Gå til innhold

Hvilken pris skulle jeg betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I går var jeg ute og handlet. En vare var priset til 299,- men gikk inn på kassen til 399,-. Den andre varen lå i en kurv hvor det sto "alt i kurven 100,-" mens selve varen var priset til 149,- og den gikk inn på kassen til 149,-

Hun bak kassen sa jeg måtte betale det som varen gikk inn på kassen til, så jeg lot være å kjøpe. Jeg tok ikke noen stor diskusjon om saken fordi jeg ble så usikker; er det litt opp til butikkene hvilken service de gir eller finnes det regler for dette?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første vara: Det den var prisa til.

Den andre vara: Mange kundar slenger frå seg plagg overalt, så den kan godt vere at den ikkje skulle ligge i 100-kr-kassa.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

I går var jeg ute og handlet. En vare var priset til 299,- men gikk inn på kassen til 399,-. Den andre varen lå i en kurv hvor det sto "alt i kurven 100,-" mens selve varen var priset til 149,- og den gikk inn på kassen til 149,-

Hun bak kassen sa jeg måtte betale det som varen gikk inn på kassen til, så jeg lot være å kjøpe. Jeg tok ikke noen stor diskusjon om saken fordi jeg ble så usikker; er det litt opp til butikkene hvilken service de gir eller finnes det regler for dette?

Noen som vet?

Jeg har blitt fortalt av folk som jobber i butikk at kunden har rett på å få varen til den prisen de finner i butikken, slik at du dermed skulle fått varen til 299 (uten å ha lest det selv har de sagt at dette står i kjøpsloven). Jeg synes de og burde ha gitt deg den andre til 100 kr. Det er ikke alltid kassa er oppdatert i forhold til salgsvarer, det du beskriver har skjedd meg ofte og jeg har da fått den til den prisen det stod på lappen i butikken eller evt at det har blitt redusert om det hang et sted det er x antall % avslag, alt til 100 kr osv. Hadde gjort det samme som deg, latt varene ligge igjen. Det er ikke noen god service synes jeg.

Skrevet

Enig med Rosalie, men tror egentlig ikke det finnes noe regelverk for dette. Imidlertid er det rart hun ikke reagerte når varen som var priset til 299 ble slått inn til 399. Da ville iallefall jeg ha gjort mitt for at kunden skulle få varen til 299, ettersom feilen lå hos oss (med mindre det var snakk om en vare som var mer åpenbart feilpriset).

Slike tilbudskurver derimot, der er det litt mer texas. Folk slenger varer oppi der eller hevder de fant alt mulig oppi der bare for å få det billigere.

• Liker 2
Skrevet

til og med varer som er meget feilpriset har jeg fått kjøpt, etter litt diskusjon. kjøleskapet mitt sto priset til 7999, kostet egentlig 14 tusen (sånn med isbitemaskin og masse greier). det var pga butikken hadde satt feil kjøleskap til halv pris, det var et med siden av, til langt lavere pris i utgangspunket, som egentlig skulle vært satt ned. allikevel gikk jeg derfra med kjøleskapet. :P

og veldig mange butikker, men mindre prisen på varen er å regne for usannsynlig, gir deg varen for prisen du finner den til, da det ofte, som sagt tidligere, ikke alltid er oppdatert i kassa.

Skrevet

Så det vil si at hvis man ikke er flink til å diskutere/ mase og butikken ikke er spesielt serviceinnstilit så kommer man ingen vei? For det finnes ikke regler som helt konkret regulerer slike spørsmål?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå fikk jeg nettopp kjøpt en lampe med prisen butikken reklamerte med på nett, selvom prisen var høyere både i kassa og på selve lampa, så jeg ville syntes dette var elendig service av butikken og neppe handlet der igjen!

Var dette forresten ikke en sak for litt siden med matvarebutikker?

Skrevet

man må ha ryggrad nok til å si ifra. Hovedregelen i serviceyrket er at kunden alltid har rett.

I går reklamerte kid med 50% på alle dundyner, dette gjaldt tydeligvis bare et par dyner. Ut fra ordlyden i annonsen gjaldt det alle, og da skulle også rabatten gjelde på alle. Jeg fikk dermed dynen min til halv pris.

Misvisende reklame/tilbud heter det, og slikt er straffbart.

Skrevet

Så det vil si at hvis man ikke er flink til å diskutere/ mase og butikken ikke er spesielt serviceinnstilit så kommer man ingen vei? For det finnes ikke regler som helt konkret regulerer slike spørsmål?

ab 5 her.

så vidt jeg vet, kan butikken nekte å selge deg varen til oppgitte pris, tror ikke det er noen regler på det (det har også skjedd med meg, skulle kjøpe sengetøy på jysk, sto priset til 100) allikevel sa hu i kassa at jeg måtte betale 200 kr stk, fordi det var det som kom opp i kassa. ble ikke noe sengetøy på meg da nei..

dog er som regel butikken redd for å miste ryktet og kunder, så veldig ofte får man varen til den prisen den sto til.

Skrevet

Jeg kjøpte et bord på Ikea som var feilpriset. Det hadde vært på tilbud, men var det ikke lenger, men plakaten var ikke tatt ned. Fikk den til tilbudspris. Hadde jeg måtte betalt full pris så hadde jeg droppet det hele.

Skrevet

Nå fikk jeg nettopp kjøpt en lampe med prisen butikken reklamerte med på nett, selvom prisen var høyere både i kassa og på selve lampa, så jeg ville syntes dette var elendig service av butikken og neppe handlet der igjen!

Var dette forresten ikke en sak for litt siden med matvarebutikker?

Det var veldig god service fra butikken sin side, men det er av og til slik at pris i butikk og pris i nettbutikk avviker. Dette fordi nettbutikken tar inn i store kvanta.

Er mange som kommer innom der jeg jobber og sier "men i nettbutikken koster den.." hvor jeg pent må si at den prisen vi har oppgitt i butikken er den prisen kunden får den til.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Butikken har ikke nettbutikk, så det var bare tilbud de hadde på sin nettside for ting de solgte i butikken ;)

Det vil selvfølgelig være forskjell på en nettbutikk på en fysisk butikk :)

Gjest Survival
Skrevet

Det er en lov som gjelder for alle butikker, og det er at prisen som står på prislappen på varen, er prisen du får varen for når det er gunstig for deg. Det vil si at dersom varen er dyrere når den slås inn på kassa enn hva den er priset til, får du den for prisen på prislappen. Er den derimot billigere når den slås inn i kassa, får du den for prisen på kassa selv om at det står en dyrere pris på prislappen.

Når det gjelder det med kurven så er jeg ikke helt sikker. Det kan være at noen har lagt en vare oppi kurven som egentlig ikke skulle være der. Men det er litt av problemet med første varen også, nemlig at mange bruker å bytte prislapper på varene og slikt.

Skrevet

Det er en lov som gjelder for alle butikker, og det er at prisen som står på prislappen på varen, er prisen du får varen for når det er gunstig for deg. Det vil si at dersom varen er dyrere når den slås inn på kassa enn hva den er priset til, får du den for prisen på prislappen. Er den derimot billigere når den slås inn i kassa, får du den for prisen på kassa selv om at det står en dyrere pris på prislappen.

Vet du hvilken lov det er? Hadde vært så greit å ha noe å vise til, når jeg ikke egentlig er sånn veldig god på å argumentere.

Skrevet

Det eneste jeg fant i forbrukerkjøpsloven var dette:

§ 37. Kjøpesummens størrelse

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

Det første viser jo egentlig at selger skal selge til den prisen som er oppgitt. Det går også inn under avtaleloven. Prisen de har oppgitt er et tilbud og når du tar med varen til kassen for å betale er det din aksept. En avtale er inngått når tilbud og aksept stemmer overens med hverandre, og tilbyder kan ikke endre vilkårene underveis. Altså skulle du betalt det som står på varen. Hvis du går inn på lovdata.no kan du søke på både avtaleloven og forbrukerkjøpsloven. Print det gjerne ut og ta med til butikken :)

Skrevet

Det er markedsføringsloven som gjelder her. De skal ikke markedsføre noe som ikke er reelt. Det er villedende markedsføring.

Og avtaleloven. Og de skal ikke tilby deg noe som de ikke kan gi deg. De oppfyller ikke sin del av avtalen når de sier "værsjegod" og du sier "takk", men ikke får noe.

Den prisen du oppfatter er den du skal ha, så lenge den er rimelig. Står det et hus til salgs til kr 5 fordi det er glemt å skrive på "millioner" så er jo ikke det rimelig å kreve å få huset til 5,-.

Å ha kurver med påskrift om pris på "alt i kurven" er farlig fra butikkens side. Det er ikke din feil at andre kunder legger varer i den kurven og du tror denne varen er til en annen pris enn det butikken vil selge den for. Butikken er ansvarlig for å rydde i slike kurver. Men her også vil det være unnak. Er det noe som skiller seg ut, feks en vare fra sesongens varer blant fjoårets eller en veldig dyr vare blant billigere varer, så skal man nok skjønne at varen ikke hører til i kurven.

Gjest Survival
Skrevet

Vet du hvilken lov det er? Hadde vært så greit å ha noe å vise til, når jeg ikke egentlig er sånn veldig god på å argumentere.

Jeg har ikke det, beklager. Vet ikke om det er en sedvane eller om det er stadfestet i en skriftlig lov. Kanskje noen av de innleggene over meg har svaret?

Skrevet

De fleste kjeder og foretninger tar vel forbehold om at det kan forekomme feil og feilprisinger. At dette oppklares først ved kassa kan da ikke være ulovlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...