Gå til innhold

klær og sko

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg trenger råd angående klær og sko til et barnehagebarn på 5 år.

Hvordan bør klærne og skoene være utformet for å være mest mulig hensiktsmessig ved påkledning og lek samtidig som de beskytter mot kulde?

Hvilke tekstiler burde man velge til en som går i barnehage og som derfor er en god del ute og hvorfor? Det er vell gjerne ull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes helt klart det er enklest å kle på barna cherrox. Da lager jeg "brannmannstøvler" så går sko og regnbukse/utedress på i en fei, samt at ungene synes det er litt festlig. Brannmannstøvler er altså at skoene sitter på plass i benklærne før barnet kler på seg. (se for deg hvordan buksa/skoa til en brannmann ligger klar før utrykning)

Pass på at cherroxene er store nok, slik at det er god plass til et par ullsokker nedi uten at det blir for trangt. Blir det for trangt blir det og fort kaldt, selv om man har på både ullvangsokker og strikkaullsokker på føttene.

• Liker 1
Skrevet

Angående klær så vil jeg anbefale ull innerst (Pierre Robert etc), Fleece eller strikkaklær i ull over dette, og utedress over til slutt. Mange unger synes gjerne at strikkaplagg klør, så jeg ville gått for fleece. Gjerne en heldress sånn at ikke bukse og genser sklir fra hverandre på midten. En halslue kan og være lurt, for å dekke til halsen på et skikkelig vis, og så sitter lua godt på. Det er og gjerne enkelt å få en hette over en enkel halslue. Store dusker på lua gjør at en hette blir sittende ekkelt på.

Gjest Thessie!
Skrevet

Takk for svar! Det med dusker på luen, har jeg aldri tenkt på en gang, ser jo så mange som har det. Så da velger jeg en lue uten det :)

Skrevet

Jeg synes helt klart det er enklest å kle på barna cherrox. Da lager jeg "brannmannstøvler" så går sko og regnbukse/utedress på i en fei, samt at ungene synes det er litt festlig. Brannmannstøvler er altså at skoene sitter på plass i benklærne før barnet kler på seg. (se for deg hvordan buksa/skoa til en brannmann ligger klar før utrykning)

Pass på at cherroxene er store nok, slik at det er god plass til et par ullsokker nedi uten at det blir for trangt. Blir det for trangt blir det og fort kaldt, selv om man har på både ullvangsokker og strikkaullsokker på føttene.

Uff. Cherrox er til slapsevær, det er ikke fullverdige vintersko. Når det gjelder klær og sko får en det en betaler for er min erfaring. En kan godt spare når det kommer til inneklær, men når det gjelder uteklær, og ikke minst sko, bør en handle det som trengs.

Her bruker vi aldri cherrox. (Jeg hater de;))Vi bruker støvler om sommeren eller sko med GT. Høst bruker vi kavat vinterstøvler istedet for cherrox og om vinteren bruker vi viking GT og nesnaladder.

Vi bor i kalde nord og barna går i naturbhg så det kreves slikkelige klær og sko. Er fornøyd med Helly Hansen og Reima sine parkdresser men når det kommer til vinterdress har ingenting av det vi har prøvd tidligere kunne konkurrere med reima tec+. Koster litt men en får de gjerne solgt også;)

Bruker ullundertøy innerst og deretter tykkere ull utenpå:)

• Liker 1
Skrevet

Mine barn er som sagt mye ute, og de er en del på turer o.l hvor det fyres opp bål. De lager også bål i bhg ganske ofte om vinteren. Da er fleece fy-fy. Får èn en gnist på seg kan stoffet brenne seg fast i huden.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg trenger råd angående klær og sko til et barnehagebarn på 5 år.

Hvordan bør klærne og skoene være utformet for å være mest mulig hensiktsmessig ved påkledning og lek samtidig som de beskytter mot kulde?

Hvilke tekstiler burde man velge til en som går i barnehage og som derfor er en god del ute og hvorfor? Det er vell gjerne ull?

Det er ull og fleece som fungerer best mot kulde. Det er det som en del produsenter anbefaler i alle fall.

Jeg vil nok anbefale et sett i to deler når det gjelder ytterklær tror jeg. En ytterbukse og en ytterjakke. I stedet for en heldress. Slik at om den ene delen blir veldig skitten og våt så er det ikke sikkert at den andre blir det. Så er det nok å vaske den ene da. Samtidig er det kjekt å ha to sett. Slik at ungen alltid har et sett som er klart til bruk. Bladet foreldre og barn (og tv2 hjelper deg?) har vel årlige tester på hva som er best mht slitestyrke osv.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Angående klær så vil jeg anbefale ull innerst (Pierre Robert etc), Fleece eller strikkaklær i ull over dette, og utedress over til slutt. Mange unger synes gjerne at strikkaplagg klør, så jeg ville gått for fleece. Gjerne en heldress sånn at ikke bukse og genser sklir fra hverandre på midten. En halslue kan og være lurt, for å dekke til halsen på et skikkelig vis, og så sitter lua godt på. Det er og gjerne enkelt å få en hette over en enkel halslue. Store dusker på lua gjør at en hette blir sittende ekkelt på.

Enig med det med halslue.

Skrevet

Det er jo liksom ikkje bra nok å kle på ungane cherrox for tida, men me brukte jo berre det då eg var lita, kan ikkje seie eg tok skade...

Eg har dessutan høyrt at gore-tex og alt det der berre er piss... For slike membran-greier blir berre øydelagt med ein gong skoa brukast i søle osv, altså med ein gong.

Ungane mine har for øvrig både cherox og vinterstøvlar, men ikkje av dei dyraste merkene.

Av utedressar vil eg absolutt anbefale ein heil dress! Viss ikkje blir det gliper i ryggen. To-delt er ikkje noko for bhg-barn, etter mi meining.

Skrevet

Det er jo liksom ikkje bra nok å kle på ungane cherrox for tida, men me brukte jo berre det då eg var lita, kan ikkje seie eg tok skade...

Eg har dessutan høyrt at gore-tex og alt det der berre er piss... For slike membran-greier blir berre øydelagt med ein gong skoa brukast i søle osv, altså med ein gong.

Ungane mine har for øvrig både cherox og vinterstøvlar, men ikkje av dei dyraste merkene.

Av utedressar vil eg absolutt anbefale ein heil dress! Viss ikkje blir det gliper i ryggen. To-delt er ikkje noko for bhg-barn, etter mi meining.

Jeg synes heller ikke cherrox er så ille. Cherrox Thermo er jo også laget for å holde i ganske mange minusgrader, og har god "mønsterdybde" i forhold til glatt føre.

Foretrekker også hel dress, men todelt kan gå an hvis man har f.eks. selebukse med høy rygg, og en litt lang jakke. Ville ikke valgt todelt til mine egne, forøvrig.

Skrevet

Uff. Cherrox er til slapsevær, det er ikke fullverdige vintersko. Når det gjelder klær og sko får en det en betaler for er min erfaring. En kan godt spare når det kommer til inneklær, men når det gjelder uteklær, og ikke minst sko, bør en handle det som trengs.

Her bruker vi aldri cherrox. (Jeg hater de;))Vi bruker støvler om sommeren eller sko med GT. Høst bruker vi kavat vinterstøvler istedet for cherrox og om vinteren bruker vi viking GT og nesnaladder.

Her hvor jeg bor har det bare vert regn og slapsevær hittil i sesongen. Og fora cherrox med tykke ullsokker nedi har vert det som har holdt ungene tørre på føttene. Flere av barna som har brukt goretex og lignende har gjerne blitt våt og kald. Ser ikke vekk i fra at når det blir kaldere og tørrere i været (om det blir det her i vinter) så funker ikke cherrox optimalt.

Og ikke minst, de er mye enklere for ungene selv å ta på seg ;)

Skrevet

Jeg bruker både Cherrox og vintersko i Gore Tex. Tar ikke på vinterskoene i slapse og gjørmevær, da blir de bare ødelagt. Jeg synes man trenger begge deler for vinteren.

Skrevet

Vi har brukt goretexsko istedenfor gummistøvler til minsten i hele høst. Han bor i gjørme og sølevann, men har vært så liten at han lett krabbet seg ut av støvler.

Med støvler som ikke satt på ble han våt. (Naturlig nok.) Men med Goretex sko var han knusk tørr, hver eneste dag. (Spesielt i kombinasjon med Troll-dress.)

Når det gjelder sko, synes jeg det viktigste er at de passer barnets fot, og er bøyelige i sålen.

Istedenfor cherrox, tror jeg jeg ville kjøpt Sorel med uttagbar ullfiltsåle, om jeg skulle hatt enkle klær til en 5-åring.

Da kan de brukes på våte/sølete dager med ullsokk og uten ullfiltsålen. Og på kalde vinterdager med ullfiltsålen. (Da uten ekstra ullsokker, for det hadde nok blitt for varmt og trangt.)

Ang. brannmannstøvler, så finnes det barnevadere som kan brukes istedenfor regnbukser til unger. Det anbefales på det varmeste, om man har barn som liker vanndammer...

Har brukt i to sesonger nå, og slipper plutselig unna med EN "regnbukse". Før hadde vi to-tre til enhver tid, fordi en alltid var våt. (Og ungen uansett var våt under.)

Ull innerst, og gjerne ullfleece eller tykkere ullklær som mellomlag.

Fleece synes jeg selv lett blir statisk elektrisk,og gir støt... så det unngår jeg.

Halseluer er fint.

Sydvest er også fint.

Vi har ikke hetter på et eneste plagg lenger. Hette kan hekte seg i noe. Og den følger ikke barnets hode hvis de prøver å vri hodet og se bak seg. (Dermed er en god lue eller en sydvest bedre. Alternativt begge deler.)

Store barn som ikke vil bruke halselue, kan ha ullbuff i halsen, og lue som dekker ørene godt. Det er også lettere å kle på seg selv.

Alle uteklær til barn bør være tilpasset at de skal bevege seg mye og samtidig holde varmen hvis de sitter stille en stund.

Skrevet

Om det er ikke er kaldere enn 4-6 minus, så bør man ikke ta på både ull, fleece og vinterdress.. Det blir forferdelig varmt. Man må hvert fall se an barnet.

Skrevet

Jeg bruker bare reima dresser og regntøy nå, etter å ha prøvd litt forskjellig. Super passform og utekvalitet! Har ecco gortex vintersko han bruker nå. Han har ullundertøy hver dag, så tar de på tynn ullfrottedress eller tykk ullfleecedress som mellomlag, så parkdress eller vinterdress eller todelt regntøy. Da har man mulighet til å tilpasse til temperatur ved ulike kombinasjoner. Et utvalg luer - tynn ullbomull lue, vind/vanntett lue, balaclava som brukes mest nå, og sydvest.

Bhg personalet har flere ganger kommet med kommentarer om at han har veldig bra uteklær. De skifter veldog sjelden på ham etter turer ut, han holder seg tørr og varm, virker som enkelte unger må skiftes på etter hver tur ut da de er blitt våte. Så skifteklærne blir liggende i hylla ubrukte uke inn og uke ut :) Sist nå sa bhg damen at han hadde hoppet i en litt dyp dam ute, og hatt det veldig morsomt, og hun var helt sikker på ay han ville være gjennombløt på beina når han kom inn. Men han var helt tørr og fin overalt, og hun sa uteklærne til barna var virkekig blitt bra.

Hvis man vil spare penger, så kan man kjøpe brukt, eller følge med på salgene, iallefall på reima dresser. Man kan låne av hverandre, for dressene er av svært god kvalitet og bør brukes mye. Ullfrottedressen brukte han i hele fjor vinter også, og jeg forventer den vil passe også hele vinteren i år. Ullfrottedress har han fått ny iår, den forrige holdt i to sesonger. Og så kan man la være å kjøpe så mye pynteklær for innebruk. Min har 7-8 ullsett, og de bruker han hele tiden, har lite annet. Har vel 1 olabukse som blir brukt en sjelden gang.

Skrevet

I barnehagen vår vil de at barna wkal ha pånseg todelte innerklær. Vi har noen selebukser og tynne ulldresser som vi bruker inne hjemme, men de blir tatt rett av i bhg. Er visst pga at det er tungvint å skifte bleie på dem når de ikke bare kan trekke ned buksa lett. De vil helst at vi skal kle barna i strømpebukse og genser før vi sender dem dit. Så det ønsker vi oss til jul - flere todelte ullsett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...