Missi89 Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Noen sykepleiestudenter som vil dele hvordan dette gikk for dem? Har det snart og kjenner nervene. .
Judge Judy Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Nå har jeg bare gått 1. året da, før jeg sluttet, men for min gruppe så ble det å komme inn, velge hver vår oppgave og deretter gjennomføre dem for sensor. Den ene av oss fikk sengeskift uten pasient med beskrivelse av sengens funksjoner. Neste fikk sengeskift med pasient. Siste fikk forflytning av pasient ved bruk av heis. Ikke mye hokus pokus for vår del i alle fall, vi hadde jo tross alt øvd på å re opp senger i et halvt år allerede
Mayah Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Noen sykepleiestudenter som vil dele hvordan dette gikk for dem? Har det snart og kjenner nervene. . Du må nesten utdype mer... Vi har ikke hatt noen praksiseksamen, men det er mulig vi har hatt den som skriftlig innleveringsoppgave eller noe. Hvilket år går du?
Judge Judy Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Tenkte automatisk at TS egentlig mente praktisk eksamen. Om ikke må jeg bare unnskylde svaret mitt :gjeiper:
Mayah Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Åh, mener du eksamen i klinisk ferdighetstrening? Da kan jeg i såfall dele litt erfaringer. 1. eller 2. år?
Missi89 Skrevet 25. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2011 Ja eksamen i klinisk ferdighetstrening. Har vært på øvingsavdelingen i hele dag så hodet er nokså slitent nå . Jeg går første året. Det jeg gruer meg mest til er nok det å måtte forklare og prate meg gjennom prossedyren. Og begrunne med faglige begrunnelser. Jeg kan stoffet. Men får lett hjerneteppe med gang jeg hører ordet eksamen .
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Vi hadde to i 1 år, en med sengeskift, munnstell, gi bekken, stell osv. Og den andre på slutten av året med injeksjoner, sårstell, stell av CVK, infusjoner osv. Jeg gruet meg forferdelig til begge to, men det gikk over all forventning begge gangene. Hvis du kan prosedyrenen så klarer du det. Om du gjør en feil så innrømm den når du snakker med sensoren etterpå (sånn gjorde vi det ihvertfall), da er du selv klar over din egen feil, noe som er viktig. Vi var delt inn i grupper og en fra hver gruppe trakk oppgave og fikk noen minutter på å gjøre seg klar. Vi andre var pasient eller assistent om det trengtes. Også byttet vi. Vi fikk 20 min på oppgaven og 10 min muntlig med sensoren etter alle var ferdig.
Mayah Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Hvis det er noen som helst trøst, så har både jeg og de jeg kjenner grudd seg noe helt forferdelig til disse testene. Og med god grunn, fordi de er ganske nervepirrende... Men hvis du er trygg på prosedyrene og har øvd og vet hvorfor du gjør som du gjør, så går det bra! Les igjennom hver prosedyre og bruk all den tiden du kan og føler du trenger i ferdighetssenteret. Når du øver med medstudenter, så forklar hva dere gjør og hvorfor mens dere øver. For eksempel, når du gir bekken, hvorfor hever du sengen? Jo, fordi du skal få en god arbeidsstilling når du utfører prosedyren og fordi det blir lettere for både deg og pasienten når du hjelper. Tenk over de tingene som prosedyren krever, tenk hvorfor du gjør det. Det er også veldig greit å tenke på de generelle tingene man ofte tror man kommer til å glemme, for eksempel stellefrakk, skjermbrett, håndhygiene... Sørg for å ha disse tingene prentet inn i hodet, gjenta de for deg selv hele tiden før eksamen. Det viktigste er å øve. De som sjelden var på ferdighetssenteret etter skoletid i klassen min var også stort sett de som strøk. På eksamensdagen får du et tidspunkt du kommer opp, sørg for å være der i god tid. Det vil være medstudenter der som både har bestått og noen som ikke har bestått, men sørg for å ikke suge til deg den negative energien noen har... Det er alltid noen som sier "Åhh, det var SÅ ekkelt altså, SÅ vanskelig, og sensor var SÅ streng!". Steng det ute, for det trenger absolutt ikke være sånn du føler det. Sørg for å puste godt, gå på do, osv. Når du kommer inn, hils på læreren og sensor og pust dypt... Det er HELT greit å være nervøs, og det vet de som er der inne. Så trekker du en lapp hvor oppgaven står, og hvis du vil får du litt tid til å drikke litt vann, tenke og summe deg litt før du begynner å hente utstyr. Ta det rolig, tenk over hvordan prosedyren ser ut og hva du trenger. Gå igjennom prosedyren i hodet. Husk for all del HÅNDHYGIENE, og ikke fikle med håret ditt, osv. Husk stellefrakk til de fleste prosedyrene og skjermbrett. Det er ingen fare hvis du skulle glemme noe, men da må du si det med engang du oppdager det. Hvis det er utstyr det er snakk om, vil læreren mest sannsynlig hente det til deg. Hvis du gjør noe feil og oppdager det i det du gjør det, så si med engang at du gjør en feil og si hvordan du ville gjort det. Under min første praktiske test, så glemte jeg for eksempel jordnøttolje idet jeg var igang med fotstell. Da var det ikke verre enn at jeg sa "nå har jeg glemt jordnøttolje, men hvis jeg hadde hatt det, ville jeg gjort sånn og sånn". På den andre praktiske testen kastet jeg en opptrekkskanyle for tidlig, men jeg oppdaget det i det sekundet jeg slapp den i den gule boksen... Da bare hentet hun en ny til meg. Det er forøvrig helt utrolig at jeg i det hele tatt traff innstikksstedet på hetteglasset så mye som jeg skalv på hånda. Les på teorien knyttet til prosedyrene, og som sagt, øv. Nervene kan du nok dessverre ikke gjøre noe med, men husk at de aller fleste har det sånn som deg. Det kommer helt sikkert til å gå bra!
Missi89 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2011 Jeg var nok så nervøs da jeg kom inn og trakk oppgave. Fikk fowlers leie/ høyt ryggleie. Og det gikk bedre enn forventet. Pratet meg gjennom prossedyren og forklarte hvorfor jeg gjorde alt jeg gjorde så jeg bestod . For en utrolig deilig følelse:). Nå gleder jeg meg til å komme meg ut i praksis:).
Emas Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Ahh, eg har praktisk eksamen 1.året på fredag! Er skikklig nervøs for å trekke noke eg er usikker på!
Mayah Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 Jeg var nok så nervøs da jeg kom inn og trakk oppgave. Fikk fowlers leie/ høyt ryggleie. Og det gikk bedre enn forventet. Pratet meg gjennom prossedyren og forklarte hvorfor jeg gjorde alt jeg gjorde så jeg bestod . For en utrolig deilig følelse:). Nå gleder jeg meg til å komme meg ut i praksis:). Gratulerer! Er en fantastisk følelse, det der. Håper du kommer på en flott plass i praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå