Gå til innhold

Studenter som studerer humanistiske fag (Humaniora)

Anbefalte innlegg

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Min erfaring er at en typisk student på HF er fra bygda, krampaktig hipp, urban, 3ndy, åndssnobb, osv. Jeg trives rett og slett ikke på HF, min oppfattelse av dem er at de er arrogante og selvhøytidelige, der de sitter og nipper til vin, eller sitter i lusekoftene sine.

Ellers har jeg ikke samme følelsen på andre fakulteter. De vil helst ikke være a4, men i sin iver etter å være unik ender alle opp med å være unike - på samme måten. Litt tragis, egentlig. Hvordan orker de å våkne hver eneste dag og vite at livet deres er basert på en løgn? :popcorn:

(Jada, jeg vet at det er unntak)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Drue
Skrevet

Du beskriver jo hipsterfenomenet, og det stemmer at hipstere på mange måter er alt annet enn hippe, i og med at de er like alle andre hipstere. Når det er sagt så har jeg etter 7,5 år på HF (riktignok lite tilknyttet HF området (på Blindern), ikke erfart at det er flere hipstere på HF enn andre steder jeg har droppet innom.

Liker tråden! :)

• Liker 1
Skrevet

Hm, må være et Oslo-fenomen. Kjenner meg ikke igjen i dette overhodet, og jeg går på NTNU.

• Liker 2
Skrevet

Interessant. Så det er lusekofte de bruker, alle sammen?

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Dette er for øvrig HF-fakultetet i Bergen. Har lagt merke til hipsterne, og hipsterstilen har gått over til ungdommene, det er en enorm hipstermasse i Bergen. Det er noe rart med de liksom-kule "laidbacke" folkene. Det er sjeldent jeg ser folk som prøver så hardt for å gi et inntrykk av at de ikke prøver. Jeg har fordommer mot dem, skal innrømme det. Ser for meg at de er virkelighetfjerne, og uten selvinnsikt.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Interessant. Så det er lusekofte de bruker, alle sammen?

Les det som står i parantes i førsteposten, og legg merke til at innlegget ligger under Skråblikk og generaliseringer.

Skrevet

Les det som står i parantes i førsteposten, og legg merke til at innlegget ligger under Skråblikk og generaliseringer.

Ja, men hva betyr Humaniora?

Skrevet

Man er jo ikke automatisk rar bare på grunn av at man studerer humaniora - men må innrømme jeg traff en jente som studerer humaniora her i Trondheim, og jeg syns hun passet beskrivelsen din utmerket godt. Haha!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg eier en maskinstrikket Fana-jakke, Converse-sko og blomstrete Hunter-støvler. Jeg har også softshell-jakke fra Bergans, sykkelhjelm og en 40-liters Berganssekksom jeg har på meg når jeg syklertil og fra skolen. Jeg har Rihanna-sveis og masse sminke, og jeg trener ca én time hver dag, i tillegg til syklingen. Studerer jeg humaniora eller realfag?

Bildelinkene er med så du kan få et visuelt bilde av meg.

Skrevet

Dette er for øvrig HF-fakultetet i Bergen. Har lagt merke til hipsterne, og hipsterstilen har gått over til ungdommene, det er en enorm hipstermasse i Bergen. Det er noe rart med de liksom-kule "laidbacke" folkene. Det er sjeldent jeg ser folk som prøver så hardt for å gi et inntrykk av at de ikke prøver. Jeg har fordommer mot dem, skal innrømme det. Ser for meg at de er virkelighetfjerne, og uten selvinnsikt.

Whuuut? :P

Jeg stortrives på HF jeg, men nå har jeg verken lusekofte, og jeg er heller ikke opprinnelig fra bygda :fnise: Men jeg liker den laid back stilen, jeg slapper litt mer av.

Nja virkelighetsfjerne og uten selvinnsikt? De aller fleste jeg kjenner er med i diverse organisasjoner, hovedsakelig humanitære organisasjoner, vil nå si du får et realt møte med virkeligheten utenfor Norges grenser der da ;)

Skrevet

Jeg går med softshelljakke, joggesko og behagelige jeans til hverdags. Håret har jeg løst eller i en hestehale. Sminken er nøytral, og når jeg skal pynte meg litt til hverdags tar jeg på meg en jakke med belte rundt livet og boots.

Gjett hva jeg studerer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg går på HF, og har møtt mange forskjellige mennesketyper her. Har ikke opplevd at alle kan puttes inn i samme stereotype :P

Jeg valgte studiet mitt helt uavhengig av fakultet, man skal jo liksom studere noe man er interessert i, da. Tilfeldig at jeg havnet på HF sånn sett. Nå aner jeg ikke om dette studiet er rett for meg, men om jeg bytter, havner jeg muligens på SV.. og det er visst ikke stort "bedre" enn HF, har jeg fått inntrykk av :P

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg eier en maskinstrikket Fana-jakke, Converse-sko og blomstrete Hunter-støvler. Jeg har også softshell-jakke fra Bergans, sykkelhjelm og en 40-liters Berganssekksom jeg har på meg når jeg syklertil og fra skolen. Jeg har Rihanna-sveis og masse sminke, og jeg trener ca én time hver dag, i tillegg til syklingen. Studerer jeg humaniora eller realfag?

Siden du spør som du gjør antar jeg det er et lurespørsmål, og at du studerer humaniora. ..men bortsett fra sminken og conversene(*) beskriver du mer en realfagsstudent. (Hvem å humaniora bruker sykkelhjelm liksom? Det passer jo ikke med hjelm til den nymalte vetaransykkelen og kordfløyelsbuksene, samt at det er vanskelig å tre hjelmen over alpelua/sixpencen) Hva studerer du litt mer spesifikt enn "humaniora"?

*) Alle på realfag vet at Converse ikke er bra for føttene og at bimbos med masse sminke på ikke tar studiene spesielt seriøst.

• Liker 3
Gjest penguinlakris
Skrevet (endret)

Jeg er fra en større by i Norge, men er ikke særlig urban. Har nok av venner, men setter kjæresten min vesentlig høyere, og er avhengig av henne deretter. Har ingen tatoveringer, piercinger, men holder håret mitt rundt 3 millimeter - ikke fordi jeg har noe spesielt å ytre, men fordi det er praktisk, lettvint, billig samt at både han og hun liker det. Jeg har drøyt 200 venner på facebook, bruker nettstedet hovedsaklig for chattens skyld, og ler litt inni meg hver gang noen publiserer bilder fra joggeturer, shopping eller kafébesøk... Jeg er interessert i trening, drikker whiskey, og er ikke personen til å ta med jobben hjem. Derimot leser jeg aldri skjønnlitterært, kun sakprosa, eller noe i tilknytning til min sakkyndighet, så på sett og vis gjør jeg jo nettopp dette. På denne måten blir tanken det viktigste for reell tilhenger av humanistiske fag, hvilket jeg betegner meg som. Jeg er selvfølgelig ikke religiøs, men leser religiøse tekster av interesse. Har humaniora en direkte praktisk verdi? Neppe. Dog sørger det delvis for å holde samfunnsutviklingen i balanse, slik at det vi betegner som 'dypere verdier' ikke erstattes helt av taylorisme, funksjonering og effektivisering. Ergo ser jeg med stolte øyne på mitt fagområde, og andres undergraving bekrefter bare trekk jeg misliker. Jeg har forøvrig A i gjennomsnitt i humanistiske fag.

Ofte betegner jeg andre på HF som rare. Det innrømmer jeg. Men jeg skjønte ikke helt hva TS skriver om det å være unik, kan dette utdypes/omskrives? Uansett, hvorfor er det så viktig å være unik, så lenge man helt og oppriktig er lykkelig? Og motsatt?

Endret av penguinlakris
Skrevet

Jeg tipper samf. øk på SV.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg er fra en større by i Norge, men er ikke særlig urban. Har nok av venner, men setter kjæresten min vesentlig høyere, og er avhengig av henne deretter. Har ingen tatoveringer, piercinger, men holder håret mitt rundt 3 millimeter - ikke fordi jeg har noe spesielt å ytre, men fordi det er praktisk, lettvint, billig samt at både han og hun liker det. Jeg har drøyt 200 venner på facebook, og bruker nettstedet hovedsaklig for chattens skyld, og ler litt inni meg hver gang noen publiserer bilder fra joggeturer, shopping eller kafébesøk... Jeg er interessert i trening, drikker whiskey, og er ikke personen til å ta med jobben hjem. Derimot leser jeg aldri skjønnlitterært, kun sakprosa, eller noe i tilknytning til min sakkyndighet, så på sett og vis gjør jeg jo nettopp dette. På denne måten blir tanken det viktigste for en reell humanetiker, hvilket jeg betegner meg som. Jeg er selvfølgelig ikke religiøs, men leser religiøse tekster av interesse. Har humaniora en direkte praktisk verdi? Neppe. Dog sørger det delvis for å holde samfunnsutviklingen i balanse, slik at det vi betegner som 'dypere verdier' ikke erstattes helt av taylorisme, funksjonering og effektivisering. Ergo ser jeg med stolte øyne på mitt fagområde, og andres undergraving bekrefter bare trekk jeg misliker. Jeg har forøvrig A i gjennomsnitt i humanetiske fag.

Ofte betegner jeg andre på HF som rare. Det innrømmer jeg. Men jeg skjønte ikke helt hva TS skriver om det å være unik, kan dette utdypes/omskrives? Uansett, hvorfor er det så viktig å være unik, så lenge man helt og oppriktig er lykkelig? Og motsatt?

Dude, blander du humanetikk med humanoria?

• Liker 1
Gjest penguinlakris
Skrevet

Dude, blander du humanetikk med humanoria?

Blæh, sorry, 'humanistisk' og således.

Gjest Solsmil
Skrevet

Min erfaring er at en typisk student på HF er fra bygda, krampaktig hipp, urban, 3ndy, åndssnobb, osv. Jeg trives rett og slett ikke på HF, min oppfattelse av dem er at de er arrogante og selvhøytidelige, der de sitter og nipper til vin, eller sitter i lusekoftene sine.

Ellers har jeg ikke samme følelsen på andre fakulteter. De vil helst ikke være a4, men i sin iver etter å være unik ender alle opp med å være unike - på samme måten. Litt tragis, egentlig. Hvordan orker de å våkne hver eneste dag og vite at livet deres er basert på en løgn? :popcorn:

(Jada, jeg vet at det er unntak)

jeg er nok et unntak :fnise: studerer HF, er ikke fra bygda, er ikke krampeaktig hipp. er ikke urban, ikke trendy på den måten jeg tror du mener, og eier ikke lusekofte :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...