Gå til innhold

Jeg er husblind! Fargehjelp.


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi holder på å ominnrede soverommet. Dette rommet har vært nedprioritert og vi skal endelig få skap og litt ordnede forhold der inne.

Men jeg sitter bom fast når det gjelder farger.

Veggene er malt i en farge som heter Caravan. Fargen ligner litt på sjokolademelk eller noe sånt. Altså lys brun. Tak og lister er malt i magnolia og gulvet er ganske mørk laminat.

Nå skal vi male både et stort skap og en seng. Min første tanke var å male det i magnolia, slik som taket, men jeg er litt i tvil. Ettersom det er skråtak og MASSE malt panel, så er jeg redd for at det kan bli litt mye.

Og jeg vil heller ikke male i Caravan. Fargen er fin, men den bør ikke dominere.

Videre har jeg vurdert om jeg skal bruke panellakk i en ganske lys nyanse (kremfarget) eller i en kontrastfarge. Om jeg ikke bruker en kontrastfarge, så skal i alle fall veggen bak senga få en kontrastfarge (helst rødt). Har tenkt litt på å trekke en plate med stoff i rødt.

Noen som plutselig kommer på en farge som passer fint til sjokolademelk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caravan :klø:

Hva slags farge er det da????

Vel- til sjokoladebrunt så kan du kanskje bruke noe med gult eller oransje i..........

Er så vanskelig å foreslå farger til andre. Smak teller veldig mye........

Men - lykke til! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gult går ikke... har testet med noen ting.

Oransje går om den er nesten rød.. eller rustrød.

Egentlig er jeg glad i primærfarger og synes at det er lettere å kombinere dem enn disse "naturfargene". Men jeg gidder ikke å male hele soverommet på nytt. For fargen er egentlig ganske fin.

Akkurat nå har jeg pluteselug fått for meg at jeg bør male panelet på seng og skap i Magnolia og ramme det inn med brun beis. Senga er som en slags kasse med panel og det skal være lister langs kantenm som en ramme rundt madrassene. Det skal også være listverk på skapet og en plate med spot-er på toppen. Dette har jeg også tenkt på å beise i samme farge som gulvet nesten.

Og så kan jeg tilsette det røde med god samvittighet :sjarmor: .

Skapdørene består forresten av 100% speil. Så de er ganske nøytrale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendel eller røsslyng brukt vi som soveromsfarge en gang. Det var en kombinasjon ev en frekk liten og at det skulle være noe blått, "for det er jo så bra for søvnen"...

Nå er jeg ferdig med min frekke periode, selv om jeg liker det ganske så gule soverommet vårt, men skulle jeg malt i dag, ville det blitt kremhvitt av noe slag. Det skulle da også passe til sjokomelk.

Om det heter kremhvitt eller magnolia eller lys toscana er meg knekkende likegyldig, men noe lyst noe - rent og pent og diskret - og holde det med to farger. Så kan du heller være frekk i fargene på sengetøy og gardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så liker jeg ikke så lyse farger jeg...........

Så i mitt hus er det farger!!! Soverommet er i burgunder-rødt, med grå skap (gulv-til-tak-skap). Jeg liker at det er mørkt og lunt på soverommet.

Denne leiligheten vet ikke hva Lys Toscana er for noe den...... :eeeh:

(men JEG vet det altså - men ikke leiligheten min)

Nei - for meg må det være noe med farger! :briller:

Også tilbake til Lea - du, med den fantasien du har så er jeg sikker på at det blir ånkli fint :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg greier å se for meg det sjokolademelkbrune og det lyse, brunt og lyst er pent sammen. Men jeg greier ikke å se for meg en RØD vegg midt inni det hele. Er det snakk om skikkelig nisserød - slik som de bruker på tv når de skal innrede sånne fancy ungdomsrom? Og hvordan iallverden står den til en dempet sjokoladebrun og magnolia? *sporet av litt*

Jeg tror jeg ellers ville holdt meg i de nyansene jeg. Dersom veggene er brune så kan det være fint med lyse/kremfarvede detaljer. Sengen kan dere jo male brun om dere vil - og så ha lyse detaljer på den, Tak og dører og sånn kan være lyst får at det ikke skal bli for mørkt der inne. Tekstiler i gyldne/brune/beige/lyse nyanser.

Høres ut som et drømme utgangspunkt for meg *ler*...jeg har fått sånn sansen for disse fargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg har rester av Caravan og magnolia, så skal jeg teste litt. God idè!

Jeg skal ikke male en hel vegg nisserød :ler:

Det er snakk om en plate som skal trekkes med stoff bak putene (hodegjerde??).

Og det blir en dyp rødfarge. Enten burgunder eller rustrød.

Fortsett å øse inn tips... så studerer jeg Big Strong Boys så lenge :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å se for meg rødt sammen med beige og kremhvitt.. :D

Rødt er kjempefint til naturfarger, skal bruke det i huset vi bygger, men jeg skal passe på at det er en rødfarge med mye gult i, nesten mot orange.

Skal ha denne rødfargen på gardiner og puter i stua og kjøkkenet, pluss at jeg skal male en rød kontrastvegg i trappeoppgangen i 2 etg.

Andre farger som er fin til naturfarger er vårgrønn eller dyp lilla (med mye rødt i).

Lykke til med nytt soverom.

(PS. Jeg ville valgt magnolia på møblene, og heller hatt en kontrastfarge på tekstiler og evt. en vegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi er enige Salamandra :D

I dette øyeblikk settes speildørene på skapet og ting begynner å fakke på plass. Senga vår ser ut som en gigantisk sandkasse :-? , så jeg gleder meg enormt til å fa på litt maling. Ubehqandlet panel ser ikke helt perfekt ut.

Jeg skal bruke den røde fargen på liftgardiner, bak sengen o.l. Jeg bare MÅ ha farger og helst rødt.

Neste trinn er å utnytte nisjer til hyller og benker. Og en knevegg skal dekkes med skap av de høyeste overskap-dørene fra IKEA. Fant ut at det blir en veldig enkel og billig løsning. Lager bare en ramme av 2"2" og setter på dører. Endelig plass til alle klær og sko :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiske Lea!

Jeg ville også valgt å blande inn litt rødt (bombe..). Et rom trenger litt rødt :Nikke: Og rødt er nydelig til naturfarger syntes jeg.

Leste denne tråden når jeg kom snublende inn dørene her klokken fire i natt, etter et heller fuktig julebord.

Jeg lot vær å svare da, - sikkert like greit.. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Kanskje like greit, ja!

Regnet vel med at du var enig (bombe, ja) i det røde.

Rødt SKAL jeg ha, men jeg sliter fortsatt med å finne en farge til panel på seng og skap.

Det frister veldig å bruke panellakk eller beis.. hater å male panel. Men jeg vil jo gjerne ha bort alt som kan minne om trehvitt.

Skal prøve meg litt frem med malingsrester og se om jeg kan få en grei nyanse ved å blande caravan og magnolia. Kanskje mest magnolia og en liten dæsj caravan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste denne tråden når jeg kom snublende inn dørene her klokken fire i natt, etter et heller fuktig julebord.

Jeg lot vær å svare da, - sikkert like greit.. :sprettoy:

Dumt du ikke svarte. Kunne blitt et meget interessant rom Lea hadde endt opp med om hun hadde fulgt de råd du hadde kommet med da. Ingenting hjelper på kreativiteten som en fuktig kveld på byen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mørkere brun beis (evt. maling)' date=' da - som kaffebrunt? Mørkbeiset tre og rødt er kjempefint sammen. Kaffebrunt, sjokoladebrunt, Magnolia og rødt ... det går definitivt det også![/quote']

Ettersom guilvet er ganske mørk brunt, så vil det kanskje bli litt mye brunt om jeg beiser hele senga og hele skapet. Disse to møblene er store!

Men jeg har tenkt å tqa igjen gulvet på detaljer som lister rundt madrassen og på hyllen over skapet.

Mulig at det ikke hadde blitt så galt med magnolia på resten av treverket likevel? Egentlig er det bare jeg som er utrolig sær og vanskelig :ler:

Jeg kan jo male et strøk med magnolia og heller male over med en mørkere nyanse hvis det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...