addict Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Hei! Jeg bare lurer på en ting.. Hvor mye utetid i barnehagen har/hadde barna deres da de var rundt 1,5 år? Her er de kanskje ute litt på formiddagen, i ca 1-2 timer (somregel 9-10:30-ish), og av og til litt ute på ettermiddagen før vi henter også (ikke veeeldig ofte). Dette synes jeg er bra. Problemet er at av og til så er de inne hele dagen, og nå på vinteren synes jeg det er dumt siden det fort blir mørkt når han kommer hjem. Jeg synes ikke det gjør noe om det regner litt, barnet (og de fleste barna på avdelingen) er jo utstyrt med varme og gode klær. Jeg legger mye penger i ordentlig ull, gode ytterklær og sko, fordi jeg synes godt at han kan være ute selv om det ikke nødvendigvis er sol og tørt på bakken.. Samtidig så sover han jo ute på dagtid (1-2 timer), og de har jo andre aktiviteter inne og (forming og samlingsstund osv) så jeg skjønner jo at dagen ikke strekker helt til.. Å kle på 10 1 og 2-åringer er jo krevende det og. Tør ikke å si ifra om at jeg skulle ønske de var mere ute.. Hvordan har dere det? Hva kan man forvente av barnehagen mtp utetid når barnet er på småbarnsavdelingen?
Clara11 Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Veldig mange småbarnsavdelinger er mye inne vinterstid. Ofte er det jo en del barn som er yngre enn 1.5 år og mange av disse sliter med å bevege seg i tykke vinterdresser og vintersko. Mange småbarnsavdelinger har en del barn som ikke kan gå og som derfor må sitte i vogn eller krabbe på bakken, eventuelt sitte i huske. Men du kan jo snakke med de ansatte og si at du ønsker de skal vaere mer ute. Kanskje de kan dele barnegruppa slik at de for eksempel kan ta med eldste litt ut på formiddagen? Sånn har vi gjort det flere steder der jeg har jobbet.
Honesty Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Hos oss er barna på småbarnsavdelingen (2009 og 2010-barn) ute to ganger hver dag, og gjerne i et par timer hver gang. Noen ganger har jeg faktisk vært forbauset over at de er ute i allslags vær, og det setter vi som foreldre (og barna) stor pris på. Jeg observerer derimot at storbarnsavdelingene i samme barnehage ikke er like mye ute som de små, og stusser litt på hvorfor.
SummerJoy Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Da min gikk på småbarnsavdeling så var de iallefall ute på formiddagene hver dag. (utenom hvis det var veldig kaldt eller helt ekstremvær). De droppet gjerne ettermiddagsturen ut litt hyppigere på vinteren, men de var iallefall ute minst en gang for dagen som sagt.
Umuriel Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 I vår barnehage er de veldig mye ute. I alle fall mellom frokost og lunsj og etter frukt i 14-tida. Er det fint vær hender det at de er ute hele dagen, det er et fantastisk uteområde i vår barnehage
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Der jeg jobber wer vi som regel ute 2 ganger per dag, da formiddag og ettermiddag. Om vinteren blir det noen ganger 1 gang per dag, (og ingen hvis det er 25 minus ), men ved småbarnsavdelinger kan det ofte være like greit å holde seg inne enkelte dager om det er mange som er veldig små og ikke får til å bevege seg noe særlig i tjukke klær. Ellers så går det jo an å dele opp gruppa, slik at de barna som får noe ut av utetida selv om det er mye snø og med vinterklær på, får gå ut en tur. Dagene går fort, og med tanke på den tiden som går med til måltid, av-og-påkledning og bleieskift, er det ikke så mange timer til lek/aktivitet, så det er ikke alltid man får til å være ute 4 timer i løpet av en dag, men jeg mener ihvertfall det må være mulig å komme seg ut i frisk luft en gang i løpet av dagen, selv om det bare blir en halvyimes tid. Jeg liker å være ute, men vet at det finnes ansatte som ikke er så glad i utetida, men selv om altså jeg synes det er godt å komme seg ut litt, er det ikke alltid man får til å være så lenge ute. Det er jo ungene som skal få noe ut av det, så med de minste må man se an hvor bevegelige de er i tykke klær, slik at de ikke blir kalde av å være så mye i ro.
Gjest æøå Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 I barnehagen "vår" ser jeg ofte at de er inne pga lite bemanning. Ved sykdom/møteavvikling o.l. blir det fort lite folk. De har også litt flere planlagte innedager nå, da de lager ting til jul... Hvis sønnen din sover ute i to timer får han jo mye frisk luft da, men jeg skjønner at du ikke alltid syns det er nok...
Wit1 Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 I barnehagen datteren min gikk var de mye ute både når de var små og de store. Kjempefint syns jeg
Chiquita Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 I barnehagen hvor jeg jobber er småbarnsavdelingene i utgangspunktet ute hver formiddag, fra ca kl 10-11.30. Vi har en grense på -10 grader, hvor de minste barna (1-åringene) ikke får ut, mens 2-åringene får ut en liten tur ned mot -15 grader, litt avhengig av vind og nedbør. Er det pent vær (og nok bemanning) blir det ofte en utetur på ettermiddagen også (etter frukt i 14-tida) 18 barn, fordelt på to avdelinger
Gjest pysepusen Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Her er han ute kun en gang i barnehagen, men det er fordi han kun er der fra 8:30-14:30. De andre pleier gå ut en gang etterpå dette også. De begynte å være mer og mer inne hos oss også, men da ba jeg om et møte med ped-leder hvor jeg sa at jeg syntes de måtte være mer ute (minst en gang til dagen). Etter dette har de vært ute minst en gang til dagen - med mindre været har vært helt grusomt. Jeg skjønner jo at full storm slik at barna ikke klarer å holde seg på bakken er uaktuelt utevær Men litt regn er ikke gyldig grunn! 1
Muscae Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 I dag er første dagen vi ikke har vært ute med småbarna denne høsten. Da var det så gale på formiddagen at vi ikke gikk ut før lunsj, og de store var kun ute en time mens de små sov. Ellers hender det at de små som sover to ganger ikke får vært ute hele dagen, fordi de sover (ute) i utetiden vår. Men det er bare en kort periode på høsten vanligvis, før de går over til å sove samtidig som de andre, midt på dagen. Vi er ute stort sett hele dagen, dersom været er ok. Faktisk er de minste mest ute, da de er ute om morgenen mens de store har inneaktiviteter, så sover de ute, og blir kledd på og sendt ut når de våkner. Som regel spiser vi inne når det er kaldt, så er de ute til de blir hentet. Vi har aldersblandet gruppe, med 18 barn i alderen 1-5 år.
Rødtoppen86 Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Utetid på vår, sommer og høst = hele dagen om været tillater det. Da spises det lunsj og fruktmåltid ute, og barna sover ute. Vinterstid med masse klær og aktiviteter som skal gjøres = en gang om dagen. Det er rett og slett ikke mulig å komme seg ut med alle barna på ettermiddagen om vinteren. Det er nesten tyve barn i alderen 0-3 år som skal kles på, og under påkledning av barn som har spist fruktmåltid kommer det bleieskift. Det tar en time å kle på alle barna, og enda lenger tid hvis det er mange bæsjebleier. På formiddagen er det full bemanning, mens etter fruktmåltidet mister man en og ofte to av bemanningen. Det hadde vært fantastisk å vært mange nok ansatte til at man kunne oppfylle alle ønskene som foreldre har, men nå er det ofte slik at det er for få folk i barnehagen.
Kardinal Skrevet 26. november 2011 #13 Skrevet 26. november 2011 Jeg jobber på en småbarnsavdeling og jeg syns vi er mye ute. Om været holder seg nogelunde bra så er vi ofte ute fra ca 9.45 - 10.45, så går vi inn og spiser og så får barna sove. Og når barna står opp tar vi dem ut og da er de gjerne ute fra ca 13.00/14.00 til de blir hentet i 15/16 tida. Denne uka var det vell bare 2 dager hvor barna gikk inn i 15.30 tida. Vi har som "regel" at alle barn skal være ute minst 1 gang. Det gjelder jo ikke visst det er -10 for 1åringene og med 2 åringene ser vi litt mer ann med vind/temperatur. Jeg kjører forbi en barnehage når jeg skal/har vært på jobb. Og jeg ser dem veldig sjeldent ute. Jeg kjører forbi ved forskjellige tidspunkter, alt fra halv 3 til halv 5. Jeg sammenligner jo hva med vi gjør og tenker når jeg kjører forbi; Vi tok alle barna ut etter de hadde sovet, men hvorfor er ingen barn i denne barnehagen ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå