Gå til innhold

skal kjøpe en svitsj men hva er en bra svitsh?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å kjøpe en svitsj så jeg slipper å krangle med andre om internettet. Men hva koster en bra svitsj? Trenger ikke mer enn 3 porter på den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke stor forskjell på de typiske småswitchene med 5 eller 8 porter som selges til hjemmebruk. Det vesentligste er hastigheten: De aller billigste koster under 300 kroner og støtter hastigheter på 100 Mbit/s, mens gigabit-switchene koster noen hundrelapper ekstra.

Hvis switchen bare skal brukes til å dele Internet-tilgang, må den bare være minst like rask som Internet-linjen.

(Jeg går ut fra at du ved med sikkerhet at tilkoblingen du bruker kan deles opp med en switch, og at du ikke trenger en router.)

Skrevet

Det er ikke stor forskjell på de typiske småswitchene med 5 eller 8 porter som selges til hjemmebruk. Det vesentligste er hastigheten: De aller billigste koster under 300 kroner og støtter hastigheter på 100 Mbit/s, mens gigabit-switchene koster noen hundrelapper ekstra.

Hvis switchen bare skal brukes til å dele Internet-tilgang, må den bare være minst like rask som Internet-linjen.

(Jeg går ut fra at du ved med sikkerhet at tilkoblingen du bruker kan deles opp med en switch, og at du ikke trenger en router.)

ja vet det:) hva er forskjellen på en gigabit svitsj og en vanlig billig en?

Skrevet (endret)

ja vet det:) hva er forskjellen på en gigabit svitsj og en vanlig billig en?

Trafikken den tillater før den kneler.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Trafikken den tillater før den kneler.

aha takk:)

Skrevet

er det noen merker som er å anbefale forresten og noen man bør styre unna?

Skrevet

er det noen merker som er å anbefale forresten og noen man bør styre unna?

Stort sett er det samme innmat i alle slike småswitcher, men jeg vil kanskje advare mot de små Cisco-switchene (SD2005 og SD2008), da de har fått utrolig dårlig rykte i markedet pga. høy feilrate. De mange 1-stjernerskommentarene på Amazon sier det meste (f.eks. "low quality junk that will die on you").

Det smerter meg virkelig å si dette, for Cisco har tradisjonelt vært et merke forbundet med høy kvalitet, men her ville jeg valgt nesten hva som helst annet.

Skrevet

Stort sett er det samme innmat i alle slike småswitcher, men jeg vil kanskje advare mot de små Cisco-switchene (SD2005 og SD2008), da de har fått utrolig dårlig rykte i markedet pga. høy feilrate. De mange 1-stjernerskommentarene på Amazon sier det meste (f.eks. "low quality junk that will die on you").

Det smerter meg virkelig å si dette, for Cisco har tradisjonelt vært et merke forbundet med høy kvalitet, men her ville jeg valgt nesten hva som helst annet.

ok. er d link og linksys trygge?

Skrevet

ok. er d link og linksys trygge?

D-Links rykte fikk en alvorlig knekk ved at de i mange år hadde store problemer med strømforsyningene på billig-routerne sine, men dette ser ut til å være løst.

Linksys ble nylig kjøpt opp av (wait for it) Cisco, men det ser ut til at kvalitetsproblemene er begrenset til de to spesifikke modellene jeg linket til, som selges under Cisco-navnet.

En rimelig switch fra D-Link eller Linksys vil nok være helt grei, på linje med Belkin-produktene som Clas Ohlson selger.

Skrevet

Siden du er nødt til å spørre kan du trygt kjøpe den billigste svitsjen med det antall porter du trenger som har Gigabit porthastighet. Forskjellen vil ikke være merkbar, og du sparer penger.

Skrevet

Siden du er nødt til å spørre kan du trygt kjøpe den billigste svitsjen med det antall porter du trenger som har Gigabit porthastighet. Forskjellen vil ikke være merkbar, og du sparer penger.

Vil også anbefale GB switch når man først anskaffer seg en. Gigabit switcher er selvsagt mer fremtidsrettet, og prisforskjellene er såpass små ned til "gammeltypene".

Det fine med Gigabit utstyr, er at man fint kan blande utstyr med forskjellige hastigheter, uten å risikere at alt tilkoblet utstyr detter ned på gammel hastighet. Utstyret som takler gigabit hastighet, vil operere på gigabit hastighet, samtidig som gammelt utstyr vil operere på gammel hastighet. Med andre ord helt forskjellig fra hvordan trådløse nett fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...