Gjest Gjest Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Hva gjør man nnår 14-åringen vil bli vegetarianer og nekter og spise normal mat? Gir man bare etter? Og hva med jula? Vi skal feire jul med hele familien og hun sier at hun skal ikke spise noe kjøtt da heller. Og vi skal jo feire med en god del eldre som sikkert ikke er vant med slik oppførsel. Hvor mye skal vi egentlig gi etter? Er det greit at hun nekter å spise kjøttmidaggen bestemora har laget f.eks? Blir ikke det ganske frekt egentlig? Og hva vil egentlig henne tenke når barnebarnet ikke vil spise maten hennes på julaften? Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har sagt at hvis hun skal begynne å lage problemer i jula så får henne ikke gaver, men det brydde hun seg ikke noe om for kjøtt skal hun tydeligvis ikke ha sier hun. Dette har nå vart i 2 måneder og den første uka så tok vi pc-en hennes og tv-en i en uke. Var jo ganske sikker på at hun ville gi seg innen en time, men uka den gikk og hun sa at hun ingenting hjelper hva vi gjorde så vi tok den for en uke til og ga henne heller ikke lomnepenger eller andre goder. Etter 14 dager så bare ga vi oss rett og slett. Hun er jo egentlig ikke en greie jente og kan ikke skjønne hva hun styrer med. Er det ikke farlig at barn er vegetariener også?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Er helt rystet over måten dere oppfører dere på overfor henne! Hun er gammel nok til å gjøre slike valg, at dere prøver å straffe henne er bare sykt. La henne prøve seg, jula er en god tid å begynne på. For at et vegetarisk kosthold skal funke, må hun gjøre research. Jeg foreslår at dere til jul gir henne gode vegetarbøker, som forteller om hva hun må spise for å erstatte det kjøtt gir henne. Også kan dere be henne om å lage sin egen julemiddag, nøttestek er veldig populært (og godt, du burde prøve det). Det er ikke farlig å være vegetarianer, hvis man gjør det riktig. I stedet for å ta fra henne PCen, kan du prøve å sette deg inn i kostholdet datteren din ønsker å gjennomføre, og hjelpe henne til å finne ut hvordan hun gjør det riktig. Det er for øvrig ikke så altfor vanskelig. 25
Gjest Tirkes Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 14åringen din er ikke et barn. Ikke i denne forstand. 14åringen din er såpass voksen at hun bør få velge ting selv. Hvertfall når det ikke går på helsa løs eller er varige endringer. Jeg foreslår at du undersøker litt om vegetarkost og forsøker å la 14åringen forsøke å leve på vegetardiett en stund, og kanskje sjekker hva et vegetar-festmåltid som kan lages til julaften. Det er jo ikke usunt, og et personlig valg hun må få lov til å stå for... Synes det er helt jævlig at dere tar fra henne PC og telefon og julegaver for et personlig valg, som for alt du vet har politiske og personlige grunner bak. Jeg vil sammenligne det med at en jente ikke vil gå i skjørt og kjole. Kjøp henne penbukser. Ikke straff henne med å ta fra julegaver og skjell henne ut. La henne utvikle en personlighet. 11
Gjest Wanted Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Bestevenninna mi var vegetarianer når hun var på samme alder. Det varte i 1 uke.. La henne prøve seg fram 2
Ruto Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 La nå jenta få være vegetarianer! Moren min reagerte også negativt og nektet blant annet å gi meg annen mat enn poteter. Forholdet vårt har blitt betydlig dårligere siden det, så jeg tror du bare burde respektere hennes valg. Det er ikke farlig å være vegetarianer, bare sørg for at hun får i seg nok proteiner. Jeg tar denne. Kok eller stek grønnsaker til middagene og gi henne vegetarkjøtt av og til. Det finnes mange oppskrifter på vegetarmat på nettet og hun kan jo for eksempel lage dette selv. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Jeg er også rystet over at dere straffer henne ved å ta fra henne pc, tv og lommepenger. Truer med å ikke gi henne julegaver også. Dere burde støtte valget hun har tatt. Det er et bra valg som er både etisk, helsefremmende og ikke minst miljøvennlig. Slikt burde man ikke straffe, man burde rose det. Synes dere skal være veldig stolt av jenta deres. Gjør litt research og sett dere inn i vegetarkost. Hva man kan erstatte kjøtt med, helsefordeler osv. Vær positiv og hjelp henne å lage god vegetarmat 7
Gjest Spinell Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Det er ikke skadelig for en 14-åring å være vegetarianer, og hvorfor dere som foreldre har ønsket å straffe datteren deres når hun velger vegetarmat er så uforståelig at jeg er på nippet til å tro det hele er en spøk. Det datteren din imidlertid må gjøre, er å sette seg inn i hvordan hun skal få i seg tilstrekkelig av de ulike næringsstoffene. Man kan jo kalle seg vegetarianer og leve på en diett utelukkende av potetgull og epler, men det sier seg jo selv at det ikke er videre helsebringende. Dere som foreldre bør absolutt også skaffe dere kunnskap om ernæring for vegetarianere slik at dere kan passe på at hun får i seg det hun trenger. 9
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Du ber dem fint holde kjeft og forteller dem det at disse dyrene ikke hadde hatt livets rett om vi ikke hadde avlet dem, og at de blir slaktet på humane måter. At kjøtt er en viktig årsak til at hjernen vår har utviklet seg slik den har. Krever høyere intelligens å få tak i kjøtt enn å gnage på gress vet du. Planter er for planteetere, menneske er altetende. 1
la Flaca Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Svigerinnen min ble vegetarianer da hun var 13-14, og er det enda.(Hun er 40). Foreldrene hennes ville ikke godta det, og la ikke opp til et sunt vegetarisk kosthold. Så hun fikk mangelsykdommer som følge av feilernæring, fordi hun nektet å spise kjøtt. Sett deg inn i hvordan du erstatter proteinene med andre ting, og gi det et forsøk. Finner hun ut at hun trives med å være vegetarianer er det jo bare å fortsette. 7
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Jeg er også rystet over at dere straffer henne ved å ta fra henne pc, tv og lommepenger. Truer med å ikke gi henne julegaver også. Dere burde støtte valget hun har tatt. Det er et bra valg som er både etisk, helsefremmende og ikke minst miljøvennlig. Slikt burde man ikke straffe, man burde rose det. Synes dere skal være veldig stolt av jenta deres. Gjør litt research og sett dere inn i vegetarkost. Hva man kan erstatte kjøtt med, helsefordeler osv. Vær positiv og hjelp henne å lage god vegetarmat Hvorfor er det mer etisk å spise levende celler i planteform enn levende celler i pattedyr? Hvorfor er det mer helsebringende å skifte ut menneskets naturligekost i har utviklet oss på? 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor er det mer etisk å spise levende celler i planteform enn levende celler i pattedyr? Hvorfor er det mer helsebringende å skifte ut menneskets naturligekost i har utviklet oss på? Fordi pattedyr har et nervesystem, noe planter ikke har. Det er også mer etisk ut fra et verdensperspektiv. Det er ganske enkelt. Med planteføde kan vi mette flere enn ved kjøtt. Kjøtt fører til blant annet hjerte -og karsykdommer. Har du noen gang hørt at frukt og grønt fører til slike sykdommer? 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Dattern din har tatt et valg, og det er en del av hennes personlighet og verdi. Hvem har sagt at det er riktig å spise så mye kjøtt? Folk får tenke seg om i forhold til deres inntak av kjøtt. For mye kjøtt er unødvendig og usunt. Dyr kan også føle smerter...
Gjest ggjff Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor ikke ha noen middager i uken der hele familien spiser vegetarisk? Det finnes mange gode retter og ingen tar skade av å utvide horisonten sin, prøve noe nytt og ingen foreldre taper noe på å interessere seg for barna sine eller å støtte dem i "uvanlige" valg. Datteren din er forresten gammel nok til å selv ordne seg julemiddag og ta med til festen. Kanskje andre også har lyst å smake, så få henne til å lage nok til flere 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Jeg bestemte meg for å bli vegetarianer da jeg var fire og er det enda (er 35 nå). Det eneste folk har oppnådd med å trasse meg opp gjennom barndom og ungdomstid er at jeg fikk mangler på både det ene og det andre fordi jeg ble nødt til å leve på kokte poteter og gulrøtter og tørt brød med smør, når jeg kunne (og burde!) hatt et balansert kosthold. Etterhvert som jeg kunne bestemme hvilken mat jeg skulle kjøpe selv, har jeg selvfølgelig aldri hatt mangel på noe som helst. 3
Gjest gjest Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Hun er 14, hun har tatt et valg, nå er det på tide å støtte henne! Hun er ikke noe barn lengre og viss dette er noe hun vil prøve så la henne gjøre det! Jeg skjønner ikke hvorfor du føler du må straffe henne for å utforske ting og finne ut hvilken vei hun ønsker å gå? Viss hun vil være veggis så la hun nå være det! det er 100 andre ting og 100 andre veier hun kunne valgt å utforske som er MYE værre enn å være dyrevenn! Sett deg inn i vegetarkosthold, finn sunne alternativer, bønner, linser, tofu osv, og finn ut hvordan julen kan planlegges. Er hun vegetarianer, spiser hun fortsatt egg og melkeprodukter, er hun veganer? Hva med fisk? Snakk med datteren din og spør om hun er seriøs på dette eller om det er noe hun prøver ut og ser om hun liker. Viss hun er seriøs så vurder å si ifra til folk dere skal feire julen sammen med, at hun spiser alt annet enn pinnekjøtt/ribbe eller hva det måtte være. Men det første du bør gjøre er å si unnskyld! La hun være det hun vil! Og gi hun tilbake det dere har tatt fra hun og gi hun gaver til jul! Kanskje en extra en som plaster på såret for deres idiotiske oppførsel! 4
Papirfly Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 Jeg ble selv vegetarianer da jeg var 14 og holdt på i fire år. Jeg var veldig opptatt av dyrevelferd på den tiden og selv om jeg ikke var i mot kjøttindustrien, fikk jeg ikke meg selv til å spise noe som hadde vært levende. På julaften ble jeg regelrett mobbet og ledd ut ved middagsbordet, så jeg tvang i meg noen biter ribbe. Etterpå satt jeg på badet og kastet opp ufrivillig. Valget mitt ble ikke akseptert og jeg følte meg latterliggjort. Ble selvskader samme kveld. Et skikkelig fint minne av en forståelsesfull familie... Det er ikke noe galt i å være vegetarianer. Hvis man setter seg litt inn i hva et slikt kosthold vil si, er det lett å leve slik uten å få mangler på viktige vitaminer eller proteiner. De fleste butikker har også tatt inn mer soyaprodukter og andre vegetariske varianter av mat de siste årene. Soyapølser smaker for eksempel helt fantastisk! Datteren din er ikke et lite barn. Hun har rett til å velge selv når det gjelder mat, men du må være der med henne. STØTT HENNE i valget, hjelp henne til å finne mat hun kan spise, prøv maten sammen med henne og vis RESPEKT. Du behandler jo henne som om hun er regelrett dum i hodet, og jeg kjenner jeg blir så provosert. Hun har rett til å bli behandlet med respekt og forståelse. Håper du gjør en helomvending i oppførselen din med en gang. 6
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2011 #17 Skrevet 25. november 2011 Fordi pattedyr har et nervesystem, noe planter ikke har. Det er også mer etisk ut fra et verdensperspektiv. Det er ganske enkelt. Med planteføde kan vi mette flere enn ved kjøtt. Kjøtt fører til blant annet hjerte -og karsykdommer. Har du noen gang hørt at frukt og grønt fører til slike sykdommer? De pattedyrene som slaktest er som sagt som regel avlet, altså, de har fått et liv med tanke på å gi liv tilbake. Det du sier om planteføde er tull. En ting er blant annet at frukt har mye sukker i seg som sender blodsukkeret til værs som fører til diabetes blant annet. En annen ting er etseskader på tenner. Kjøtt er en naturlig del av kosten til mennesket, man får ikke sykdommer av det. Det får man av å spise for MYE av det, noe ola nordmann ser ut til å glemme. Ola nordmann trives som sagt best som overmett, og vi vil få det samme problemet om vi går over til plantekost også. Det er ikke maten som er problemet, det er folks sinnsyke holdninger til mat. 1
Chiyo Skrevet 25. november 2011 #18 Skrevet 25. november 2011 Jeg er sjokkert! En liten stund lurte jeg på om det var en spøk. Man straffer ikke en 14 åring fordi hun bli vegetarianer. Slutt og bekymre deg for hva den helvetes familien din vil syns om det, og gjør litt research i stedet. Finn ut hva datteren din må spise for å få riktig næring, nå som hun ikke spiser kjøtt. Det trenger ikke være farlig å være vegitarianer, men hvis du er fast bestemt på å ikke støtte henne og straffe henne, så blir det fort mangel på næring ja. Slutt å sult datteren din, og hjelp henne! 2
Quinn Skrevet 25. november 2011 #19 Skrevet 25. november 2011 Jeg har vært vegetarianer siden jeg var ordentlig liten. Bare nektet alt av kjøtt. (Dette har endret seg litt med årene, er ikke vegetarianer av prinsipp sak.. Men jeg spiser utrolig sjeldent kjøtt). Jeg synes du bør la henne få velge dette. Hun er 14 år, ikke 4. Hun burde ha blitt støttet, ikke straffet. Det finnes mange fine alternativer til vegetar oppskrifter i jula.. Gå på nett og finn noen av de, og støtt henne. Familie er ment for å støtte hverandre. Og det å være vegetarianer er utrolig sunt. Jeg kunne ikke tenkt meg ett liv med kjøtt igjen. Man kan få så mange deilige alternativer til kjøtt. 2
Gjest Nuppdupp Skrevet 25. november 2011 #20 Skrevet 25. november 2011 (endret) da får barnet lage maten sin selv. jeg hadde bare gitt han/henne penger så hun fikk suse med det selv. det går nok over. akkkurat i jula hadde jeg lagd det. www.matprat.no Endret 25. november 2011 av Nuppdupp 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå