AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Om man feks har pugget et essay ordrett, og gjengir dette på en skriftlig eksamen uten hjelpemidler, blir man da beskyldt for plagiat?
Ananas. Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Ja, det gjør man.. Eksamen skal være et selvstendig produkt av læringen din 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Trolig. Om ikke så vil du neppe få en god karakter, ikke en middels en engang, siden du ikke klarer å vise at du har forstått noe som helst av stoffet.
Gjesten Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Ja, det er plagiat. Som en over her sa, så skal eksamen være selvstendig og vise hva du har lært. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Om man kommer med en og annen setning som man vet er ordrett fra læreboken da? Av og til unngå å pugge noe liksom..
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Om man kommer med en og annen setning som man vet er ordrett fra læreboken da? Av og til unngå å pugge noe liksom.. av og til umulig å pugge noe.. skulle det stå.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 av og til umulig å pugge noe.. skulle det stå. Å unngå å pugge. Makan. Beklager.
apekatt Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Det går ikke, fordi det fins en søkemonitor som finner hvor mange like ord og setninger du har med det essayet du har tenkt å pugget på. Læreren min har sagt "Sjansen er 1/1000 000 får å ha samme setning akkurat som teksten du skriver av."
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Det går ikke, fordi det fins en søkemonitor som finner hvor mange like ord og setninger du har med det essayet du har tenkt å pugget på. Læreren min har sagt "Sjansen er 1/1000 000 får å ha samme setning akkurat som teksten du skriver av." Hæ?
Ruto Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Det som funker derimot, er å pugge essay på engelsk og oversette det til norsk. Redder meg ved hver innlevering.
apekatt Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Hæ? Det brukes en søkeprogram for hver eneste tekst man skriver! Lærerne bruker denne for å finne ut om teksten er kopiert, eller skrivet av. Den kan bare brukes på datamaskin, så hvis teksten du har tenkt å pugge på er flere år gammel og ikke er lagt ut på nettet, eller datamaskin, så blir du ikke tatt av dette programmet.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Det som funker derimot, er å pugge essay på engelsk og oversette det til norsk. Redder meg ved hver innlevering. Ja, det forklarer jo en hel del... 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Det brukes en søkeprogram for hver eneste tekst man skriver! Lærerne bruker denne for å finne ut om teksten er kopiert, eller skrivet av. Den kan bare brukes på datamaskin, så hvis teksten du har tenkt å pugge på er flere år gammel og ikke er lagt ut på nettet, eller datamaskin, så blir du ikke tatt av dette programmet. Jammen jeg snakker om en skriftlig eksamen skrevet for hånd i et eksamenslokale, ikke en skriftlig innlevering.
apekatt Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Jammen jeg snakker om en skriftlig eksamen skrevet for hånd i et eksamenslokale, ikke en skriftlig innlevering. Da går det nok bra
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Jeg mener at man ikke kan bli tatt for plagiat om man skriver ut i fra hodet uavhengig om det som er inni der er pugging av andre sine ord. Det er noe annet med skriftlige innleringer hvor de ikke har kontroll på hvor du tar stoffet ditt fra. Ingen kan beskylde deg for å fjuske så lenge du skriver ting rett fra hodet, altså uavhengig av hva det er du har pugget eller lært.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 En og annen setning fra boka er vel nesten uunngåelig, og jeg har aldri opplevd at det blir oppfattet som galt på skriftlig eller muntlig eksamen (hjemmeeksamen og andre slike oppgaver blir noe annet). Å pugge et helt essay ser jeg ikke helt hvorfor man skal gjøre, og i tilfelle er man jo avhengig av at essayet har nøyaktig samme tema som eksamensoppgaven for å få god uttelling... Å svare på siden av problemstillingen er sjelden særlig smart. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 det blir jo plagiat uansett. Siterer du et helt essay ordrett så er det plagiat. Uavhengig om du sitter der med essayet foran deg eller du har pugga hele greia. Sier du at siden jeg husker omtrent alle replikkene fra Moulin Rouge filmen så kan jeg gå og ta cred for denne? Så enkelt er det ikke gitt....
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Hvis du har pugget setningen, så vet du jo også hvordan den er, og da er det temmelig enkelt å endre på den så det ikke blir plagiat. Men i praksis er det utrolig vanskelig å huske setninger orddrett på det nivået, selv om man føler man kan det selv. Man vil alltid bytte om litt på ord, endre setningen så den passer bedre inn osv. I en lukket eksamenslokale vil det derfor ikke være en særlig reell problemstilling. I en oppgave du har skrevet hjemme er det selvsagt noe helt annet. 1
Mamma1 Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Du må uansett oppgi kildene dine. Og jo, du kan bli sjekket selv om det er håndskrevet. Om dere ikke klarer å suge noe fra eget bryst, så burde dere kanskje revurdere det dere driver med?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Du må uansett oppgi kildene dine. Og jo, du kan bli sjekket selv om det er håndskrevet. Om dere ikke klarer å suge noe fra eget bryst, så burde dere kanskje revurdere det dere driver med? Man trenger ikke oppgi kilder på en skriftlig skoleeksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå