Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk en sur beskjed fra sjefen min her om dagen at jeg ikke hadde ringt tilbake når de hadde prøvd og ringe meg en dag tidligere. Joda, jeg så at dem hadde ringt meg, men var opptatt og hadde andre planer denne dagen. Så jeg ringte dem ikke opp igjen, jeg er student og ringe vikar\ vikar\ deltids-hjelp. Dette er midt i eksamenstiden, så jeg hadde mange andre ting og styre med denne dagen. Jeg antar de ringte meg for og høre om jeg kunne jobbe, men jeg så ikke det før lenge etterpå. Altså, hvis det var noe viktig kunne de ringt en gang til?

Må man alltid ringe tilbake når de ringer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei man må ikke alltid ringe tilbake. Jeg tenker som deg, er det viktig får de ringe igjen.

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt å ringe tilbake igjen. Men det er nok ikke oppført i loven nei. Dersom det ikke står presisert i arbeidskontrakten din, så har de ikke rett til å kreve at du alltid ringer tilbake.

Men som sagt, det er normal arbeidsskikk.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg regner med at hvis det er noe viktig så legges det igjen beskjed på telefonsvareren min, ente om hva det gjelder, eller om jeg kan ringe tilbake så fort som mulig.

Hvis det ikke er gjort, kan de ringe tilbake hvis de vil ha tak i meg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal ringe tilbake, da det som regel bare vil bli gått videre på lista i et forsøk på å få tak i noen andre.

At det er normal arbeidsskikk å ringe opp igjen overalt tror jeg nok ikke gitt, iallefall ikke i mitt yrke.

• Liker 5
Gjest Survival
Skrevet

Jeg mener ja. Når det er noe så viktig som jobben som ringer, da er det på sin plass å ringe tilbake.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jobben er viktig ja, men det er ikke alltid det er viktig det de ringer for. Spesielt ikke om man er ringevikar, for da er gjerne vakten gitt til noen andre før du får ringt tilbake, og hvis ikke ringer de som regel igjen. Det er min erfaring, og helt normal praksis der jeg jobbet før.

Nå er problemet i grunn borte for meg, for jeg får bare opp nummeret til sentralbordet, og dit er det i grunn lite poeng i å ringe tilbake. Så da må de enten legge igjen beskjed eller ringe tilbake til meg.

Bare for å nyansere det litt. Det er ikke alltid så viktig å ringe tilbake. Men her synes jo tydeligvis sjefen det, og da synes jeg det er naturlig å ta en samtale med sjefen om hvor mye han/hun egentlig forventer. Hvor ofte MÅ man sjekke telefonen? MÅ man ha med seg telefonen om man har en fridag?

Skrevet

Det er ikke slik at man må ringe tilbake. Men da jeg var ass. butikksjef merket jeg meg hvem som ikke ringte opp igjen. Dette var gjerne de som lot være å ta telefonen fordi det passet dårlig å blir spurt om å jobbe. Disse fikk ikke ekstra vakter av meg når de plutselig hadde behov for ekstra penger og det passet dem å trå til. Da ble de gjerne fornærmet for det, men det hadde de lagt opp til selv. I et arbeidsforhold må man gi og ta, og helt normal folkeskikk, som å ringe tilbake ved et ubevsart anrop, kommer man langt med.

• Liker 7
Skrevet

Dette er vel noe man kan spør sjefen om? På min arbeidsplass forventes det ikke at jeg ringer opp igjen, fordi de sender melding hvis det er en konkret beskjed eller et spørsmål. Regelen er altså at hvis de ikke ringer igjen eller sender melding så kan man bare glemme det, da har de funnet noen andre til å ta en vakt. Hvis de forventer et svar eller trenger et svar så sender de alltid en melding etterpå, av typen 'Hei der, lurte bare på om du kan jobbe i natt, ring tilbake når det passer.' Hvis ikke jeg får en slik melding så ringer jeg ikke tilbake, og det er alle inneforstått med.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men det er nok ikke oppført i loven nei. Dersom det ikke står presisert i arbeidskontrakten din, så har de ikke rett til å kreve at du alltid ringer tilbake.

Altså, de kan egentlig ikke kreve noe som helst av deg, som koster deg penger. I utganspunktet? Skal de KREVE at du skal ringe tilbake, må de jo nesten skaffe deg jobbtelefon. MEN det er normal arbeidsskikk å ringe tilbake når jobben har ringt. Det gjør iallefall alltid jeg. Uansett om det er 5 timer siden jeg ble ringt, så gjør jeg det.

Edit:

Du er jo ringevikar og deltidshjelp, så da er det vel slik at de forventer at du kan ringes til. Det er jo ikke noen vits i å være vikar dersom man aldri tar telefonen. Da er det bedre å gi beskjed at du ikke kan ta på det noe ekstra akkurat nå.

Endret av isodora
Skrevet

Jeg er ringevikar, og hvis jeg oppdager lenge etterpå at de har ringt, ringer jeg sjelden opp igjen, av den enkle grunn at da er som regel vakte dekket opp, som det ble nevnt lenger opp der.

Ikke nødvendigvis normal arbeidsskikk å ringe arbeidsgiver opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ikke å ringe opp igjen hvis de har ringt og jeg ikke har hørt telefonen. Har gjort det et par ganger og da opplevde jeg at lederen min ble litt sur - hun så ikke noe vits i å ringe tilbake hvis jeg ikke hadde anledning til å jobbe, og hva er vitsen med å ringe tilbake f.eks fire timer etter at vakta er begynt? Man skal jo ringe tilbake helst med engang, da det som oftest er snakk om vakt. Og ring for all del ikke tilbake hvis du ikke kan jobbe. Veldig upoplært!

Skrevet

Jeg ringer kun opp igjen om de har ringt to ganger eller flere. Har de ringt en gang bare, så regner jeg med at de har ringt noen andre etterpå og at problemet er løst på en måte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringer ikke alltid tilbake. Jeg antar de vil spørre om vakter, og om jeg ikke kan så ser jeg ikke poenget med å ringe tilbake noen timer senere. Dessuten koster det penger, og jeg har tlf svarer hvor det er mulig å legge igjen en beskjed om hva det gjelder.

Skrevet

jeg pleier å sende melding 'hei har du ringt?' hvis det er lenge siden de ringte og jeg ikke tok tlf. Da kan de enten sende melding tilbake 'hei vi fikk ordnet det:)' eller de ringer tilbake hvis det virkelig er noe viktig...

Ringte tlf og jeg bare ikke rakk å ta den, så ringer jeg opp igjen,

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier enten å ringe opp igjen eller å sende en melding.

Skrevet

Av egen erfaring vil jeg si at det er litt kjedelig når RINGEhjelp, ikke er tilgjengelig på telefon eller ringer opp igjen.

Men ser likevel poenget ditt med at hvis det var noe viktig, kunne de ringt opp igjen selv.

Gjest boblebrus
Skrevet

Jobben min kan finne på å ringe for å spørre om jeg kan jobbe, men jeg er ekstreemt sløv med mobilen (dette gjelder alle som ringer, jeg er nærmest kjent for å ikke ta telefonen. setter den på lydløs på skolen, legger den i veska og glemmer den, eller så er jeg i dusjen, hører på musikk e.l. :sjenert: ). Jeg pleier ikke ringe tilbake med mindre de har ringt flere ganger. Det er som oftest snakk om vakter. Blir kanskje litt annerledes en annen type jobb, men der jeg jobber nå vet jeg hva de kommer til å spørre om, og veldig viktige ting vi MÅ huske på sendes ut på mail. Så ser ikke på det som noen krise dersom de bare har ringt en gang, da dropper jeg ofte å ringe opp igjen.

Skrevet

Hvis de ringer mens jeg f.eks er på skolen sender jeg en sms tilbake - type; er på skolen, gjelder det en vakt så send meg tidspunkt :-)

De har nå "lært" at når jeg ikke tar tlf kommer det kjapt en sms ala; kan du jobbe A2 i kveld?

Om det er noe annet sender de sms om jeg kan ringe tilbake nårjeg har tid

Gjelder å finne en måte som funker for både arbeidstaker og arbeidsgiver :)

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig at det ikke står noe sted i loven at "hvis arbeidsgiver ringer, plikter den ansatte å ta telefonen" eller ligende.

Men hvis du er ansatt, har du jo en arbeidsavtale med arbeidsgiver...

Og en avtale forutsetter gjensidig lojalitet.

Jeg mener det følger av normal lojalitet og folkeskikk at man ringer tilbake når arbeidsgiver forsøker å få tak i den ansatte. Svarene over viser jo også at de fleste synes det er naturlig å svare eller ringe tilbake når sjefen ringer.

Det er jo ellers verdt å merke seg at etter arbeidsmiljøloven er "manglende pålitelighet" en av flere oppsigelsesgrunner når man er ansatt i prøvetid. Jeg mener at en "ringevikar" som gjentatte ganger ikke svarer når arbeidsgiver fosøker å ta kontakt, kan sies opp hvis dette sjer i prøvetiden.

Du skriver ellers at "hvis det var viktig kunne de ringt en gang til". Jeg tenker at siden de ringte, så var det vel noe viktig...?

Samtidig er det vel litt forskjellig hvilken kultur det er på hver enkelt arbeidsplass, og jeg aner jo ikke om et er noen spesielle rutiner, eller en spesiell "skikk og bruk" der du jobber?

Skrevet

Men selv om man er ringevikar betyr jo ikke at man alltid kan. Som regel er det jo studenter som er ansatt som ringevikarer, og da går det jo litt i perioder hvor mye man kan jobbe.

Idag (Søndag) ble jeg ringt to ganger etter hverandre kl 8 på morgenen. Da tok jeg de ikke. Ikke kunne jeg jobbe, ikke var jeg våken. Ikke la de heller igjen noen beskjed på svarer.

Jeg ringte dem dog opp igjen senere.

Et sted jeg jobbet en gang i tiden fikk vi beskjed om at vi som helgeansatte ville bli første prioritet i å bli beordret på jobb. Tok du tld, og de sa "du må komme nå" så måtte man det. Og det passet jo ikke alltid, og man ville ikke få sparken. Det førte til at veldig mange sluttet å ta tlf om de ikke faktisk kunne jobbe.

Et annet sted jeg jobbet pleide de å sende ut fellesmelding om ledige vakter også var det første mann til å gi tilbakemelding. Fungerte ganske greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...