1544 Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 (endret) Hei, oppdaget sist søndag at pus hadde bæsjet på en av dynene her hjemme, det var diaree lignende, kastet bare senge trekket, noen dager etter hadde hun gjort det på nytt, bare på et annet rom, men på dynen. Idag når jeg kom hjem, hadde hun gjort fra seg på sofaen. Vi har aldri hatt noen do inne, for hun har alltid gjort fra seg ute. De 3 gangene hun har gjort fra seg, har det vært diare lignende, og hun har også slept noen fjerter her å der, som ikke har luktet spessielt godt? Noen som kan ha noen ideer om hva som feiler pusen våres? Endret 25. november 2011 av 1544
Gjest Bobler Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Ville tatt en tur til dyrlegen jeg. Pus er tydligvis ikke frisk, og diarè i 5 dager er ikke noe særlig for hverken deg eller pus. 1
1544 Skrevet 25. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2011 hm, ja! får se ann til mandagen om det har skjedd no endring, eller ikke!
Gjest Lille-pus Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 I mellomtiden bør du sørge for at hun får i seg nok væske. Diare er tøft for kroppen og medfører stort væsketap. Forøvrig; dynen(e) lukter "sterkt" av deg/dere. En katt som gjør fra seg på noe som (for katten) dufter sterkt av eieren(e) er ofte en katt som opplever sterk utrygghet og forsøker å skape tilhørighet til sine mennesker. Så har vi årsaker til utrygghet hos katten: Har det skjedd noe i kattens omgivelser ? Har det kommet/forsvunnet mennesker i omgivelsene ? Har du/dere flyttet eller ommøblert ? Har du/dere fått et nytt dyr i huset ? Har det dukket opp nye katter utendørs ? Har du/dere byttet for ? Du sier ikke noe om hvor gammel/ung katten er ? Det kan være noe katten har fått i seg (spist) som den ikke burde ha spist (gummistrikk e.l.) Dersom det ikke roer seg før mandag så bør du absolutt bestille time hos vetrinæren. Langvarig diare krever medisinsk undersøkelse siden det kan være mye rart som gir diare som symptom. 3
1544 Skrevet 26. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2011 I mellomtiden bør du sørge for at hun får i seg nok væske. Diare er tøft for kroppen og medfører stort væsketap. Ja, hun drikker bare ute, hun har aldri drukket fra skålen sin heller, hendte hun drakk hvis springen rente. Men har selvfølgelig en vannskål tilgjengelig, men hun lukter bare på den, å går! Forøvrig; dynen(e) lukter "sterkt" av deg/dere. En katt som gjør fra seg på noe som (for katten) dufter sterkt av eieren(e) er ofte en katt som opplever sterk utrygghet og forsøker å skape tilhørighet til sine mennesker. Kan jo henne, hun er veldig skvette, kan jo være at jeg løp mye etter henne da jeg var liten (ville jo så gjerne kose med den nye pusen)Er jo her annen hver uke, og faren min jobber jo veldig mye den uka jeg ikke er her, så kan jo være noe med det også. Så har vi årsaker til utrygghet hos katten: Har det skjedd noe i kattens omgivelser ? Hm, nei, ikke som jeg vet om. Har det kommet/forsvunnet mennesker i omgivelsene ? Nei, men jeg er hjemme annenhver uke. Har du/dere flyttet eller ommøblert ? Nei. Har du/dere fått et nytt dyr i huset ? Nei, eller hadde besøk av søskenbarn forrige helg å de hadde med hunden sin, kan jo være en mulighet? Har det dukket opp nye katter utendørs ? Ja, naboen har en pus som driver å går rundt på tomten her, å de er ikke veldig gode venner. Hun har begynt å bli litt mer skvetten å, men det har hun vært i ett parr år, men ble værre når den andre pusen kom. Hun er litt mer på vakt! Har du/dere byttet for ? Nei, eller vi pleier å bytte på litt, men hun har ikke fått noe hun ikke har spist før Du sier ikke noe om hvor gammel/ung katten er ? Hun er 10år Det kan være noe katten har fått i seg (spist) som den ikke burde ha spist (gummistrikk e.l.) Kan jo henne hun har fått tak i noe som har ligget på gulvet eller noe, vet jo ikke. Hun er jo veldig mye ute, så kan jo henne hun har funnet noe der. Dersom det ikke roer seg før mandag så bør du absolutt bestille time hos vetrinæren. Langvarig diare krever medisinsk undersøkelse siden det kan være mye rart som gir diare som symptom.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 (endret) Er det lenge siden den andre pusen (den som gjør henne mer skvetten) kom til nabolaget ? Og... hva sier faren din når det gjelder det at pus kanskje ikke er helt frisk om dagen ? Du er ikke så veldig gammel selv er du ? Jeg tenker på det du nevner om at du er redd for at pus skal være skvetten fordi du sprang mye etter henne da du var liten. Det har nok ikke skadet pus. Hun har jo ikke flyttet fra faren din selv om du sparng etter henne da du var liten Edit: Leif Endret 26. november 2011 av Lille-pus
1544 Skrevet 26. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2011 (endret) Er det lenge siden den andre pusen (den som gjør henne mer skvetten) kom til nabolaget ? - Det er vel ca. 1 år siden. Og... hva sier faren din når det gjelder det at pus kanskje ikke er helt frisk om dagen ? -Han sier ikke så veldig mye, han tenker at det bare går over. Har prøvd å hinte til at vi burde gå til dyrlegen hvis det ikke blir bedre. Du er ikke så veldig gammel selv er du ? Jeg tenker på det du nevner om at du er redd for at pus skal være skvetten fordi du sprang mye etter henne da du var liten. Det har nok ikke skadet pus. Hun har jo ikke flyttet fra faren din selv om du sparng etter henne da du var liten - Er 16 år jeg Tror nok ikke jeg har skadet henne på noen måte, men kanskje gjort henne mer usikker på meg, for hun hopper heller opp til faren min for å kose, enn med meg. Men det kan nok være at jeg ikke har vært så mye de siste årene, så hun ser nok på han som "sjefen" Edit: Rettet opp litt, så det skulle være enklere og lese! Endret 26. november 2011 av 1544
makkapakka Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Mageproblemer, røyter pusen mye? og har blitt tynn? brekker seg og hoster? Jeg mener jeg fikk en pillekur av dyrlegen for det, (det er lenge siden) i tillegg fikk jeg beskjed om å gi pusen loff duppet i kulturmelk, det var mageregulerende. Det kom seg etter noen dager.
1544 Skrevet 26. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2011 Nei, hun verken røyter eller er blitt tynn. Hun brakk og hostet for ca. 1-2 måneder siden, men det har gitt seg nå. Kunne jo prøvd det med loffen, kan jo henne det hadde hjulpet. Hun har ikke gjort no fra seg no mer inne her, så kanskje det har gitt seg!
Gjest Lille-pus Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 (endret) Så bra at hun ikke mister vekt Hun begynner å bli en "godt voksen dame", så en forsiktig overgang til seniorfor anbefales Seniorforet er sammensatt slik at godt voksne katter lettere klarer å ta opp næringsstoffene fra maten. Har sine utfordringer å bli litt eldre Endret 26. november 2011 av Lille-pus
1544 Skrevet 26. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 26. november 2011 hm, ok, kanskje vi skulle prøvd det Kan jo henne det kunne hjelpet litt! Takk for råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå