AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Jeg trenger hjelp.. Jeg hadde tatt solarium for sånn... ett halvt årsiden, og i forrigegårs så ville jeg ta det bare en gang for å freshe opp fargen. Jeg tok 20 minutter, og gikk ut igjen. Da begynte huden i ansiktet der jeg har slitt med huden, å tørke ut. Brydde meg ikke om det. Dagen etter tok jeg 13 minutter i en sånn.. Ekstrem ekstra effekt soling, og da ble hele huden min helt skrumpet inn. Det flasset av store biter av hud. Kom hjem, og klasjet på masse masse kremer, så den døde huden falt av. Det ble bare en selsitiv hud under der, som et fort dannet seg ny hud oppå, huden min er så stram der, at jeg føler den.. Godt. Når jeg står opp har jeg DE posene under øynene, og jeg kan føle at det føles veldig stramt ut rundt øynene, og det er ubegaglig og lukke og åpne dem.. Rundt nesen er det værst.. Det er så stramt der at jeg ikke får gjespet ordentlig, uten at huden kommer til å bare sprekke opp. Under øynene så ser det ut som at jeg er bestemor liksom, på starten av dagen ihvertfall. Går over etter hvert, men har aldri hatt poser under øynene før. Huden under øynene er og så veldig tørr. Jeg er bare 13 år.. Har lest at det kan være hudkreft o.l , og jeg er livredd. Har aldri i hele mitt liv vært så her redd før.. Går over til selvmordstanker.. Trenger virkelig hjelp
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Det er forresten veldig ubegehaglig også.. Gjør ikke vondt, men et føles ut som at jeg har en sånn ansiktsmaske som skal størkne på huden på meg..
Kråkesaks Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 ta kontakt med legen din som henviser deg til hudlege.
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 ta kontakt med legen din som henviser deg til hudlege. Så det er så ille..? Ingenting jeg kan gjøre hjemme? Hater å si ifra om sånt til foreldrene mine..
Kråkesaks Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 jeg synes ikke det ser ille ut, men beskrivelsene dine høres ille ut. jeg rgner med at du blir mer forsiktig med solarium fra nå av? og om du faktisk har selvmordtanker må du i hvert fall snakke med legen. 1
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 jeg synes ikke det ser ille ut, men beskrivelsene dine høres ille ut. jeg rgner med at du blir mer forsiktig med solarium fra nå av? og om du faktisk har selvmordtanker må du i hvert fall snakke med legen. Det ser ikke ille ut nå, men det føles ille, og om jeg ikke tar krem på så er det ille... tror jeg skal ta kontakt med legen, så jeg kommer til hudlege hvis det er noe å gjøre noe med.
Kråkesaks Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 gjør det, så får du i hvert fall undersøk det.
iskaffe Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Jeg tror det skal mye solarium til for å få hudkreft i en alder av 13 år. Jeg synes det høres ut som om du har blitt solbrent. Det kan fort skje nå i mørketiden når huden ikke er vant til sol. Stram hud som flasser av og blir opphovnet er typiske tegn. Kan du snakke med foreldrene dine om det? Har du helsesøster på skolen du kan snakke med?
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #9 Skrevet 26. november 2011 (endret) Jeg tror det skal mye solarium til for å få hudkreft i en alder av 13 år. Jeg synes det høres ut som om du har blitt solbrent. Det kan fort skje nå i mørketiden når huden ikke er vant til sol. Stram hud som flasser av og blir opphovnet er typiske tegn. Kan du snakke med foreldrene dine om det? Har du helsesøster på skolen du kan snakke med? Helsesøster er nesten aldri på skolen når man trenger det, Og jeg tror ikke at jeg skal gå på skolen når jeg ser ut som et innskrumpet troll.. Mamma er i Sverige nå, og pappa tør jeg ikke snakke om sånt med, han bryr seg ikke. Burde jeg bruke noe aftersun ellerno på det da..? Endret 26. november 2011 av Sophie Trine
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 Har lest flere steder at solbrent en gang i livet før man fyller 18 år øker sjangsene veldig for å utvikle føflekkreft i høyere alder. Så håper du er forsiktig fra nå av. Har du kremer for eksemhud du kan smøre på?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 En skikkelig solbrenthet før fylte 18 år dobler sjansene for hudkreft. Du er 13 år, slutt å ødelegge deg selv med solarium. Det er naturlig å være hvit om vinteren, ingen forventer noe annet. Og se denne: 1
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #12 Skrevet 26. november 2011 Har lest flere steder at solbrent en gang i livet før man fyller 18 år øker sjangsene veldig for å utvikle føflekkreft i høyere alder. Så håper du er forsiktig fra nå av. Har du kremer for eksemhud du kan smøre på? Selvfølgelig skal jeg være forsiktig.. Vet ikke hvaslags kremer som er for eksemhud.. Idomin salve kanskje..?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #14 Skrevet 26. november 2011 Det har nok blitt for mye solarium på deg.. Ser ut som du i utgangspunktet har veldig lys hud, og hvis du skal bruke solarium da så må du passe på å trappe forsiktig opp. Begynne med 10 minutter, så 15, så 20, men ikke mer.. Og iallefall ikke to dager på rad. Husk på det neste gang. Jeg har veldig lys hud selv, og begynner alltid forsiktig etter en periode uten sol. Vi vil gjerne få farge fort, men det er ikke bra for huden vår:) Du har nok "bare" blitt solbrent, pass på å gi huden fuktighet (aftersun, fuktighetskrem, hva som helst egentlig) og ta en lang pause fra solarium. Kald klut eller noe sånt kan nok dempe smertene litt. Hvis du får blemmer som begynner å væske så bør du bestille time hos legen, for da er det andregrads forbrenning.
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 Det har nok blitt for mye solarium på deg.. Ser ut som du i utgangspunktet har veldig lys hud, og hvis du skal bruke solarium da så må du passe på å trappe forsiktig opp. Begynne med 10 minutter, så 15, så 20, men ikke mer.. Og iallefall ikke to dager på rad. Husk på det neste gang. Jeg har veldig lys hud selv, og begynner alltid forsiktig etter en periode uten sol. Vi vil gjerne få farge fort, men det er ikke bra for huden vår:) Du har nok "bare" blitt solbrent, pass på å gi huden fuktighet (aftersun, fuktighetskrem, hva som helst egentlig) og ta en lang pause fra solarium. Kald klut eller noe sånt kan nok dempe smertene litt. Hvis du får blemmer som begynner å væske så bør du bestille time hos legen, for da er det andregrads forbrenning. Okei.. Ja, jeg har jo egentlig ganske så lys hud. Jeg har ikke noen smerter på det, det er bare ubehaglig, som om ikke huden passer helt. Som om den er for trang? Haha. Skal nok ikke ta solarium igjen, kan godt vente til sommeren.
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #16 Skrevet 26. november 2011 (endret) Tok på salve, det kjennes mye bedre ut nå, og øynene ser bedre ut Nesen har fått noen sånne flassflak.. Ser sånn her ut: (haha så ut som en mus elrno..) Noe mere jeg skal gjøre? Endret 26. november 2011 av Sophie Trine
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 ja, du bør ta kontakt med legen din ang selvmordtankene dine, og at de trigges av så trivielt som solbrenthet. tro meg, du kommer til å oppleve verre ting enn solbrenthet her i livet. 5
Sophie Trine Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 (endret) ja, du bør ta kontakt med legen din ang selvmordtankene dine, og at de trigges av så trivielt som solbrenthet. tro meg, du kommer til å oppleve verre ting enn solbrenthet her i livet. Tenker bare alt for mye, derfor dukker opp de tankene. Det er normalt. Selvfølgelig er det ikke bare pga det at jeg har blitt solbrent.. Også var det fordi jeg var veeldig sikker på at det var kreft. Endret 26. november 2011 av Sophie Trine
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Uff, dette så ikke godt ut. Anbefaler deg å ikke bruke solarium mer nå, det er normalt å være gjennomsiktig på vinteren, sånn er det bare. Og bruk en god krem i ansiktet, rådfør deg med folk på apoteket. Du kan selv ringe legen din og be om time, fortell at du vil videre til en hudlege. En hudlege kan konstantere om du bør/absolutt ikke bør være i solarium, for lenge i sola, hvor lenge eventuellt osv. Bedre å sjekke huden nå som du er ung, enn senere når det oppstår store problemer. Lykke til!
Gjest Blondie65 Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Gå på et hvilket som helst parfymeri eller apotek og spør om en fuktighetskrem som inneholder aloe vera. Du er nok blitt solbrent (alt for mye solarium på kort tid).
Anbefalte innlegg