altflyter Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg skal få meg en hund, og har bestemt meg for en blanding, da disse ofte har færre rasesykdommer ol. vil ha en cavailer blandet med en annen hund.... Det er ikke viktig. Det jeg lurer på er: på finn.no er det masse blandingshunder, men mange selger dem til over 8000.... er dette normalt for blandingshunder? Man får jo renrasede hunder billigere... Jeg er for all del villig til å betale det, det koster å få hund, og er en av dem som flyr i taket når folk heller avliver dyret sitt enn å gi det behandling når det er sykt... Så pengene betyr ingenting, men jeg lurer bare på hva blandingshunder normalt ligger på...? Endret 25. november 2011 av altflyter
Gjest Regza Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 8000 hørtes da vanvittig mye ut for en blandingshund? 2 eller 3000 er greit.
frkharepus Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Ser at de fleste blandingshvalpene ligger på mellom 3000 og 5000 i pris, men skjønner ikke de som krever 8000 for en mix, selv om valpen da er id-chippet.Synes det er litt drøyt, når man får en renraset med stamtavle for 3000 tusen mer. Ville aldri betalt så mye selv.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Jeg hadde ikke betalt 8000 for en blanding, spesielt ikke en liten blanding, da det har vært mye fokus på valpefabrikker og folk som skor seg på motefenomenet "små hunder". 2-3000 som foreslått over her tenker jeg er helt greit for en blanding som har blitt til tilfeldig. Jeg ville aldri ha støttet planglagt blandingsavl med mindre oppdretter kan vise til en plan med oppdrettet og gode linjer på begge sider med raser som "passer overens". Da ville jeg heller ha prøvd å finne en rasehund med få arvelige sykdommer (og ja, de finnes )! 2
altflyter Skrevet 25. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2011 Jeg hadde ikke betalt 8000 for en blanding, spesielt ikke en liten blanding, da det har vært mye fokus på valpefabrikker og folk som skor seg på motefenomenet "små hunder". 2-3000 som foreslått over her tenker jeg er helt greit for en blanding som har blitt til tilfeldig. Jeg ville aldri ha støttet planglagt blandingsavl med mindre oppdretter kan vise til en plan med oppdrettet og gode linjer på begge sider med raser som "passer overens". Da ville jeg heller ha prøvd å finne en rasehund med få arvelige sykdommer (og ja, de finnes )! Har du noen forslag? Jeg vil ha cavalier king charles spaniel, men den har mye hjertefeil, derfor jeg tenkte på en blanding. Må ha en såpass liten hund pga. plass, men den vil få mye tur og kjærlighet...Noen forslag til alternativer?
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Jeg kjenner ikke så mye til små hunder, så jeg skal nok ikke komme med noen forslag for da tror jeg at jeg blir halshugd. Men du kan jo for eksempel gå inn på forumet til canis og spørre om noen har forslag til sunne, små hunder der, og gjerne spesifer nærmere hva du skal bruke den til for en liten hund er ikke bare en liten hund. De kan jo også ha forskjellige egenskaper. Hva tenker du er de viktigste egenskapene hos en cavalier, altså årsaken til at du vil ha den? Og liten plass betyr ikke nødvendigvis at en liten hund passer for deg. Mange større hunder trenger ikke så stor plass inne, da de uansett er mye roligere inne enn små hunder. Så mange valg å ta, og mye og tenke på
Gjest Badabing Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Det ville jeg ikke ha gitt for en blandingshund, det virker veldig useriøst. Blandingshunder pleier å koste mellom 2000 og 4000, og rasehunder fra 6000 og oppover. Da blir det feil å betale 8000 for en blanding. 2
Leo Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Har du noen forslag? Jeg vil ha cavalier king charles spaniel, men den har mye hjertefeil, derfor jeg tenkte på en blanding. Må ha en såpass liten hund pga. plass, men den vil få mye tur og kjærlighet...Noen forslag til alternativer? Det er viktig å huske på at arvelige sykdommer IKKE forsvinner selv om man blander to raser og blandingshunder er heller ikke friskere enn andre hunder. Det er en myte. 9
altflyter Skrevet 25. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2011 Jeg kjenner ikke så mye til små hunder, så jeg skal nok ikke komme med noen forslag for da tror jeg at jeg blir halshugd. Men du kan jo for eksempel gå inn på forumet til canis og spørre om noen har forslag til sunne, små hunder der, og gjerne spesifer nærmere hva du skal bruke den til for en liten hund er ikke bare en liten hund. De kan jo også ha forskjellige egenskaper. Hva tenker du er de viktigste egenskapene hos en cavalier, altså årsaken til at du vil ha den? Og liten plass betyr ikke nødvendigvis at en liten hund passer for deg. Mange større hunder trenger ikke så stor plass inne, da de uansett er mye roligere inne enn små hunder. Så mange valg å ta, og mye og tenke på Hehe. Har hatt hund i alle år, så er ikke helt blank. Vi har rett og slett en så liten leilighet at vi har ikke plass til stort bur,kurv, matskåler til en stor hund... Men du har helt rett... Har lurt på mange ulike raser, men har kommer fram til at cavaileren passer best for oss, da vi vil ha en selskapshund/turkamerat:)
altflyter Skrevet 25. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2011 Det er viktig å huske på at arvelige sykdommer IKKE forsvinner selv om man blander to raser og blandingshunder er heller ikke friskere enn andre hunder. Det er en myte. Da har jeg lært noe nytt! Da er det vel tilbake til planleggingsfasen igjen.. Har planlagt hund i et år nå, men finner aldri den "perfekte rasen"
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Jeg er jo spisshundfantast, så skulle jeg hatt liten hund måtte det blitt en japansk spisshund, det var mitt forslag Men bare å begynne på scratch igjen ja. En løsning kan være å se på kravene, og så sette opp hva som er mest viktig for dere. Det kan hende man må fire på noen krav, men da vet man iallefall hva man synes er mest viktig.
Cathrine88 Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Jeg har en cavalier og en amerikansk cocker spaniel - jeg synes rasene er veldig like. Begge er omplasseringshunder, jeg ville nok aldri ha kjøpt en cavalier sånn som situasjonen er nå når det gjelder rasen.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Hva med tibetansk terrier eller tibetansk spaniel? Lundehund? Griffon?
Gjest Doh Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 Heisann. Er helt enig med de andre her, ikke kjøp deg blandingshund. Kjøp heller valp av en seriøs oppdretter som har undersøkt foreldredyrene og andre i familien. At foreldredyrene er friske betyr ikke at de ikke bærer på dårlige gener. Derfor er et viktig at søsknene deres og søsknene til foreldrene deres igjen er sjekket. Ang rase kommer det jo også an på hva dere vil bruke den til. Jeg ønsker meg en dansksvensk gårdshund eller papillon. Ellers er jo dachser fine hunder og de kommer jo i tre str så littå velge i der 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #17 Skrevet 25. november 2011 Denne rasener liten og tøff. Tåler både turer i marka og en rolig stund hjemme. Sunn rase. Jeg hadde overhode ikke betalt 8000 for en blandingshund. Hva med å sjekke opp om å ha en hund på for?
mysticmoo Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Som du sikker vet er cavalierer utsatt for syringomyelia og hjertefeil. Det blir jo selvfølgelig avkommet fra en av disse også, selvom den er blanding. Som noen allerede har nevnt er det en mye at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Labradorblandinger får også HD, boxerblandinger får også epilepsi osv. husk - foreldrene til blandingshunder er sjelden sjekket for arvelige sykdommer, øyelyst, HD, AD osv. Hvis det virkelig er cavalier du vil ha, så ville jeg kommet meg inn i cavaliermiljøet og prate med de som virkelig har peiling. Tro det eller ei, men det finnes faktisk noen oppdrettere som sjekker hundene sine for problemer rasen sliter med, og avler på friske individer, du må bare finne de først. sjekk også over grensa til Sverige. Bare vær veldig nøye med oppdretter, at de sjekker alle foreldredyr 'i huet og ræva' (i mangel på bedre ord!) Det gjelder selvfølgelig også alle andre raser, skulle du få lyst på en annen rase. 4
Fandenivoldsk Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Som du sikker vet er cavalierer utsatt for syringomyelia og hjertefeil. Det blir jo selvfølgelig avkommet fra en av disse også, selvom den er blanding. Som noen allerede har nevnt er det en mye at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Labradorblandinger får også HD, boxerblandinger får også epilepsi osv. husk - foreldrene til blandingshunder er sjelden sjekket for arvelige sykdommer, øyelyst, HD, AD osv. Hvis det virkelig er cavalier du vil ha, så ville jeg kommet meg inn i cavaliermiljøet og prate med de som virkelig har peiling. Tro det eller ei, men det finnes faktisk noen oppdrettere som sjekker hundene sine for problemer rasen sliter med, og avler på friske individer, du må bare finne de først. sjekk også over grensa til Sverige. Bare vær veldig nøye med oppdretter, at de sjekker alle foreldredyr 'i huet og ræva' (i mangel på bedre ord!) Det gjelder selvfølgelig også alle andre raser, skulle du få lyst på en annen rase. Signerer dette 8000 for en blandingshund er mye penger, men stor etterspørsel fører jo til at "oppdretterne" kan ta seg rikelig betalt.. det har jo vært i vinden med små blandingshunder lenge.
Gjest Nica. Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Oi, det var mye! Jeg er vant til at blandingshunder er gratis, eventuelt at man betaler for det vaksiner etc koster. Hva er forskjellen på en blandingshund eller -katt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå