AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 God morgen Jeg skal søke AAP for først gang nå. Jeg har Myalgisk encefalopati/ME. Nav sa til meg at jeg kan søke med epikriser/journalnotat som vedlegg. Stemmer det? Hører flere snakker om spesiealisterklæring? Hvem er i såfall spesialisten? Fastlegen, en ME-lege på en privat klinikk og 2 leger på Aker har alle satt ME diagnose. Skal jeg bare legge ved notatene fra dem da eller? Lurte også på hvordan dere har fyllt ut søkandsskjema, hvor mye skrev dere om sykdommen deres? Før jeg ble sykemeldt, jobbet jeg ca 110% fast, i tillegg til deltidsstudier. 100% stilling fast ansatt i helsesektoren, og 10% jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende. Når jeg da ble sykemeldt, orket jeg ikke forholde meg hvordan jeg skulle få sykepenger også for de 10% jeg jobbet selvstendig. Når jeg snakket med Nav, lurte de på hvorfor jeg ikke har satt frem krav om disse sykepengene, og jeg svarte som ærlig. Nav sier det antakelig er forelda nå, etter 10 måneder som sykemeldt. Nå som jeg skal over på AAP og bare få 66% av inntekten, har jeg jo mer behov for å få for AAp for begge inntektene, enn jeg hadde behov for når jeg var sykemeldt... Hvor mye penger kan jeg regne med å få i AAP hvis jeg tar utgangspunkt i hovedinntekten på 304.000kr/året? Jeg har jobbet i sammenhengende de siste 3,5 årene, før det jobbet og studerte jeg litt om hverandre. Noe annet jeg bør tenke på?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Hei. Legg ved alt av relevant dokumentasjon fra fastlege og spesialister. Gå inn på NAV.no og ta ut egenvurderingsskjema, fyll ut dette og legg ved søknaden. Du vil bli innkalt til et møte der det skal foretas en arbeidsevnevurdering, den vil handle om hvilke muligheter du har på arbeidsmarkedet. For å få utbetalt AAP må du ha minst femti prosent nedsatt arbeidsevnevurdeing når du søker. AAP blir beregnet ut fra din pensjonsgivende inntekt fra før du ble syk, altså siste ligningsår før du ble femti prosent syk eller mer på grunn av samme sykdom du søker AAP for. Du får enten 66% av siste ligningsår, eller snittet av de tre siste år dersom det det gir deg en høyere dagsats.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå