Gå til innhold

Matteus 7:21-23: "Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med urett!"

EnKristenKar

Anbefalte innlegg

Prøv islam :)

Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell mellom islam og kristendommen (eller rettere sagt: Bibelen og Koranen. Mye rart der ute i verden som kaller seg kristent og muslimsk, men allikevel ikke følger sine hellige skrifter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SummerJudith

Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell mellom islam og kristendommen (eller rettere sagt: Bibelen og Koranen. Mye rart der ute i verden som kaller seg kristent og muslimsk, men allikevel ikke følger sine hellige skrifter.)

Det er sant :) de to religionene er likere enn man tror. Begge tror på englene og profetene og at Jesus kommer på dommedag. Veldig mange som kaller seg det ja.. men ikke praksiserer eller vet noe om religionen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Når jeg konfirmerte meg for noen år siden sa alle teologene og konfirmasjonsmedarbeiderne at det viktigste var IKKE at du fulgte bibelen til punkt og prikke, men at du trodde på gud og gjorde så godt du kunne, handlet godt og tenkte på medmenneskelighet og sånne ting. Guess not. Good to know. En religion som påstår at jeg må faste en dag i uka eller hva det er for å komme inn i himmelen er hvertfall ikke en jeg vil ta del i...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Når jeg konfirmerte meg for noen år siden sa alle teologene og konfirmasjonsmedarbeiderne at det viktigste var IKKE at du fulgte bibelen til punkt og prikke, men at du trodde på gud og gjorde så godt du kunne, handlet godt og tenkte på medmenneskelighet og sånne ting. Guess not. Good to know. En religion som påstår at jeg må faste en dag i uka eller hva det er for å komme inn i himmelen er hvertfall ikke en jeg vil ta del i...

Typisk Statskirken med sin liberalisme... Men, når påstod jeg at vi må faste en gang i uken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Du må følge lovene også. De prestene prøver bare å gjøre religionen "moderne" og kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv islam :) men IKKE gå inn i jehovas vitner. De tror Jesus er en engel. Jesus er messias og profet og er hos Gud og kommer tilbake på dommedag (ja det tror faktisk muslimer)

Nå er det langt fra uproblematisk å finne noen felles plattform for islam og kristendommen (eller for den saks skyld jødedommen).

Vi har f.eks. islams syn på Jesu opphav, som er problematisk siden Jesus helt utvetydig sa at han eksisterte før Abraham. Såvidt jeg har forstått, er det offisielle synet i islam at Jesus var et helt vanlig menneske (men dog en profet). Hvordan forklarer man da denne uttalelsen?

Når det gjelder Jesu død, så har jeg også forstått det slik at man innen islam mener at Jesus faktisk ikke ble henrettet, noe som er et mildt sagt oppsiktsvekkende syn på Jesus som historisk person. Stemmer dette?

Så var det dette med synd og forsoning. I kristendommen syndet Adam, og som Adams etterfølgere lever vi med konsekvensene, men Jesus ofret seg selv som en løsepenge. Hvordan løser man dette problemet i islam? Hvis det ble begått en synd og Jesus ikke betalte for den, er vi ikke da alle (fortsatt) fortapt?

Jeg har hørt muslimer omtale Adam som "profet". Er dette en allmen oppfatning innen islam, og isåfall hvorfor? Og forrestem, hvem (om noen) syndet og fikk oss inn i den situasjonen vi er i idag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en sabbatsholdene kristen, og få ting plager meg mer enn den utbredte holdningen innenfor kristenheten at vi i den nye pakt ikke trenger å følge loven. Jeg snakker nå om de ti bud (frihetens fullkomne lov), det er ganske åpenbart at Moseloven med både ofringer, omskjærelse etc. er avskaffet.

De ti budene er en del av Moseloven, og Paulus kaller Moseloven for "dødens tjeneste" i 2. korinterbrev kap. 3. I vers 7 skriver han at dødens tjeneste bygde på bokstaver hugget i stein. Hvilken del av Moseloven var det som var hugget i stein? Var det ikke nettopp de ti budene?

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt fra uproblematisk å finne noen felles plattform for islam og kristendommen (eller for den saks skyld jødedommen).

Vi har f.eks. islams syn på Jesu opphav, som er problematisk siden Jesus helt utvetydig sa at han eksisterte før Abraham. Såvidt jeg har forstått, er det offisielle synet i islam at Jesus var et helt vanlig menneske (men dog en profet). Hvordan forklarer man da denne uttalelsen?

Når det gjelder Jesu død, så har jeg også forstått det slik at man innen islam mener at Jesus faktisk ikke ble henrettet, noe som er et mildt sagt oppsiktsvekkende syn på Jesus som historisk person. Stemmer dette?

Så var det dette med synd og forsoning. I kristendommen syndet Adam, og som Adams etterfølgere lever vi med konsekvensene, men Jesus ofret seg selv som en løsepenge. Hvordan løser man dette problemet i islam? Hvis det ble begått en synd og Jesus ikke betalte for den, er vi ikke da alle (fortsatt) fortapt?

Jeg har hørt muslimer omtale Adam som "profet". Er dette en allmen oppfatning innen islam, og isåfall hvorfor? Og forrestem, hvem (om noen) syndet og fikk oss inn i den situasjonen vi er i idag?

Mye av dette har nok blitt sagt av muslimer som ikke er så nøye med å tolke Koranen. Det samme fenomenet er jo innenfor kristenheten, der flertallet av de som kaller seg kristne i Norge ikke tror på Jesu gjenkomst, dommedag eller fortapelsen. Har lest litt i Koranen, og fant ikke så alt for store forskjeller mellom den og Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sorry, enkristenkar, jeg bare skjønte ikke det der med å holde sabbat, trodde det betydde at man ikke fikk spise før på kvelden ellernoe, men kan godt hende jeg blander. Men her er poenget;

Det er en ting jeg aldri har skjønt med strenge religioner, og for å forklare det skal jeg legge frem noen (ikke særlig hemmelige tilståelser):

Jeg banner

Jeg har sex utenfor ekteskapet

Jeg har løyet flere ganger i mitt liv

Jeg har jobbet på "hviledagen"

Jeg har følt sjalusi (hvilket bryter nr 9 av budene, hvis jeg ikke bommer nå igjen? eller kanskje det var nr 4 av dødssyndene)

The list goes on... "vanlige" ting å gjøre i vårt samfunn, men i henhold til religion er det "feil". Hvorfor skal det da gjøre meg til et "dårlig menneske" som ikke kommer inn i himmelen eller noe annet sted? Jeg mener..

Jeg har store deler av livet mitt hatt tro på at det finnes en eller annen guddommelighet der ute. Jeg føler selv at jeg er et godt menneske; Jeg er tålmodig (ovenfor religiøse og de fleste andre), mer så enn de fleste rundt meg, jeg er respektfull og hardtarbeidende, går alt det i dass og er ikke en dritt verdt da, hvis jeg ikke vil gå til kirke eller moské hver søndag og be og ydmyke meg selv for gud, allah, jesus eller hva det skal være?

Jeg vet det ble dårlig formulert. Jeg er trøtt. Men jeg tror dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Gud viste han skulle ha profeter. Jesus var ikke skapt men Guds ord. Ifølge islam er alle hellige bøker (toraen og evangeliet) før Koranen hellig. Og i det gamle testamentet sa Gud at messias skulle komme, altså Jesus ifølge islam.

I islam er det ikke arvesynd. Ifølge islam tok Eva og Adam et eple av det forbudte treet men fikk tilgivelse fra Gud. Så satt Gud dem utafor Edens hage. Så synden mennesker på pågrunnav Adam (ifølge kristendommen) har aldri eksistert i Islam. Så jesus løste oss ikke for synd, vi må løse oss selv fra synd gjennom gjerninger.

Adam var profet fordi han var den første som ble skapt av Gud. Og han søkte om tilgivelse hos Gud, og førte menneskeheten videre.

Endret av Aaleyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Jesus er også sannheten, veien og livet ifølge islam, tror du ikke på Jesus kommer du ikke til paradis.

Gud lar ikke profetene sine dø, derfor ble en annen korsfesten som ligna på jesus og de ble lurt for dem trodde det var Jesus. Jesus ble også født pågrunnsv den hellige ånd ifølge Islam, og Maria hans mor. Det står mer om Maria i koranen enn bibelen.

jesus ble sendt opp til himmelen i kropp og sjel og kommer på dommedag ;)

Og jesus ba sånn som muslimer, det stårf i bibelen

Endret av Aaleyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sorry, enkristenkar, jeg bare skjønte ikke det der med å holde sabbat, trodde det betydde at man ikke fikk spise før på kvelden ellernoe, men kan godt hende jeg blander. Men her er poenget;

Det er en ting jeg aldri har skjønt med strenge religioner, og for å forklare det skal jeg legge frem noen (ikke særlig hemmelige tilståelser):

Jeg banner

Jeg har sex utenfor ekteskapet

Jeg har løyet flere ganger i mitt liv

Jeg har jobbet på "hviledagen"

Jeg har følt sjalusi (hvilket bryter nr 9 av budene, hvis jeg ikke bommer nå igjen? eller kanskje det var nr 4 av dødssyndene)

The list goes on... "vanlige" ting å gjøre i vårt samfunn, men i henhold til religion er det "feil". Hvorfor skal det da gjøre meg til et "dårlig menneske" som ikke kommer inn i himmelen eller noe annet sted? Jeg mener..

Jeg har store deler av livet mitt hatt tro på at det finnes en eller annen guddommelighet der ute. Jeg føler selv at jeg er et godt menneske; Jeg er tålmodig (ovenfor religiøse og de fleste andre), mer så enn de fleste rundt meg, jeg er respektfull og hardtarbeidende, går alt det i dass og er ikke en dritt verdt da, hvis jeg ikke vil gå til kirke eller moské hver søndag og be og ydmyke meg selv for gud, allah, jesus eller hva det skal være?

Jeg vet det ble dårlig formulert. Jeg er trøtt. Men jeg tror dere forstår hva jeg mener.

Jeg forstod hva du mente.

Saken er at Gud har fastsatt en dag der Han skal dømme alle i rettferdighet og ingen skal slippe unna med noe som helst.

Problemet er at vi alle har syndet og er på vei til helvete, så Han ofret sin Sønn Jesus Kristus for at vi skulle få våre synder renset bort. Da har vi mulighet til å gjøre opp vår sak med Gud, og begynne å ferdes rett. Ved Ånden får vi kraft til å unngå å synde, og vi blir etterhvert til et nytt menneske (ny personlighet riktignok, kroppen er jo den samme). Så dersom man synder, får man ikke være med Jesus når han kommer igjen for å hente oss (dersom vi ikke angrer og ber om tilgivelse og kraft til å unngå å synde igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus er også sannheten, veien og livet ifølge islam, tror du ikke på Jesus kommer du ikke til paradis.

Gud lar ikke profetene sine dø, derfor ble en annen korsfesten og de ble lurt for dem trodde det var Jesus.

jesus ble sendt opp til himmelen i kropp og sjel og kommer på dommedag ;)

Ifølge Koranen, ja. Bibelen sier at Jesus døde, og så ble vekket opp til live igjen. Og det samme skal alle de som døde i Kristus gjøre når han kommer for å hente sine trofaste og hellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg skiller mellom Moseloven og de ti bud, er følgende:

"Han kunngjorde dere sin pakt, som Han bød dere å holde, De Ti Ord, og Han skrev dem på to steintavler. På samme tid befalte Herren meg at jeg skulle lære dere lover og forskrifter, så dere skal holde dem i det landet dere drar over til for å ta i eie."

- Femte Mosebok 4:13-14

Joda, de ti budene sto på steintavler, resten gjorde det ikke. Det betyr i seg selv ikke at de utgjør to adskilte lover.

Men selv om man skulle tolke dette som et skille mellom disse to gruppene regler (som ble gitt samtidig, via samme person, til samme folkegruppe), er ordlyden slik at det faktisk blir mer rimelig å tolke det slik at det er de ti bud som eventuelt nmå falle bort!

For se hva de ti budene omtales som: En pakt. Mellom hvem? Gud og Israels folk, nylig utvandret fra Egypt. Og hvilken pakt er refereres til som "brutt" ettter Jesu død...?

"Så snudde jeg meg og gikk ned fra fjellet. Tavlene (som inneholdt de ti bud) la jeg i arken som jeg hadde lagd. Og der er de, slik som Herren hadde befalt meg."

- Femte Mosebok 10:5

Der står det bare at de ti budene ble skrevet på steintavler, ikke at de var en egen lov. Og de ble lagt i paktens ark som sto i tempelet, der bare ypperstepresten hadde tilgang. Åpenbart ikke laget for allmen beskuelse, men av rituell betydning.

"Da Moses hadde fullført arbeidet med å skrive ordene i denne loven i en bok (Moseloven), da alle var skrevet ned, skjedde det at Moses befalte levittene som bar Herrens paktsark(der tavlene med de ti bud ligger), og sa: Ta denne Lovboken og legg den ved siden av Herren deres Guds paktsark, så den kan være der som et vitne mot deg."

- Femte Mosebok 31:24-26

Altså vi leser her at først så ble de ti bud gitt, så kom Moseloven. De ti bud var ikke en del av Moseloven.

Pussig, jeg tolker det som at de åpenbart var samme lov, ettersom lovboken ble lagret sammen med tavlene. Det er ikke noe i de sitatene som {i]utelukker at det muligens kunne vært forskjellige lover, men ikke noe som sier at de var det heller.

I den nye pakt ble Moseloven (den håndskrevne loven som vitnet imot oss) avskaffet:

"Han slettet ut skyldbrevet som sto imot oss med bud, det som vitnet imot oss. Og Han tok det bort, ved at Han naglet det til korset."

- Paulus' brev til kolosserne 2:14

I det sitatet står det da ikke at de ti bud ikke var omfattet, tvert imot brukes uttrykket "sto imot oss med bud", noe som passer like godt med de 10 bud som med resten av loven (kanskje endog bedre, ref. f.eks. "du skal ikke begjære").

Men vi har jo mye mer håndgripelig materiale enn som så, f.eks. diskusjonen om hvilke påbud de kristne var bundet av. Du vet nok hvor dette står, og konklusjonen der omfatter ikke de ti bud, og sabbaten blir ikke nevnt overhodet. Det er jo påfallende dersom det var meningen at man skulle holde den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Ifølge Koranen, ja. Bibelen sier at Jesus døde, og så ble vekket opp til live igjen. Og det samme skal alle de som døde i Kristus gjøre når han kommer for å hente sine trofaste og hellige.

Koranen kom fordi Gud ville vise hva han egentlig mente. Islam er ingenb ny religion, men at det er rettet opp i misforståelser fra de andre hellige bøkene (toraen og evangeliene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud viste han skulle ha profeter. Jesus var ikke skapt men Guds ord. Ifølge islam er alle hellige bøker (toraen og evangeliet) før Koranen hellig. Og i det gamle testamentet sa Gud at messias skulle komme, altså Jesus ifølge islam.

Dette forsto jeg ikke helt. Er konklusjonen at Jesus var et vanlig menneske, eller eksisterte han før Abraham slik han selv påsto?

I islam er det ikke arvesynd. Ifølge islam tok Eva og Adam et eple av det forbudte treet men fikk tilgivelse fra Gud. Så satt Gud dem utafor Edens hage. Så synden mennesker på pågrunnav Adam (ifølge kristendommen) har aldri eksistert i Islam. Så jesus løste oss ikke for synd, vi må løse oss selv fra synd gjennom gjerninger.

Dette utgjør et enormt problem.

Hvis Adam & Eva stjal fra Gud, hvorfor mottok de tilgivelse? Var de like ufullkomne som oss, og kunne ikke holdes ansvarlige? Eller gjorde de dette med vidende og vilje, men Gud bare så gjennom fingrene med det, noe som ikke er spesielt rettferdig og i strid med det han selv sa til dem? Og hvis de ble tilgitt, hvorfor døde de da?

Sentralt i jøde- og kristendommen er at vi som lever idag er ufullkomne, og ikke slik Gud opprinnelig skapte menneskene. Det forklarer både hvorfor vi ikke klarer å leve riktig uansett hva vi gjør, og hvorfor vi kan tilgis av en fullkommen rettferdig Gud: Vi er ikke 100% ansvarlig for alle våre handlinger. Det er også svært vesentlig at vi ikke selv kan rettferdiggjøre oss overfor Gud, uansett hva vi gjør. Vi har ikke noe som kan betale for våre egne synder.

Hvis islam ikke har noen arvesynd, så må det vel bety at vi er slik Gud mente at vi skulle være? Da er han enten en temmelig ufullkommen Gud som skapte mennesker som gjør gale ting ustanselig, eller han gjorde dette med vilje og ønsket at vi skulle ha det vondt, og da er han sannelig ingen kjærlig Gud.

Utfra det du sier, er det umulig for meg å forstå:

- hvorfor menneskene som lever idag er ufullkomne

- hva poenget er med at vi overhodet er på jorden

- på hvilket grunnlag vi kan oppnå en tilgivelse

Adam var profet fordi han var den første som ble skapt av Gud. Og han søkte om tilgivelse hos Gud, og førte menneskeheten videre.

En profet er et sendebud fra Gud. Hva profeterte han om? Og hvem skulle han, som det første mennesket på jorden, profetere for?

Dette er nesten litt morsomt, for i kristendommen og jødedommen er Adam skyld i absolutt alle våre plager, fordi han var et fullkomment menneske som valgte å trosse Gud, og det er hans fall som gjør at vi trenger en gjenløser. I de kristne skrifter står det klart at det første mennesket som kunne gjenløses, var Abel. Ikke Adam.

I islam er derimot jøda- og kristendommens største skurk (OK, nest største, etter satan) altså blitt til en profet. Hvis man skal tro dette, må man rive ut veldig mange sider i Bibelen, og heller feste lit til... ja, hva, egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet nok hvor dette står, og konklusjonen der omfatter ikke de ti bud, og sabbaten blir ikke nevnt overhodet. Det er jo påfallende dersom det var meningen at man skulle holde den?

Jesus opphevet ikke sabbaten. Snarere tvert imot:

"Og be om at deres flukt ikke må skje om vinteren eller på sabbaten."

- Matteus 24:20

I dette bibelverset snakket Jesus om den kommende trengselstiden, en tid vi nærmer oss nå i disse dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod hva du mente.

Saken er at Gud har fastsatt en dag der Han skal dømme alle i rettferdighet og ingen skal slippe unna med noe som helst.

Problemet er at vi alle har syndet og er på vei til helvete, så Han ofret sin Sønn Jesus Kristus for at vi skulle få våre synder renset bort. Da har vi mulighet til å gjøre opp vår sak med Gud, og begynne å ferdes rett. Ved Ånden får vi kraft til å unngå å synde, og vi blir etterhvert til et nytt menneske (ny personlighet riktignok, kroppen er jo den samme). Så dersom man synder, får man ikke være med Jesus når han kommer igjen for å hente oss (dersom vi ikke angrer og ber om tilgivelse og kraft til å unngå å synde igjen)

Er du Jehovas Vitne? For jeg hadde en tante som var det, og hun pleide å si noe veldig lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus opphevet ikke sabbaten. Snarere tvert imot:

"Og be om at deres flukt ikke må skje om vinteren eller på sabbaten."

- Matteus 24:20

I dette bibelverset snakket Jesus om den kommende trengselstiden, en tid vi nærmer oss nå i disse dager...

Eller han snakket om romernes beleiring av Jerusalem.

Spørsmålet han fikk var langt mer sammensatt enn de som stilte det antakelig skjønte, og Jerusalems fall og tempelets ødeleggelse var en av elementene.

Det forandrer ikke på det faktum at spørsmålet om hvilke bud de kristne var bundet av, er spesifikt om omfattende behandlet. Å holde sabbaten er ikke en av tingene som nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ti budene er en del av Moseloven, og Paulus kaller Moseloven for "dødens tjeneste" i 2. korinterbrev kap. 3. I vers 7 skriver han at dødens tjeneste bygde på bokstaver hugget i stein. Hvilken del av Moseloven var det som var hugget i stein? Var det ikke nettopp de ti budene?

Nok en gang opplever jeg at et bibelsitat blir tatt ut av sin sammenheng. I vers 6 står det: "Han som også gjorde oss dyktige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens pakt, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.".

Lovens gyldighet ble ikke kansellert. I den nye pakten skulle Guds lov skrives i våre hjerter. Det står derimot at man ikke får liv ved bokstavens pakt, fordi man ikke kan lyde Guds bud med sitt syndige kjød. Ånden i oss lyder derimot Guds bud med glede, og vi må la Ånden lede oss istedenfor vårt eget syndige kjød.

Paulus' brev til romerne 8:1-4 setter oss på sporet:

"Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus, de som ikke vandrer etter kjøttet, men etter Ånden.

For livets Ånds lov har i Kristus Jesus gjort meg fri fra syndens og dødens lov. For det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn av kjøttet, det gjorde Gud ved å sende sin egen Sønn i syndig kjøtts lignelse og for syndens skyld: Han fordømte synden i kjøttet, for at lovens rettferdige krav skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjøttet, men etter Ånden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...