Gå til innhold

Skjøt Hedvig seg med vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, i Villanden? Eller var det et uhell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, i Villanden? Eller var det et uhell?

Det var vel noe som var opp til leseren/seeren å tolke. Tror jeg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg innbiller meg at hun skjøt seg selv? Hun var jo mest sannsynligvis ikke sin fars datter, og han ville ikke ha noe med henne å gjøre. Og hun ville ikke leve om hun ikke fikk være nettopp det?

Eller husker jeg helt feil? Litt :natti:

Skrevet

Jeg har så lyst å kunne svare på dette :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg er fast bestemt på at hun gjorde det med vilje. Hun ofret seg da, var det ikke sånn? Begynner å kjenne at det er lenge siden jeg leste det stykket, men at hun gjorde det med vilje, det holder jeg fast ved.

Endret av Gjesten
Skrevet

Jeg tror hun skjøt seg med vilje.Han som hun trodde var hennes far avviste henne, og oppførte seg generelt som en drittsekk, men i hennes barnlige naivitet og sårede sinn så trodde hun kanskje at hun var skyld i det at familien ikke hadde det bra og at ville bli bedre om hun forsvant...

Skrevet

Jeg mener hun skjøt seg med vilje pga omstendighetene...

Så sa jo bestefaren hennes at man måtte ofre noe for å vinne tilbake noe, og da tolket Hedvig det som at hun måtte skyte seg selv for å få faren til å bli glad i henne igjen.

Skrevet

hvem er det?

Skrevet

hvem er det?

Hedvig er en av personene i Villanden, et skuespill som Henrik Ibsen skrev. :)

Skrevet

Jeg tror også at hun skjøt seg med vilje. :)

Skrevet

hvem er det?

Om du har hatt norsk på vgs så har du nok hørt om dette :)

• Liker 1
Skrevet

Tror det er ganske trygt å si at Ibsen lot det spørsmålet være opp til regissøren å svare på, et grep mesteren forsåvidt tok ved flere tilfeller. Skulle jeg laget et regikonsept på stående fot med det huet jeg har i dag, ville jeg valgt å gå ut fra at hun gjorde det med overlegg, men jeg har sett mange regissører velge motsatt. Det er ikke et lett valg å ta.

Vildanden er og blir et skjellsettende manus, håper jeg får lov å sette det opp en gang i fremtiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...