Gå til innhold

Basal temperatur måling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

jeg har prøvd mange 100 eggløsnings tester i det siste 3 åran, men har aldri klart å finne eggløsningen :snurt: det er ikke slik at jeg ikke har hatt eggløsning, jeg har fått poitivt svar på progestron prøver men ikke med eggløsnings tester, nå vil jeg gjerne bruke den andre metoden som er temperatur måling :sjenert:

Jeg har kjøpt meg en sånn babyplan termometer ifra billige tester, men jeg vet ikke hvordan man tar målinger, er det noen som vet om hvordan man kommer igang med denne metoden. :lete:

når må man begynne med målingene?

hva er den rette temperaturen som viser at man kommer til å ha eggløsning osv?

Hilsen

En som er babysyk :trist:

Endret av jeg skal ha barn
Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Det beste å gjøre er å måle hver morgen når du våkner, før du står opp. La det være det aller første du gjør etter å ha slått av vekkerklokka.

Temperaturen din vil endre seg gjennom syklusen. Jeg kan ta mine temperaturer som eksempler her.

Under mens og de neste 10 dagene har jeg en temperatur på mellom 35,9 og 36,1. Oppgir bare 1 desimal her fordi det varierer så, men du må alltid skrive ned 2 desimaler! Når eggløsning kommer stiger tempen med 0,2-0,5 grader, altså havner jeg som regel på 36,3-36,4. Temperaturen stiger dagen du får eggløsning (eller var det dagen etter? :klo: ), og holder seg høy frem til mens.

Noen har en ny økning før mens. Det trenger ikke å bety noe som helst.

Den syklusen det klaffet her så gikk temperaturen min opp litt til før IKM. Jeg havnet på 36,6 omtrent, og så har den holdt seg omtrent der siden.

Du kan begynne å måle når som helst, men det er kanskje lettest å starte målingen første dagen i syklusen din.

Skrevet

Bare et annet tips også. Jeg bruker fertilitetsmonitor, og ser at når jeg nå har positivt utslag på EL delen i den har jeg også positivt utslag på østrogen-delen av testen. På den måten kan man også se at det er noe på gang altså.

Så det kan jo også evnt være et tips, da får du oversikt over når du har en økning i østrogen i kroppen, og når den også er på max. Det er ikke sikkert du da vil kunne lese av max fertilitet på monitoren (siden jeg tror denne avhenger av positivt utslag på EL delen), men du vil i alle fall få lest av når fertiliteten er økt, og når denne går ned igjen noe som vil være med på å gi deg en pekepinn på ca når du har EL.

Som sakt kunne jeg manuelt, uten å bruke monitoren, at jeg hadde positivt utslag på østrogentesten i dag som jeg har EL. Den har ikke vært like sterk de andre dagene. Jeg ville nok tenkt at å bruke denne i tillegg til temping kunne være lurt, selv om det er en dyr invistering. Husk at du får bulligere testpinner til denne på billigtester.

Skrevet

Google pernilleinfo, og klikk deg inn på temping. Der er det beskrevet veldig godt.

• Liker 1
Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen, men jeg testet en på dagen og da var de 36,4 :fnise: hva vil det si...... :sjenert:

Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen, men jeg testet en på dagen og da var de 36,4 :fnise: hva vil det si...... :sjenert:

En temp midt på dagen har ingenting å si. Tempen svinger mye gjennom dagen, avhengig av bevegelse, mat, og andre ting.

En temperaturmåling sier ingenting, det er trenden over tid man er ute etter. Din normaltemperatur kan også variere mye fra andres.

Du må måle tempen til samme tid hver dag, før du står opp, etter minst tre timers sammenhengende søvn. Alkohol, medisiner, stress, og så videre dagen før kan påvirke temperaturen.

Anbefaler deg å lese på pernilleinfo, og å legge inn morgentemperaturene dine over tid på fertilityfriend.com. Etter to-tre sykluser vil du kanskje se en trend.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...