Gå til innhold

Hvordan legge på seg når man har høy forbrenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei 19 år gammel jente som er relativt slank, men som gjerne vil få et par ekstra kilo på kroppen, i håp om at det kanskje vil legge seg noe på overkroppen.

Jeg er cirka 1.57 høy og rundt 50 kilo. Har hele livet hatt veldig høy forbrenning, så jeg har aldri merket at jeg har lagt på meg noe særlig selv om jeg har spist mere i enkelte perioder. Vekten min er ganske jevnt fordelt utover hele kroppen, så jeg er usikker på hvor de eventuelle ekstra kiloene vil legge seg. Har brede skuldre, smal midje og litt runde hofter, noen som vet hvor jeg har mest sannsynlighet for å legge på meg?

Og noen tips til hvordan jeg kan forbedre kostholdet mitt for å få litt mer sunt fett på kroppen?

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis energitette matvarer. Helst av den sunne sorten. Og begynn med styrketrening.

Eksempler på energitett matt: Smør, nøtter(!), ris, korn, honning, søtpotet, potet, ananas, banan, mango, avocado.

Kjøtt med mye fett på er ikke regnet for å være sunt, men litt kan du likevel spise. Spis fet fisk som laks, ørret, makrell og sild.

Spis "middag" til frokost eller lag en smoothie med feks 2 rå egg, 2 ss kokosolje, 1-2 neve® bringebær, 1 veldig moden banan, 0,5dl kremfløte (kan sløyfes), 1-2 ss linfrøolje. Spe med vann til ønsket konsistens. Kan også ta et par ss havregryn i, så får du litt langsomme karbohydrater med på kjøpet.

Unngå veldig mye kondisjonstrening dersom du ikke trener til en konkurranse. Fokuser på styrketrening. Er du uerfaren begynner du lett, men etterhvert skal det være ganske tungt. Husk teknikk!

Drikk juice og melk til måltidene. Rett etter trening skal du drikke en shake med ca 70-80g karbohydrater og ca 20gram protein i. Ev kan du kjøpe en såkalt "gainer". Det høres litt brutalt ut, men dette er egentlig restitusjonsdrikke med ca 3:1 til 5:1 blanding mellom karbohydrat:protein. Noe som regnes å være ideelt til restitusjon.

Du trenger antageligvis ikke så veldig mye mer protein enn det du spiser til daglig, men en proteinshake med 30g protein til kvelds er nok ikke så dumt. Brukes ikke proteinene til gjenoppbyggende prosesser så er det ihvertfall litt ekstra kcal!

Skrevet

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH Gud, jeg får mark! Det er ikke noe som heter HØY FORBRENNING! Noen har høyere forbrenning enn andre (naturlig, uten å trene), som kommer av for høyt stoffskifte, men det er helt utrolig hvor mange som har det her på KG. Kan ikke dere jenter innse at dere rett og slett ikke har høy forbrenning, MINSWT 90% av de som påstår det her på KG er bare mer aktiv enn dem er klar over, og/eller spiser mindre enn dem tror.

At du er en av dem som sliter med høyt stoffeskifte er ganske litwen, og da kommer vi til det med inntak av mat iforhold til uttak, at du rett og slett holder kaloribalansen.

• Liker 1
Skrevet

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH Gud, jeg får mark! Det er ikke noe som heter HØY FORBRENNING! Noen har høyere forbrenning enn andre (naturlig, uten å trene), som kommer av for høyt stoffskifte, men det er helt utrolig hvor mange som har det her på KG. Kan ikke dere jenter innse at dere rett og slett ikke har høy forbrenning, MINSWT 90% av de som påstår det her på KG er bare mer aktiv enn dem er klar over, og/eller spiser mindre enn dem tror.

At du er en av dem som sliter med høyt stoffeskifte er ganske litwen, og da kommer vi til det med inntak av mat iforhold til uttak, at du rett og slett holder kaloribalansen.

Det du sier her kan godt stemme for veldig mange, men du kan ikke si at personer som mener at de har høy forbrenning ikke har det, og at det kommer av mye aktivitet eller for lite kaloriinnhold. For mange sliter faktisk med høy forbrenning/høyt stoffskifte og sliter dermed med å gå opp i vekt. Selv sliter jeg med dette, jeg prøver å gå opp i vekt og er nøye med kostholdet. Spiser rundt 2400 kcal daglig og trener ikke. er 162 og 47 kg.

Skrevet

Jeg tviler på at det er mange som sliter med at de har for høy forbrenning. Problemet er vel at de spiser for lite. Det er lettere å løse problemet hvis man ser på det på den måten.

Det er dumt å henge seg opp i alle disse kcal-tallene som flakser rundt omkring.

Av egen erfaring vet jeg at det er først og fremst mengden det kommer an på. Jeg vet om mange som ikke klarer å spise svære måltider. Og som blir kvalm og lei før de egentlig har spist "nok".

Skal man tvinge seg opp i vekt må man bare spise til man er skikkelig mett. Hver gang. I utgangspunktet er det ikke så lurt å spise usunne ting, men å pimpe litt gainer, ta seg en pose seigmenn/chips osv kan hjelpe - forutsatt at man ikke kutter ned på det sunne.

Dette er dog noe ikke en livsstil man bør tilegne seg, men heller en slags kur.

Økt trening gir også økt apetitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...