AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 hvor tidlig knytter babyer seg til en koseklut? Har lyst å prøve å venne han til en koseklut å han er nå en måned gammel.
Gjest Annaires Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Frøkna her har hatt en siden hun ble født, men det var vel først fra hun var 6mnd hun selv etterspurte(?) den... 2
Gjest Nuppa_ Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Min første var ikke interesert i den, og virker ikke som andremann bryr seg særlig heller.
Rararara Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Jeg mener å ha lest at de i 8-9 mnd alder ofte kan bli sterkt knyttet til slike ting.
eitrande Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Gutten min fikk en koseklut rett etter fødselen, men det var ikke før han var over året at han ble "avhengig" av den for å kunne sove. Har kanskje sammenheng med at jeg sluttet å amme? Han har en bamse i barnehagen, og koseklut hjemme. ( har forøvrig en reserve-klut i skuffen) Vil tro at en så liten baby som din ikke har motorikken til å kose ennå, men det er jo greit å ha noe kjent som en bamse eller koseklut i nærheten, spesielt hvis den lukter som mamma. ;-)
^^Belle^^ Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Vi merket det første gang da hun var 2,5 måned. Da tok hun tak i kluten og trykte den inntil ansiktet sitt da hun skulle sove. Nå er hun 5 måneder og jeg vil ikke si at hun er knyttet til den på den måten enda. Hun sover alltid med den, men jeg tror ikke hun MÅ ha den for å sovne.
Gjest Marmot Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Sønnen min fikk sin på sykehuset, og har hatt den hver gang han har sovet siden da. Det var en gang da han var nesten 3 mnd. at han gulpet ned kosen rett før leggetid, og da var det umulig å få ham til å sove uten. 1
missLynch Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Vår unge er 3 mnd, og viser tegn til å foretrekke å sovne med kosekluten inntil ansiktet Han trykker den inntil kinnet med hånda, og begynner å glippe med øynene. Vi kan legge ham i senga med smokk og klut, og da kan han finne søvnen selv. Funker oftere og oftere. Den kluten blir nok en god kompis en stund fremover ja!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 er dere redde for at de i løpet av natten skal dekke til ansiktet sitt med kluten og ikke få puste?
Noldus Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 De første mnd brukte gutten min en slik gulpeklut til å kose med når han sov. Etterhvert gikk han over til en kosefille med et bamsehode på. Han er nå 16 mnd og det er suuper krise om kosen ikke er tilstede ved legging. Han fikk den i gave, så jeg har ikke greid å få tak i en ekstra kos. Heldigvis godtar han at den vaskes, så lenge den er klar igjen til leggetid.. Så dersom du vil at han skal ha koseklut, vil jeg virkelig anbefale deg å ha flere. I starten kan du jo bytte dem hver dag om du har 2-3 stykker slik at han knytter seg til alle sammen. På den måten er det ikke så krise om en av dem skulle forsvinne, glemmes i barnehage eller bli skitten like før leggetid. Det var derfor jeg ønsket at gutten min skulle bruke gulpeklut, for de er så greie å få tak i!
kisskissbangbang Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Gutten min må ha kosen for å sove. Han legger den over øynene sine og holder gjerne i den med en hånd. Jeg er ikke redd for at han skal legge den over munn og nese. For det første er kosen såpass tynn og lett at den er fint mulig å puste gjennom, og for det andre har jeg flere ganger sett at han snur seg og legger seg bedre til/fjerner kosen når han ikke får puste frisk luft.
Gjest gurimalla Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Vi har brukt slike gasskluter til begge, og hatt flere i sirkulasjon for å alltid ha noen gode tilgjengelig. Storesøster var vel ca 4 mnd da jeg merket at hun "lette" etter kluten, jeg husker ikke hvor gammel lillebror var.
Gjest Spinell Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor ønsker foreldre å venne barna til koseklut eller bamse? Blir ikke det et ekstra stressmoment dersom kluten/kosedyret skulle bli gjenglemt eller mistet et sted? Jeg spør av uvitenhet, ikke for å kritisere. 1
Gjest pysepusen Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Her begynte jeg å venne ham til det da han var seks uker. Nestemann skal få kosen sin helt fra fødselen av Jeg kom bare ikke på det før denne gangen.
SummerJoy Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor ønsker foreldre å venne barna til koseklut eller bamse? Blir ikke det et ekstra stressmoment dersom kluten/kosedyret skulle bli gjenglemt eller mistet et sted? Jeg spør av uvitenhet, ikke for å kritisere. Det kan være mer stress å få de til å sovne uten noen ting. De fleste barn har enten smokk eller koseklut/bamse eller begge deler. 1
Harlekin Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 (endret) Det kan være mer stress å få de til å sovne uten noen ting. De fleste barn har enten smokk eller koseklut/bamse eller begge deler. Signerer det. Vår datter har ikke villet knytte seg til noe som helst koseaktig, annet enn meg Ikke at det ikke er koselig, men dere skjønner. Endret 25. november 2011 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #17 Skrevet 25. november 2011 Må bare si at dere aner ikke hva dere sier ja til dere som er positivte til koseklut. Her fikk datter tidlig sans for koseklut. Det ble gulpekluten som lå under hodet. En så kalt avdanket tøybleie. Første problemet ble å få vasket den. Altså at alle "gode lukter" ble borte. Der var jeg beinhard og vasket ofte. Så ble det problemet om når den skulle brukes. Der var jeg også beinhard og det var kun ved søvn og sykdom og på lange bilturer. Nå ble det mye sykdom her. Så ble det kampen om å finne noe som ikke var utslitt og så kampen om å få slutte. Til slutt så fikk jeg en sabla regning i fanget fra tannreguleringstannlegen. Dette vil dere ikke ha. Jeg lover dere. Må bare legge til at mitt barn tok ikke smukk overhode.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #18 Skrevet 25. november 2011 Må bare si at dere aner ikke hva dere sier ja til dere som er positivte til koseklut. Her fikk datter tidlig sans for koseklut. Det ble gulpekluten som lå under hodet. En så kalt avdanket tøybleie. Første problemet ble å få vasket den. Altså at alle "gode lukter" ble borte. Der var jeg beinhard og vasket ofte. Så ble det problemet om når den skulle brukes. Der var jeg også beinhard og det var kun ved søvn og sykdom og på lange bilturer. Nå ble det mye sykdom her. Så ble det kampen om å finne noe som ikke var utslitt og så kampen om å få slutte. Til slutt så fikk jeg en sabla regning i fanget fra tannreguleringstannlegen. Dette vil dere ikke ha. Jeg lover dere. Må bare legge til at mitt barn tok ikke smukk overhode. ..på grunn av en koseklut..? 6
Mamaloco Skrevet 25. november 2011 #19 Skrevet 25. november 2011 Sønnen min har ikke koseklut, men en liten kosekanin. Den fikk han når han ble født, men den ble ikke "viktig" før han var rundt 8-9 mnd. Da hadde han den kun når han sov, men nå spør han etter den flere ganger om dagen. Har derfor ikke vært bekymret for at han skal få kosen over ansiktet, for det skal godt gjøres med den kaninen
Gjest pysepusen Skrevet 25. november 2011 #20 Skrevet 25. november 2011 Det kan være mer stress å få de til å sovne uten noen ting. De fleste barn har enten smokk eller koseklut/bamse eller begge deler. Enig! Her var det mye styr med søvnen før han kunne kose seg med kluten - og enda bedre ble det da han tok smokken Han sov lengre om gangen og ble mindre stressa! Må bare si at dere aner ikke hva dere sier ja til dere som er positivte til koseklut. Her fikk datter tidlig sans for koseklut. Det ble gulpekluten som lå under hodet. En så kalt avdanket tøybleie. Første problemet ble å få vasket den. Altså at alle "gode lukter" ble borte. Der var jeg beinhard og vasket ofte. Så ble det problemet om når den skulle brukes. Der var jeg også beinhard og det var kun ved søvn og sykdom og på lange bilturer. Nå ble det mye sykdom her. Så ble det kampen om å finne noe som ikke var utslitt og så kampen om å få slutte. Til slutt så fikk jeg en sabla regning i fanget fra tannreguleringstannlegen. Dette vil dere ikke ha. Jeg lover dere. Må bare legge til at mitt barn tok ikke smukk overhode. Vi lærte fort at man vasker den ofte, at han gjerne får ny hver gang han skal sove. Nå er det stas å hente seg ny kos! Aldri skitten kos, aldri noe problem å finne en ny om den forrige skulle mangle. Jeg ser ikke problemet med at han skal få ha med seg kosen sin i bil, i barnehage, ha den når han leker osv... han legger den fort fra seg. Sier jeg at han må legge den igjen i bilen så gjør han det uten problem - osv. osv... kampen - om det blir noen, tar vi når han blir større. Og får vi en stor tannlegeregning så er det vel mer fordi at han er arvelig belastet enn at han har suttet på smokk og kos! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå