Miah Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Jeg har et problem. Det er det samme som jeg hadde i fjor. Da endte jeg opp med å gå på folkehøgskole ett år, noe jeg selvsagt synes er kjekt... men jeg ønsker jo også å studere etter dette året. Har flere ganger tenkt på å studere i utlandet, men det gir meg også et gigantisk studielån. Dersom jeg velger å studere i Bergen, har jeg muligheten til å bo gratis hjemme (betale litt mat her og der). Utlandet frister, men det er ikke vits å tenke på det når jeg ikke engang vet hva jeg vil studere! Jeg har gått allmenn. Ca. 5,2 i snitt om jeg ikke husker feil. Ikke gått realfag. Aner ikke hva jeg interesserer meg for, men ikke: lærer, sykepleier, markedsføring... ja. Er det jeg kommer på nå. Har spurt venninner om hjelp, fordi jeg vet ikke hva jeg engang kan like. Alt virker feil, ingenting som passer. Det er frustrerende å da ha venner som svarer "ikke studer da, er mange som ikke gjør det før de er mye eldre." Akkurat DET er ikke en mulighet for meg. Jeg vil heller gå feil enn å begynne å f.eks. jobbe. Noen som har noen tips? Hvordan kan jeg finne ut av dette? En del av meg sier at jeg vil ha en jobb med god lønn / høy status, mens en annen sier jeg må LIKE det også. I fjor kom jeg inn på rettsvitenskap i Bergen, men der er det ingen muligheter for utenlandsstudium + man MÅ gå hele 5 år... folk sier også man virkelig må ha sanser for lover og regler og slikt. Hadde ikke rettslærer på vgs (angrer på det), så er vanskelig å si.
saltvann Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Siden det er dyrt å studere i utandet kan du ta et studieår i utlandet. Hva du skal studere er vanskelig å si, siden jeg ikke vet hva du liker.. Gå inn på samordna opptak eller en side hvor det står om alle forskjellige jobber (husker ikke navnet på nettsiden nå) og se på hva du kan tenke deg. Du er bare nødt til å sette deg ned og tenke gjennom hva du kan tenke deg å bli. Hvor ser du deg selv om 10 år? Vil du jobbe med mennesker? Mote? Olje? Er det greit om det er turnus? Vil du jobbe med mennesker? Advokat? Lege? Sykepleier? Lærer? Vet du sa du ikke vil bli sykepleier eller lærer, men hvis du ikke har noen spesiell grunn til at du ikke vil bli det så kan du tenke over det en gang til Som sykepleier kan du videreutdanne deg og du har mange muligheter. Det er jo greit siden du ikke helt vet hva du vil. Da er sjansen litt mindre hvis du velger feil, for da er det bare å videreutdanne deg i noe Håper det hjalp litt Sett deg ned og finn ut hva du vil! Snakk med venner og familie om hva de synes du passer til. Om det er mennesker, dyr, mote, penger, lover ...
ingping Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Først, du kan ta 1-2 semestre utenlands når du studerer rettsvitenskap ved UiB. Det gjorde ihvertfall noen venner av meg Og man trenger ikke å ha hatt rettsvitenskap på vgs, man begynner helt fra scratch på jussen, men man bør være glad i teori og være analytisk anlagt. Jeg har ikke noen veldig gode tips til deg, jeg endte opp med å studere økonomi ved en tilfeldighet bare. Var ikke gjennomtenkt, men jeg stortrives med det nå Innenfor økonomifaget finnes det uendelig mange retninger man kan velge, fra regnskap til samfunnsøkonomi, HR, markedsføring osv. Du kan også jobbe i omtrent alle bransjer, så store muligheter for variasjon her Ellers så kan du jo lese litt om forskjellige studier på universitetene og høyskolenes hjemmesider. Det står det om fagene og hvilke muligheter man har når man er ferdig. Så en fin mulighet til å finne ut av hva du syns virker spennende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå