Gå til innhold

Vil virkelig ikke flytte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så her er problemet mitt:

Jeg er sisteårselev på videregående, noe som betyr at det er dags for meg å søke på studier nå snart. Studier til universitet/høgskole. Har tenkt på psykologistudier, pedagogikk og studier i den gata der. Jeg bor litt utpå landet og må dermed flytte ganske langt for å kunne studere ved et universitet som har disse studiene.... Men jeg vil IKKE flytte. Jeg vet jo at jeg må, men tanken på at jeg skal flytte vekk fra plassen jeg elsker og kjenner til noe nytt, en by (jeg hater bylivet), gjør meg bare småstressa og dårlig!!! I tillegg må jeg bo her i FEM år ... Fem år høres så utrolig lenge ut.

Hvordan skal jeg takle det ? Jeg må jo ha utdannelse. Har gode karakterer, motivasjon til å studere og alt det der, det er bare flyttinga som er problemet !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk over hvilken by som kan gi deg mest av det du er vant til. Vil du bo nær kysten, er neppe Oslo stedet. Er du glad i å gå på ski, kan du dra nordover. Kanskje vil du helst ha mer småbystemning, da kan Tromsø eller Trondheim være noe.

Ellers er det bare å kaste seg ut i det, når du har flyttet kommer du sannsynligvis til å bli sugd inn i studentlivet og få litt andre prioriteringer for en tid også. Ting endrer seg i faser av livet, og selv om fem år høres mye ut er det faktisk ikke det :)

• Liker 5
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Selv i Oslo trenger man ikke å bo midt i storbyen og bli en del av bylivet. Søk bolig på sogn, og gå rett ut i marka! Eller finn en hyggelig hybel i huset til noen som bor nær marka ;)

jeg sier ikke at du skal elske det, men det går greit å komme gjennom et studie selv i Oslo uten å tilbringe tid i bykjernen og gå på kafe ;)

Skrevet

Ja, da får du sitte i kassa på Rema og gifte deg med en av rånerne i bygda, da. Skjønner ikke hva du syter om?

• Liker 5
Skrevet

Ikke se så svart på det på forhånd! Finn ut hva du vil studere, hvor studiet tilbys og hvilket av studiestedene som kan passe deg best. Det finnes jo flere distriktshøyskoler som ligger på landet (med billige boligpriser og ofte tett og godt studentmiljø), UMB ligger landlig etc. Selv når du studerer i de store byene kan du bo nær (eller i) marka, så lenge du aksepterer litt reisevei. Deretter må du nok bare hoppe i det og se hvordan det er. Jeg er også sånn som gruer meg på forhånd, men hver eneste gang jeg har flyttet og begynt på noe nytt har det gått bra. Har bodd både landlig og midt i Oslo, og begge deler har sine fordeler. Dessuten, hvis du finner ut når du er i gang at du ikke trives i det hele tatt, går det an å slutte da, eller be om overføring til et annet studiested. Forresten tror jeg også det er mange som trodde de ikke trivdes enten i byen eller på landet, men som synes det går veldig fint mens de er studenter.

Skrevet (endret)

det går nok bra :) bergen er en typisk storby som ikke virker så stor. Finn deg et sted å bo en rolig plass rett utenfor sentrum, så får du litt fri fra storbymaset. Men det er superkoselig å være i sentrum og. enkelt å finne frem og ikke så mye stress som i oslo!

hvis du finner et studie du vil ta der da.

Jeg ville ikke anbefalt oslo for deg :S hvis du hater storbyen. Jeg er ikke så glad i storbyer heller, men det kunne gått til nød. Men Oslo blir bare for stressende, stort og feil for meg.... Jeg bodde i Bergen ett år og jeg trivdes veldig! Det er et så mye roligere tempo der!

OG alle narkisene og snålingene oppholder seg for det meste bare i en sånn park. Jeg syntes det er skikkelig ubehagelig å ha dem så tett innpå seg... det er også kanskje sånn 3 tiggere tilsammen i Bergen :P i Oslo er det mange mange fler :P

(Jeg kommer opprinnelig fra en liten by også, så jeg er vant til at gatene er 'rene')

ellers finnes det mange gode skoler i småbyer og sånt ja :) Nå studerer jeg på en skole i en knøttliten by. Og det som er fordelen her er at det er et tett studentmiljø, og det er superbillig å bo her!

De har jo fks psykologi i Lillehammer :) Det er jo en grei nok liten by, og det er superkoselig der. Og der kan du også bo ganske landlig til uten at det er så sykt lang vei til skole/sentrum:)

Endret av otilie
Skrevet

Verken Bergen eller Kristiansand føles som masete storbyer, du kan gå 'overalt' og det er veldig gode turmuligheter med fjell i Bergen og Baneheia i Kristiansand. Det å gå i sentrum er heller ikke spesielt masete. UiA er superkoselig, og UiB er såpass fragmentert at du får din egen gruppe mennesker å forholde deg til.

Skrevet

Nå er jeg ikke helt representativ da jeg ikke flyttet mange mil for å studere (fra ytre Oslo Vest til sentrum). Oslo var allerede "min" by. Men jeg kjenner meg igjen i det å flytte fra alt som var kjent - familien, huset, naturen og alle vennene.

Men det å studere er det beste jeg har gjort i hele mitt liv. Kast deg ut i det, finn deg et studium som intresserer deg, og vurder by ut i fra det. Bli med på fadderuke og studentaktiviteter, skaff deg ett nytt nettverk. Oslo er virkelig ikke storby det heller, selv ble jeg veldig glad i marka, det er bare en kort t-bane tur unna.

Og når jeg var ferdig studert, hadde møtt mannen i mitt liv, bodd noen år i sentrum, ett år på utveksling, flyttet jeg/vi "hjem" igjen. Men jeg beholdt jobb og nettverk i byen, og har ett helt annet fundament og en annen livserfaring enn de som aldri studerte.

Skrevet

Jeg bodde i en småby og grudde som fy til å flytte vekk for å studere. Etter 3 uker på studiestedet (Trondheim) så hadde jeg knappest lyst til å flytte tilbake igjen :fnise: .

• Liker 1
Skrevet

Mitt innspill kommer bare som en bilinje til det de andre har sagt: om venner er en grunn til at du vil bli, må du huske på at de også kommer til å flytte. Eller jobbe, så det vil uansett ikke bli sånn som det er nå.

Tønsberg/Bakkenteigen og Porsgrunn har også utdannelser,,det er ganske små byer, og du kan bo landlig.

Politihøyskolen i Stavern?;) DET er småby, det!:fnise:

Og du kan jo ta treårig bachelor? Tre år går som et knips!

Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å flytte til en sted der du kan få mange av de samme tingene som på hjemplassen din. Personlig ville jeg anbefalt å flytte og studere til Alta. Alta er en by, men det er samtidig gode muligheter for tur og naturopplevelser. I tillegg så finnes det mange bondegårder, osv. Traktorerer...

Vil si Alta er jo å en urban by, den kan tilby deg masse (svømming, treningsenter, gode shoppingmuligheter, resturanter, arrangementer, ting som skjer i byen, + et veldig godt studentmiljø (eget studenthus), osv.), men det er samtidig en litt Rural by da byen kan tilby mange ting som du kan få på landet. Som sagt så er det bondegårder her, det er gode muligheter for skigåing (om vinteren) da skiløypa går omtrent rett utenfor huset. Du bor på en måte i ''naturen'', men samtidig også i byen. Må ikke kjøre eller gå langt for å komme til en skog eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...