Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje i ferd med å kjøpe min første leilighet. Foran meg har jeg et tilbud på 1.9 millioner + omkostninger. Det jeg lurer på er hvor mye kan jeg regne med at omkostningene ligger på? Ingenting er nevnt i tilbudet og jeg er som sagt litt grønn når det gjelder boligkjøp. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel stengt tatt være fra omtrent null til opptil hundre tusen, eller egentlig en hvilken som helst sum, alt ettersom... Send en epost til megleren og be om flere papirer, hvor det står skrevet om det er omkostninger på leiligheten. Det skal jo egentlig stå i prospektet også.... :)

Skrevet

Foreslår at du leser en del mer om boligkjøp, lover og rettigheter, før du kjøper.

Dersom dette ikke er borettslagsleilighet er den største kostnaden som er inkludert i omkostninger dokumentavgiften, som er 2,5% av kjøpesummen. Det vil si rett under 50 000 dersom du får leiligheten til takst. I tillegg kommer noen tusenlapper i andre avgifter. Er det borettslagsleilighet slipper man dokumentavgiften, men da er det enkelte andre momenter man bør være obs på.

Har du satt deg inn i om det er noen fellesgjeld knyttet til leiligheten? Hva husleien er (alle sameier og borettslag har dette)? Dersom det er borettslag bør du også se over vedtektene, samt om de har gjeldsforsikring.

• Liker 1
Skrevet

Wow!

Hadde ikke forventet å få svar så fort, tusen takk!

Boligen jeg kanskje skal kjøpe er en velferdsbolig som kommunen eier og jeg de siste årene har leid. Har en kontakt i kommunen som skal "geleide meg" gjennom et eventuellt kjøp. Kan derfor sikkert få svar en eller annen gang neste uke, men fikk tilbudet i dag og er jo derfor litt spent.

Skrevet

Alt fra 0 til 50.000 kroner.

Dette avhenger av eierform, og da størrelsen på omkostningene. For andels- og aksjeleiligheter settes dette av andels- eller aksjeselskapet, mens det for selveierleilighet er dokumentavgift på 2,5% til staten.

Best å lese prospektet. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...