

Jeg trodde egentlig jeg var helt normal inntil jeg ble fast bruker på KG. Jeg har grått etter å ha lest noen av trådene her inne.

Jeg tror vi bare må forene oss med det faktum at vi er forskjellige.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, KG og andre diskusjonsfora på nett har fått meg til å miste litt troen på menneskeheten flere ganger. Spesielt bør du unngå kommentarfeltene på nettsider, leser jeg slikt får jeg lyst til å flytte til månen.

Har du lest i kommentarfeltet til kronikken til Snorre Valen? Jeg fikk i alle fall den følelsen du beskriver senest i dag.. Sukk..

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske misantropisk. KG bekrefter bare det jeg tror. Men jeg vet at det er nok av folk som synes mitt syn på diverse ting er helt utrolig feil også, så det går vel begge veier.

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg synes jeg ser og hører mye rart IRL også, så KG er vel ikke verre enn mye annet. Det er jo faktisk veldig mange hyggelige og fornuftige mennesker her inne også :)

Gjest WendyClear
Skrevet

I cry because others are stupid, and that makes me sad. - Sheldon Cooper

• Liker 4
Skrevet

Jeg bliver også svært ofte oppgitt over menneskeslekten når jeg leser i nettfora, men vil allikevel fastholde at KG er et av de bedre stedene, selv om det bliver ytret mye som er uhøflig, ukonstruktivt og ureflektert også her. Jeg synes nok at alle burde tenke gjennom at ytringsfrihed også betinger at det følger et ansvar med de ytringer man forfekter, men dette er nok et oversett aspekt i våre dager, dessverre. Hvis folk hadde tenkt nærmere gjennom hvilket ansvar de pådrar seg gjennom å poste sine meninger offentlig, vilde verden kanskje vært et bedre sted?

Jeg er ingen misantrop, selv om jeg stadig bliver skuffet over menneskeslekten (særlig i kommentarfeltene i vg og dagbladet). Jeg nekter å blive hård, kold og kynisk udelukkende for å beskytte meg selv mod verden. Da vil jeg heller tro godt om folk, for derefter eventuelt å blive såret og skuffet. Jeg har aldrig passet ind noe sted i verden uansett, så jeg velger å fortsette min kalkulerte naivitet, i håb om at folk skal bry seg om hverandre igjen en vakker dag.

Men jeg er dyktig skuffet over den manglende respekt og høflighed som råder i dagens samfund. Jeg synes det er trist at postulatet "krev din rett" fuldstendig synes å ha fortrengt "gjør din plikt", og på sikt kan dette underminere hele vår samfundsform. Hvorfor skal det være så vanskelig å yde et minimum av respekt, høflighed og omtanke for sine medmennesker? Jeg skulde virkelig ønske at flere vilde begynde å sette andres behov over sine egne. Gjorde man det, vilde i princippet alle blive godt ivaretatt - selvsagt uden at man skulde udvise en selvudslettende høflighed.

Jeg tror mye av dette skyldes 68'er-generasjonens sanseløse nedrivning av fungerende samfundsnormer, uden at de hadde et gjennomtenkt alternativ. Resultatene av fri barneoppdragelse og nedbygging av respekt både for autoriteter og medmennesker betaler vi en høy pris for i dag. Vi lever i en verden som jeg ikke finder meg til rette i. Sandsynligvis er jeg vel bare en forkvaklet, konservativ tosk, så jeg hverken forventer eller krever at noen skal være enige med meg - men jeg kan i hvert fald slutte meg til TS' postulat om at det er lett å miste troen på menneskeheden når man leser i nettfora.

Min ydmyge bøn til verden, er at alle kunde ofre en liden tanke på om det egentlig er så forferdelig anstrengende å udvise en liden smule høflighed og respekt for sine medmennesker i hverdagen. Og at man kanskje iblandt kunde reflektere over at det ikke er alltid er hverken fordringsfuldt, taktisk eller høflig å utbasunere hva man tenker i bestemte situasjoner og sammenhenger.

Jeg synes i alle fald det er bedre å gå lidt stille i dørene iblandt, og heller møde gjentagne skuffelser end å lukke sine menneskelige sider for omverdenen, og derved blive en bitter kyniker. Jeg vil heller være deprimert end kynisk.

• Liker 2
Skrevet

Ja,jeg har tenkt det samme flere ganger selv,men det gjelder ikke bare her.

Er ikke noe jeg opplever i virkeligheten,men tror folk er generelt mer forsiktige med hva de sier i virkeligheten.På nettet er det lettere å si hva man faktisk mener fordi man er anonym og da tror jeg mye grums kommer til overflaten.

Noen ganger når jeg leser i enkelte tråder der alle omtrent er enige i noe jeg er helt uenig i så begynner jeg å lure på om jeg er den eneste som faktisk ser ting på den måten og da blir jeg litt deprimert :sukk: Da begynner jeg å lure på om det er noe som gjenspeiler folks generelle meninger der ute som de ikke tør å uttrykke,men som de må på nettet for å få ut.

Jeg prøver i alle fall å oppføre meg som jeg ville gjort i virkeligheten.Kanskje man er litt mer åpen,men jeg er aldri så ekstrem som jeg ser enkelte er..

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bo langt unna mennesker, mennesker gjør en stort sett miserabel... hvorfor må vi mennesker være skapt for å ønske å bo i ''sivilliasjonen''.. er vi redd for å være alene?

Jeg kan bare nevne noen få mennesker har gitt livet mitt som er positivt, det meste har dessverre vært dårlig...

Hva sier det? At jeg er en dårlig person? Uheldig? ... 

Anonymkode: e429a...fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...