AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Altså, i Villanden? Eller var det et uhell?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Altså, i Villanden? Eller var det et uhell? Det var vel noe som var opp til leseren/seeren å tolke. Tror jeg. 3
katyperry Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Jeg innbiller meg at hun skjøt seg selv? Hun var jo mest sannsynligvis ikke sin fars datter, og han ville ikke ha noe med henne å gjøre. Og hun ville ikke leve om hun ikke fikk være nettopp det? Eller husker jeg helt feil? Litt
HedvigR Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Jeg har så lyst å kunne svare på dette
Gjesten Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 (endret) Jeg er fast bestemt på at hun gjorde det med vilje. Hun ofret seg da, var det ikke sånn? Begynner å kjenne at det er lenge siden jeg leste det stykket, men at hun gjorde det med vilje, det holder jeg fast ved. Endret 28. november 2011 av Gjesten
Minnavin Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg tror hun skjøt seg med vilje.Han som hun trodde var hennes far avviste henne, og oppførte seg generelt som en drittsekk, men i hennes barnlige naivitet og sårede sinn så trodde hun kanskje at hun var skyld i det at familien ikke hadde det bra og at ville bli bedre om hun forsvant...
Meridian Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Jeg mener hun skjøt seg med vilje pga omstendighetene... Så sa jo bestefaren hennes at man måtte ofre noe for å vinne tilbake noe, og da tolket Hedvig det som at hun måtte skyte seg selv for å få faren til å bli glad i henne igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 hvem er det? Hedvig er en av personene i Villanden, et skuespill som Henrik Ibsen skrev.
Havtorn Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Jeg tror også at hun skjøt seg med vilje.
Meridian Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 hvem er det? Om du har hatt norsk på vgs så har du nok hørt om dette 1
Mermaid Blues Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 Tror det er ganske trygt å si at Ibsen lot det spørsmålet være opp til regissøren å svare på, et grep mesteren forsåvidt tok ved flere tilfeller. Skulle jeg laget et regikonsept på stående fot med det huet jeg har i dag, ville jeg valgt å gå ut fra at hun gjorde det med overlegg, men jeg har sett mange regissører velge motsatt. Det er ikke et lett valg å ta. Vildanden er og blir et skjellsettende manus, håper jeg får lov å sette det opp en gang i fremtiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå