Mrs. K Skrevet 13. desember 2003 #1 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har lyst å lage gipsavstøpning av et barneansikt, men hvordan? Hvilken gips bruker man og må man smøre ansiktet med noe først? Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. desember 2003 #2 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har alltid brukt vaselin i ansiktet før jeg har laget masker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 13. desember 2003 Bruker du gipspulver som skal blandes med vann eller gipsbandasje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. desember 2003 #4 Del Skrevet 13. desember 2003 Bare så vi er sikre på å snakke om samme sak her... Jeg har laget avstøpninger av ansikt ved å smøre inn "modellens" ansikt med vaselin, legge på gipsbånd/strimler og ta av etter en stund. Siden kan man tette hullene som er laget til nesen og smøre innsiden av gipsen med masse vaselin (jevnt) for siden å fylle den med flytende gips. Ikke ta flytende gips rett i ansiktet. Det blir neppe vellykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 13. desember 2003 Tusen takk for veiledningen. Ergeligt at apoteket har stengt i morgen. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 13. desember 2003 #6 Del Skrevet 13. desember 2003 Du finner mange åpne apotek imorgen, Trille. Prøv et av de mange kjøpesenterene som har søndagsåpent før jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 14. desember 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 14. desember 2003 Ikke her hvor jeg bor Her er det bare ett og det har stengt. Det går sikkert fint å vente til mandag med å gipse. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 14. desember 2003 #8 Del Skrevet 14. desember 2003 Sørg for at ungen er klar over hva du holder på med. Kan bli klaustrofobisk der inne. Ikke noe å gjøre om ungen sover. Eller er så liten at h*n ikke skjønner at øynene må være igjen. Vaselin i hele ansiktet er ok på et barn, men ikke nødvendig på en voksen. Er så drit å få det bort og det er ikke så veldig smertefullt å fjerne gipsen. Men klin gladpack over øyne og øyenbryn - uansett alder. Kjempevondt når vippene sitter fast i gipsen - på tross av vaselin. Og gladpack rundt håret, så slipper man å kline det til. For tetting av nesehull (husk å ikke gipse dem igjen!) så anbefaler jeg modelleire. Funker som bare pokker, og man kan lage nesebor :D Legg på en liten gipsstrimle i midten som skille mellom neseborene, så har du noe å feste leiren i. Smør med vaselin og full med flytende gips. Ikke for tykk, da blir det luftbobler i gipsen. Ikke hell for fort heller - også pga luftbobler. Overflødig vann vil etterhvert stige opp til overflaten, så om du lager veldig tynn blanding - hell i litt ekstra slik at avstøpningen ikke blir for tynn. Husk å sette fast ting å henge avstøpningen i før gipsen tørker. Er det vanskelig, så kan man legge gips utenom øynene og rekonstruere disse senere. Ikke så lett, men det går. Og ja, man kan helle flytende gips i ansiktet på en person, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det med barn.. Krever nok en litt tykk gipsmasse (ikke for tykk pga luftbobler) og en kjapp hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 14. desember 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 14. desember 2003 Takk for tips. Barna mine er ikke så små og de har prøvd diverse avstøpninger i barnehage i sin tid så det skal gå bra. Tror det blir kjempejulegave til eksen. (Kan noen virkelig finne på å støpe på sovende barn?) Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. desember 2003 #10 Del Skrevet 15. desember 2003 Da vi laget gipsmasker, brukte vi plastfolie mellom ansikt og maske. Fungerte veldig bra. MEN! Hvis du skal bruke den som form, anbefales ikke dette, IOM at du får en ujevn form inni masken pga plasten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå