AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Jeg lider dessverre av gnissing av tenner om natta, så emaljen fyker, og det samme gjør pengene når tannlegeregninga kommer, DESSVERRE. Det er en ting som har slått meg, burde vi som gjør dette tygge tyggis? Jeg har ganske stramme kjever vil jeg tro, våkner hver morgen med tennene i godt tak mot bittskinnen, så det er ikke avslappa akkurat. Ei venninne av meg fikk beskjed av sin tannlege at hun ikke burde tygge tyggis pga stramme kjever og sånn. Det er noen år siden, jeg fant det nylig ut. Lurer på om andre i samme situasjon avstår fra tyggis?
Thorn Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Har aldri hørt om det, men jeg merker jo selv hvor stram jeg blir i kjeven av å tygge tyggegummi. Jeg unngår det som regel pga det, kanskje det altså er smart av meg? Lurer forresten på om det er mulig å slite ned biteskinna, det er virkelig et godt grep jeg har på den når jeg våkner om morgenen...
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Tror du gjør smart i det, jeg må nok vurdere å gi bort tyggisen jeg kjøpte sist jeg var ute og reiste. Jeg burde nok ikke tygge heller. Ergelig, men men! Og ja, tror jeg kan slite ned bittskinna ja, jeg titta litt ekstra på min i går før jeg la meg med den, og den er tydelig ripete og hakkete der underkjeven har lukket seg mot den. Så tydelig at jeg biter og gnisser hele natta lang!
Gjest Elisabeth Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Jeg har aldri tenkt på ay tyggegummi kan være dumt mtp stram kjevemuskelatur.Skal prøve å kutte det ut en periode og se om jeg merker forskjell.Takk for tips! Det er absolutt mulig å gnage seg gjennom bittskinna.Jeg har kommet meg igjennom 2.
skruf Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Vennina mi sliter med samme problemet, det var så ille at hun måtte bygge opp fortennene og hjørnetennene med skallfasetter pga hun slipte de ned med tanngnisning. Selv med skinne, hun gnog seg gjennom skinnen om natta.... (heldigvis for henne fikk hun det dekket) Uansett, hun fikk tyggisforbud av tannlegen fordi tyggistygging trener kjevemusklene.
Gjest Lille-pus Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Kan det være en ide å få tannlegen til å sjekke om bittet er korrekt ? Det er bare en tanke altså.... Da bittet mitt var ukorrekt (åpent) så gnisset jeg tenner så det "sang" om nettene. Etter korrigeringen så gnisser jeg ikke tenner om nettene lenger Jeg tror, at dersom bittet er ukorrekt så vil kjevemusklaturen bli anspent, og gnissing kan bli resultatet når du sovner og musklene skal forsøke å slappe av (etter å ha vært anspent hele den våkne perioden).
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Var hos tannlegen i dag, og han sa at tyggis er FY-FY for oss med stramme kjever og tanngnissing. Det trimmer kjevene til å stramme enda mer.
Moscato Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Jeg har også hørt det om å unngå tyggis (tygginga kan føre til langt flere plager enn tanngnissing, forresten. Hodepine og rygg-/nakkesmerter for eksempel). Og ellers har Lille-Pus et poeng. Jeg slet også innmari mye med anspent kjevemuskulatur, kjeveledd som hoppet av og på og generelle smerter. Nå som bittet mitt er fiksa er alt det så godt som borte, og jeg merker det bare når jeg har vært ekstra stresset (og dermed anspent).
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Hvordan vet man om bittet er ukorrekt? Og hva gjør man med det? Har vært mye til tannlegen min, det med bitt har ikke kommet opp, men han kunne jo se at jeg har slitt tenner pga gnissing, så jeg fikk jo skinna.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Dere som har fikset bittet, hvordan er dette blitt gjort?
Moscato Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Hvordan vet man om bittet er ukorrekt? Og hva gjør man med det? Har vært mye til tannlegen min, det med bitt har ikke kommet opp, men han kunne jo se at jeg har slitt tenner pga gnissing, så jeg fikk jo skinna. Uten at jeg er noen ekspert eller kan si noe hundre prosent korrekt, så skal tennene, når du lukker munnen beint etter å ha slappet helt av i underkjeven (gap opp og bruk hånden til å rotere underkjeven litt til du kjenner at du greier å slappe av, og lukk munnen med hånden uten å bruke kjevemusklene), treffe hverandre slik at de ligger stabilt med det samme. De fleste har nok en liten skjevhet, men for meg var det for eksempel slik at når jeg lukket munnen beint, så var det to tenner som møtte hverandre: spissen på en jeksel nede møtte spissen på en jeksel oppe. Resten av tennene var en halv cm unna hverandre, og for å få tyggeflate måtte jeg skyve underkjeven til den ene siden. Det sier seg selv at dette blir belastende og unaturlig i lengda (jeg måtte jo tygge på skrå).
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Ah, takk Moscato, men jeg har nok nesten helt rett bitt. Noe avvik blir det jo, men for det meste kan jeg lukke tennene neesten helt mot hverandre og kan tygge opp og ned. Det er nok bare gnissing, plage, og anspenthet her.
Moscato Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Dere som har fikset bittet, hvordan er dette blitt gjort? Ah, glemte denne delen av forrige svar. Da mitt latterlig dårlige bitt ble konstatert hadde jeg blitt "forlatt" av en kjeveortoped som hadde brukt fire år på å fikse tennene mine, uten å fullføre jobben. Han hadde dessuten kun tatt hensyn til overkjeven (underkjeven hadde jo fine og rette tenner av seg selv), og slettes ikke tenkt på at underkjeve og overkjeve må passe sammen. Dermed hadde jeg allerede hatt streng på tennene i overkjeven i 3.5 år. Den nye kjeveortopeden tok hensyn til helheten, og startet med å trekke to jeksler nede. Så var det ny runde med tannregulering både oppe og nede i ca et år, og etterpå en stund med nattplate for å vedlikeholde. Jeg har også støttestreng på baksiden av framtennene, men denne merkes ikke (og synes ikke). VELDIG verdt det!
Moscato Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Ah, takk Moscato, men jeg har nok nesten helt rett bitt. Noe avvik blir det jo, men for det meste kan jeg lukke tennene neesten helt mot hverandre og kan tygge opp og ned. Det er nok bare gnissing, plage, og anspenthet her. Nei, da er det nok ikke det som er problemet i ditt tilfelle. Greit å få eliminert et alternativ også
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Jeg var tannskjærer og er ennå. Jeg dro til tannlegen i fjor for å bytte en fylling i en jeksel. Tannlegen studerte litt og sa at siden jeg har møtende fyllinger på begge sider, så kunne hun beskytte tennene mine ved å heve dem litt. Ble dyrt, men nå møtes fylling mot fylling på hver side. Det er nok til at emaljen får være i fred, og så lite at jeg ikke merker det til vanlig. Det kjentes rart ut de første to dagene bare, som om jeg hadde noe i tenna. Kostet meg 1200kr, da var bytting av den opprinnelige fyllingen inkludert. (Fikk beskjed om at det ville slites etter noen år, og ikke ha permanent effekt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå